داوطلبان آزمون استخدامی در دست‌انداز بومی‌گزینی!


داوطلبان آزمون استخدامی در دست‌انداز بومی‌گزینی!

شاید عجیب باشد که برنامه بومی گزینی در آزمون های استخدامی که قرار است فرصت های خوبی را به نفع جویندگان کار ایجاد کند، به نوعی برای بعضی از آنها عامل از دست رفتن فرصت بشود، چیزی که برخی داوطلبان آزمون استخدامی امسال ادعا می کنند و به روش بومی گزینی اعلام شده که اتفاقا اعلام آن در زمان چندان مناسبی هم صورت نگرفت، اعتراض دارند.

فرآیند ثبت نام در هشتمین آزمون استخدامی روز پنج شنبه ۲۰ شهریورماه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org آغاز شد، ابتدا مقرر شده بود آزمون در دهه اول آبان ماه برگزار شود، اما پس از آن به ۶ و ۷ آذر تغییر کرد و در نهایت با توجه به مصوبات چهل و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و رشد شیوع بیماری کووید – ۱۹ در کشور همچنین اعمال محدودیت ها در اکثر استان‌ها، مقرر شد تاریخ برگزاری هشتمین آزمون استخدامی به روزهای ۱۱ و ۱۲ دی ماه ۹۹ تغییر کند.

پس از گذشت دوره ثبت نام و انتظار داوطلبان و تلاش جهت شرکت در آزمون، ۲۷ مهرماه، شرط اولویت بومی شهرستانی برای داوطلبان اعلام و از آنها خواسته شد نسبت به ویرایش اطلاعات خود و انتخاب گزینه، «من متقاضی استفاده از اولویت بومی هستم» از ۲۹ مهر تا دوم آبان اقدام کنند.

در این بین در برخی مراکز استان‌ها از جمله مرکز استان مرکزی، شهرستان اراک، کد رشته و شغل زیادی برای داوطلبان، موجود نبود و بیشتر داوطلبان به امید استخدام در سایر شهرستان‌ها در قالب داوطلب بومی استانی، در این آزمون شرکت کرده بودند که با اعلام این خبر امید و تلاش چندماه‌شان بیهوده شد ولی همچنان امیدوارند که باز هم تغییری ایجاد شود و همانطور که قانونی یکدفعه شانس استخدام شدن را از آنها گرفت، قانون دیگری دوباره روزنه امیدی را برویشان باز کند.

یکی از این داوطلبان در تماس با ایسنا، اظهار کرد: بومی گزینی آزمون استخدامی برای داوطلبان مرکز استان، شرایط نامناسبی را برای داوطلبان ایجاد کرد، چندین سال است در آزمون استخدامی شرکت می‌کنم، اما در رشته من هیچ سالی آموزش و پرورش برای اراک درخواست نیرو نداشته و جذب نیرو بیشتر برای شهرستان‌ها بوده است.

وی افزود: یکسال برای آزمون تلاش کردم و وقت گذاشتم اما علیرغم کارنامه خوب در دروس تخصصی، به سبب شرط بومی گزینی در آزمون پذیرفته نشدم. در انتهای کارنامه نیز درج شده، بخاطر شرایط بومی گزینی در آزمون پذیرفته نشده‌اید.

احمدی، دیگر داوطلب این آزمون نیز اضافه کرد: ای کاش پیش از دریافت وجه جهت ثبت نام این قانون را اعلام می‌کردند که حداقل علاوه بر وقت تلف شده‌مان، هزینه‌مان از بین نرود. در این شرایط اقتصادی ۶۰ هزارتومان هم دردی از آدم دوا می‌کند.

وی ادامه داد: تقاضای من و دیگر داوطلبان که چنین شرایطی را دارند این است که حداقل برای آزمون بعدی این شرط را حذف کنند تا ما هم بتوانیم با امیدی در این آزمون شرکت کنیم، در غیر این صورت امیدی برای استخدام ما در مرکز استان نیست. هیچ حقی برای داوطبین بومی مراکز استان‌ها در نظر گرفته نشده مگر چه تفاوتی میان بومی شهرستان و بومی مرکز استان وجود دارد؟

خواسته اکثر داوطلبان و کسانی که یک سال از عمر خود را صرف مطالعه برای موفقیت در این ‌آزمون کرده‌اند مشابه و اجرای عادلانه بومی‌گزینی، کاهش اعمال ضریب ۱.۴ برای شهرستان‌ها و اعمال نمره بر اساس آزمون مصاحبه است که در اینباره داوطلبان زیادی گلایه خود را با ایسنا مطرح کردند و بومی‌گزینی به شکلی که در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی مد نظر قرار گرفته است را اجحافی در حق متقاضیان مراکز استان ها که به نسبت شهرستان ها در معرض فرصت های شغلی کمتری قرار دارند، دانستند.

اعلام زمان بومی‌گزینی نیز لطمه بزرگی به اکثر داوطلبان زد، در واقع زمانی این خبر اعلام شد که اکثر داوطلبان بیش از ۶ ماه برای درس‌ خواندن وقت گذاشته بودند و با این خبر احساس کردند که وقت زیادی را تلف کرده اند.

هرچند قنبری، رئیس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفته بود اولویت‌دادن به داوطلبان بومی در آزمون استخدامی به معنی سلب حق شرکت داوطلبان غیربومی نیست و هدف از بومی‌گزینی در آزمون استخدامی را ماندگاری نیروها در شهرستان‌های خود و استفاده بیشتر از تجارب انباشته کارکنان دولت برای ارائه خدمات اعلام کرده بود، اما داوطلبان معترض معتقدند که اولا قبل از ثبت نام باید به چنین مسئله فکر می شد و دوما باید در برنامه ریزی ها به مسئله فرصت های محدود شغلی در مراکز استان ها نیز توجه شود، بویژه اینکه جمعیت مراکز استان ها عموما از جمعیت شهرستان ها بیشتر و آمار بیکاران نیز فزون تر است.

حال باید دید با توجه به اعتراض این داوطلبان که علیرغم از دست رفتن فرصت آزمون امسال همچنان پیگیر مسئله بوده و از ایسنا درخواست دارند صدایشان را به گوش مسئولان برساند، آیا مسئولان مربوطه برای آزمون‌های سال 1400 به بعد چه تصمیمی خواهند گرفت؟ بویژ] اینکه به گفته این داوطلبان این مشکل تنها محدود به اراک نبوده و در سطح کشور مطرح است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !