ماهیان عامل کاهش کیفیت آب سد شیرین‌دره خراسان شمالی نیستند


ماهیان عامل کاهش کیفیت آب سد شیرین‌دره خراسان شمالی نیستند

بجنورد-ایرنا- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ماهیان عامل کاهش کیفیت آب سد شیرین‌دره خراسان شمالی نیستند اگر شرکت آب منطقه‌ای استان بر برداشت ماهیان زردپر از سد شیرین‌دره اصرار دارد باید دلایل علمی خود را ارائه کند.

حبیب لشکری روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هنوز کار علمی و پژوهشی در زمینه تاثیر ماهیان در کاهش کیفیت آب سد شیرین دره انجام نشده است، اگر این تاثیرگذاری به تایید علمی برسد ما هم در زمینه برداشت این آبزیان همکاری می کنیم.

وی افزود: شرکت آب منطقه ای استان مدعی است تراکم ماهیان در سد شیرین دره بالا است و این امر سبب کاهش کیفیت آب این دریاچه شده است، ما هم مدعی هستیم ماهیان زردپر هیچ تاثیری در کاهش کیفیت آب ندارد.

وی اظهار داشت: در صورتی که با انجام کار علمی و پژوهش، تاثیر ماهیان بر کاهش کیفیت آب به تایید برسد، اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم در زمینه دادن مجوزهای لازم و همکاری برای کاهش تراکم این آبزیان اقدام می کند.

لشکری خاطرنشان کرد: پیش از این هم مجوز برای برداشت ماهی زردپر از سد شیرین دره داده شد و پیمانکار نتوانست ماهی چندانی صید کند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: اکنون و با پایان مهلت مجوز برداشت، صید ماهی از این سد متوقف شده و از نظر ما ادامه کار برداشت برای کاهش تراکم آبزیان، منتفی است.

وی افزود: بررسی های کارشناسی نشان می دهد، ماهیان زردپر نمی توانند سبب کاهش کیفیت آب شوند و بر عکس، این آبزیان به عنوان تصفیه کننده آب که از میکروارگانیسم ها و موجودات ریز آب تغذیه می کنند، سبب افزایش کیفیت آب می شوند.

وی افزود: این گونه را می توان به عنوان یک پیش مرگ در صورت آلودگی آب توسط مواد شیمیایی در نظر گرفت که در مواقع بحرانی قبل از اینکه آب به مصرف آشامیدنی برسد می تواند به عنوان نشانگر طبیعی کیفیت آب تلقی شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: ماهی زردپر یا زردک از نظر حفاظتی از آبزیان حمایت شده است و این گونه آبزی، در رده های گونه های آسیب پذیر قرار دارد و یگان حفاظت محیط زیست استان با هر گونه صید ماهی غیر مجاز برخورد قانونی خواهد کرد.

تلاش خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با مسوولان شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی بدون نتیجه ماند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای پیش از این گفته بود که تراکم ماهیان در سد شیرین دره زیاد است و این امر سبب کاهش کیفیت آب این دریاچه شده است.

سیدعقیل مرتضوی اظهار کرده بود: ما بر این عقیده هستیم که تراکم آبزیان باید کاسته شود و بر این اساس برداشت ماهیان بزرگ جثه باید در دستور کار قرار گیرد.

پراکنش ماهی زردپر در حوزه خز، رودخانه ها و تالاب ها از اترک تا ارس است، اندازه آن به حدود ۱۰۰ سانتی متر و گاهی وزن آن بیش از پنج کیلوگرم می رسد.

ماهی زردپر تا هشت سال عمر دارد و زادآوری آن بسته به مهاجرت در بهار یا پاییز، در تابستان همان سال و یا بهار یا تابستان سال بعد انجام می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا