رشد 250 درصدی کشف قاچاق؛ مهار سدی بلند مقابل تولید در آذربایجان‌غربی


رشد 250 درصدی کشف قاچاق؛ مهار سدی بلند مقابل تولید در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- مقابله با قاچاق راهکار مهم رشد شاخص تولید است که امسال با توجه به نامگذاری سال به نام جهش تولید، وظایف مسوولان در این حوزه بسیار با اهمیت‌تر بوده و در این راستا، از ورود 2 هزار و 500 میلیارد ریال کالای قاچاق از مرزهای آذربایجان غربی به کشور جلوگیری شده که 250 درصد بیشتر از پارسال است.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حدود یک دهه اخیر با نامگذاری سال ها با عناوین اقتصادی به ویژه توجه ویژه به تولید داخل، همه ذهن ها را معطوف به توسعه تولید و استفاده از کالاهای داخلی فرموده اند که البته دستگاه های مختلف نیز در این باره، تلاش های زیادی داشته اند.

در کنار توجه به بخش های اقتصادی و توسعه توان تولید داخل، یکی از مهمترین راهکارها برای جهش در این بخش که مد نظر مقام معظم رهبری در سال جاری نیز بوده است، ارتقای فرهنگ استفاده از کالاهای تولید داخل است که همواره در این باره، برنامه ریزی هایی از سوی نهادهای فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی صورت گرفته است.

نیروی انتظامی و نهاد قوه قضاییه نیز همراه با دیگر نهادهای مسوول، در راستای مبارزه با ورود کالاهای قاچاق به کشور که یکی از مهمترین ارکان توجه و توسعه تولید داخل به شمار می رود، تلاش های زیادی انجام داده اند که نتیجه آن، جلوگیری از ورود صدها هزار میلیارد ریال کالای قاچاق به کشور و به تبع آن، استفاده از همین میزان کالای تولید داخل است.

آذربایجان غربی نیز به علت داشتن ۹۶۷ کیلومتر مرز با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان، یکی از استان هایی است که همواره با معضل قاچاق کالا درگیر بوده و یکی از مهمترین استان های مورد طمع قاچاقچیان برای ورود کالاهای خارجی به شمار می آید.

طی سال های اخیر، از جمله بیشترین اخبار انعکاس یافته در مبادی خبری آذربایجان غربی، موضوع مبارزه با قاچاق، کشف کالای قاچاق و انهدام شبکه های سازماندهی قاچاق و دستگیری قاچاقچیان بوده که امسال نیز همین روند، البته با تعداد بیشتر و ارزش کالاهای بیشتر وجود داشته است.

طبق گفته مسوولان، نه در کل سال جاری و تنها در ۱۰ ماهه، شاهد کشف ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در آذربایجان غربی بودیم که رقمی بسیار قابل توجه به شمار می رود.

اهمیت مبارزه با قاچاق برای جهش تولید طی امسال به حدی بوده که مسوولان عالیرتبه آذربایجان غربی نیز بر آن تاکید داشته اند.

مسولان در رفع موانع تولید تلاش کنند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در این باره گفت: تولید کلید اصلی حل مشکلات کشور است و همه نهادهای مسوول باید در راستای رفع موانع تولید در کشور تمام توان خود را به کار گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: جلوگیری از قاچاق کالا به ویژه در استان هایی نظیر آذربایجان غربی و واردات بی‌رویه کالا نیز عاملی اساسی در رفع موانع تولید است.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل کمیته رفع موانع تولید اظهار کرد: لازم است مسوولان و مدیران استانی در استان کمیته رفع موانع تولید راه اندازی کنند و تلاش شود تا موانع تولید در استان از بین برود.

پلیس امنیت اقتصادی پیش رو در تحقق جهش تولید

استاندار آذربایجان غربی نیز چندی پیش در دیدار با فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی و روسای پلیس آگاهی و امنیت اقتصادی استان بیان کرد: پلیس امنیت اقتصادی از طریق پیش‌بینی، پیشگیری، مقابله و مبارزه با انواع جرایم اقتصادی به‌ویژه قاچاق کالا می‌تواند به تولید داخلی و جهش تولید و در نهایت حفظ و ارتقای آسایش عمومی کمک شایانی کند.

محمدمهدی شهریاری با قدردانی از عملکرد انتظامی آذربایجان‌غربی در تامین ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی امنیت، اضافه کرد: تلاش پلیس در پیشگیری از بروز جرایم و مبارزه با مفاسد و مخلان امنیت روانی و اقتصادی جامعه منجر به تثبیت محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: پلیس با اقدامات هدفمند و جامع محور خود به خوبی توانسته است شکوفایی و بالندگی جامعه را برای تحقق اهداف شعار سال محقق کرده و یک بستر امن و پایدار را برای توسعه، تولید و ارتقای آن فراهم سازد.

کشف ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در آذربایجان‌غربی

رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که طی حدود ۱۰ ماهه امسال، ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در این استان کشف و ضبط شده است.

سرهنگ بهمن رستمی افزود: ۲ هزار و ۲۰۰ مورد عملیات مبارزه با کالای قاچاق در این مدت در استان انجام و در این عملیات ها ۲ هزار و ۵۲۰ نفر قاچاقچی کالا دستگیر شده است.

وی ادامه داد: در این رابطه همچنین یک هزار و ۱۵۵ دستگاه انواع خودرو که در امر کالای قاچاق مورد استفاده قرار می گرفت، توقیف شده است.

رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی گفت: کارشناسان ارزش ریالی کالاهای کشف شده را ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد برآورد کرده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ درصد افزایش یافته است.

سرهنگ رستمی افزود: ۵۲ فقره پرونده قاچاق کالا با ارزش بیش از پنج میلیارد ریال در این استان تشکیل شده که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش دارد.

حدود ۳۳۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در ارومیه کشف شد

فرمانده انتظامی ارومیه هم در خصوص فعالیت پلیس در حوزه مبارزه با قاچاق در مرکز استان گفت: امسال ۳۳۵ میلیارد و ۸۶۳ میلیون ریال کالای قاچاق در این شهرستان شناسایی، کشف و ضبط شده است.

سرهنگ حسن شیخ نژاد افزود: ۸۶۹ فقره عملیات کشف کالای قاچاق در این رابطه صورت گرفته و ۳۷۹ نفر قاچاقچی نیز شناسایی و دستگیر شده اند.

وی اضافه کرد: در ۱۰ ماه امسال، ۲۶۶ دستگاه انواع خودرو و ۳۷۹ دستگاه موتورسیکلت که در امر قاچاق مورد استفاده قرار می گرفت، در ارومیه توقیف شده است.

فرمانده انتظامی ارومیه اظهار کرد: عمده کالاهای قاچاق که در این شهرستان شناسایی و کشف شده شامل دارو، لوازم خانگی، البسه، لوازم آرایشی و بهداشتی، سیگار و تجهیزات کشاورزی است.

در کنار پلیس، تعزیرات حکومتی نیز به عنوان نهاد مسوول در رسیدگی به پرونده های قاچاق، برخورد شدیدی طی سال جاری با معضل قاچاق داشته و بیشترین میزان جریمه را برای قاچاقچیان صادر کرده است.

قاچاقچیان کالا و ارز در آذربایجان‌غربی ۶۸۰۰ میلیارد ریال جریمه شدند

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در راستای حمایت از تولید داخل، مقابله با قاچاق در استان با شدت انجام می‌گیرد، گفت: طی سال جاری قاچاقچیان کالا و ارز در شعب مختلف تعزیراتی استان به پرداخت ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال جریمه محکوم شده اند که در نوع خود، بی نظیر است.

محمد اقوامی افزود: این میزان محکومیت پس از رسیدگی به چهارهزار و ۸۲۸ پرونده مربوط به قاچاق استان علیه این سودجویان صادر شده‌است.

وی اضافه کرد: از جمله مهمترین اقلام قاچاق کشف شده می توان به پوشاک شامل سیگار و مواد دخانی، لباس، روسری، طاقه های پارچه، سوخت، مواد خوراکی، احشام و لوازم آرایشی بهداشتی اشاره کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی ادامه داد: شعبه‌های تعزیرات حکومتی با حساسیت بسیار زیاد، پرونده‌های قاچاق را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و از ابتدای امسال هر هفته به‌طور متوسط حدود ۱۱۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته‌است.

وی با اشاره به ورود چهارهزار و ۸۵۳ پرونده به شعبه‌های تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی طی سال جاری، بیان کرد: ۹۹.۵ درصد از این تعداد در شعبه‌های استانی رسیدگی شده‌ و تنها ۲۵ پرونده باقی مانده که آنها نیز در حال رسیدگی است.

اقوامی تاکید کرد: علاوه بر صدور جرایم قابل توجه به قاچاقچیان، اقلام قاچاق نیز به نفع دولت مصادره شده‌است.

با توجه به تاکید مسوولان و تلاش بخش های مختلف مقابله کننده در سال جاری، دیواری محکم در آذربایجان غربی مقابل قاچاق کالا کشیده شده است.

هرچند این امر کافی نیست و باید فرهنگ استفاده از کالاهای تولید داخل و مغلوب نشدن در مقابل تبلیغات کالاهای خارجی در جامعه نهادینه شود که در این خصوص، اقدامی طولانی مدت و هدفمند در این استان نیاز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر