سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:آماده گفت‌وگو هستیم؛ایران می‌داند


 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تلاش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تایید برنامه هسته‌ای ایران قدردانی کرد و با تاکید بر دیپلماسی گفت ایرانی‌ها می‌دانند آماده گفت‌وگو هستیم.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ند پرایس روز دوشنبه در نشست خبری روزانه خود درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و دستیابی به یک توافق فنی افزود: ما از حرفه‌ای بودن آژانس بین المللی انرژی هسته ای که تلاش خود را برای مشارکت ایران در حفظ عملیات تأیید برنامه هسته ای نشان داده است، قدردانی می کنیم.

به موجب قانون راهبرد لغو تحریم، جمهوری اسلامی ایران از پنجم اسفندماه، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌سازد.

به این منظور، رافائل گروسی روز شنبه به ایران آمد و با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما مطمئناً نگران شنیدن این موضوع هستیم که ایران در این هفته محدودیت پروتکل اضافی و اقدامات دیگر را کاهش می‌دهد. ما اعلام می‌کنیم که ایران به اجرای تعهدات خود تحت توافقنامه‌های جامع پادمان با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به طور کامل و بدون محدودیت ادامه می‌دهد و آژانس بین المللی انرژی هسته ای و ایران به یک درک فنی موقت و دوجانبه در مورد فعالیت های تأیید و نظارت رسیده‌اند.

پرایس اضافه کرد: ما کاملاً از تلاش‌های مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای این منظور پشتیبانی می‌کنیم و در عین حال بار دیگر از ایران می‌خواهیم که به طور کامل به تعهدات خود در زمینه تأیید صحت برنامه هسته‌ای و منع گسترش سلاح های هسته‌ای عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران هرگز نمی‌تواند سلاح اتمی به دست آورد، گفت: رئیس جمهوری بایدن هم این را تصریح کرده است و البته ما نگران دور شدن ایران از تعهدات هسته‌ای خود هستیم که از زمان خروج دولت گذشته(آمریکا) از برجام آغاز شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: به همین دلیل بوده است رئیس جمهوری اعلام کرد ما آماده ملاقات با ایرانیان در چارچوب ۱+۵ هستیم. این شروع دیپلماسی و مذاکرات برای پیشبرد گزاره‌هایی است که روی میز است.

پرایس بار دیگر خواستار پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته‌ای تحت برجام شد و ادامه داد: در این صورت، ایالات متحده هم آمادگی دارد که همان کار را انجام دهد. ما از برجام به عنوان پایه‌ای برای یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر استفاده خواهیم کرد تا سایر موارد همچون برنامه موشک بالستیک ایران را هم در برگیرد.

وی با اشاره به بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی در پنج‌شنبه گذشته، اظهار کرد: این اقدام برای نخستین پس از مدت زیادی که آمریکا با متحدان اروپایی برای اهداف متقابل کار نمی‌کرد، صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ما در واقع در حال رایزنی و همکاری با متحدان اروپایی هستیم و فکر می‌کنم در مذاکرات ۱ + ۵ با متحدان اروپایی خود خواهیم بود تا دیپلماسی سخت را محقق سازیم. آن نقطه که در آن ایران می‌تواند انطباق کامل را از سر بگیرد و ایالات متحده آماده انجام همان کار خواهد بود.

پرایس در پاسخ به این سوال که آیا ایران پاسخی به پیشنهاد نشست در قالب ۱+۵ داده است، تاکید کرد: فکر می‌کنم ایران هنوز پاسخ رسمی به این درخواست نداده است. آمریکا آماده تعامل با ایران در چارچوب ۱+۵ است و امیدواریم که ایران هم مایل باشد در آن حضور داشته باشد.

وی اظهار کرد: معتقدیم که در چارچوب ۱+۵ می‌توانیم در زمینه این مساله به پیشرفت دست یابیم، طیف زیادی از پیشنهادها روی میز است که به طور خلاصه به «عمل در برابر عمل» تعریف می‌شود.

حمله راکتی در عراق

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره حمله راکتی امروز به سفارت آمریکا در عراق و همچنین حمله هفته گذشته در اربیل این کشور هم گفت همانطور که گفتیم ما از این حملات خشمگین هستیم. امنیت، سلامتی و رفاه کارکنان و شهروندان ما در بالاترین اولویت‌ها قرار دارد.

پرایس که کشورش به اعتراف رئیس جمهوری فعلی آمریکا به نادرستی به عراق لشکرکشی کرد، مدعی شد مردم عراق از اینگونه حملات و خشونت برای مدت زیادی رنج می‌برند.

وی در عین حال مدعی شد ما ایران را مسئول اقدامات گروه‌های نیابتی آن می‌دانیم که به آمریکایی‌ها حمله می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه هنوز تحقیقات درباره حملات اخیر تکمیل نشده و نمی‎‌تواند پیش از آن اعلام نظر کند، ادعا کرد در موارد مشابه گذشته و حمله به نیروهای ائتلاف، از تجهیزات ایرانی استفاده شده است.

پرایس همچنین اظهار کرد زمان و چگونگی پاسخ به این حملات را بر اساس محاسبه خود تعیین می‌کنند اما کاری نخواهند کرد که با خطر افزایش تنش در منطقه روبرو شوند.

وی اظهار کرد هرگونه پاسخ به این حملات با هماهنگی شرکای عراقی و نیروهای ائتلاف، انجام خواهد شد.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا