تشکیل بانک اطلاعات کسب و کار کانون‌های مساجد/ ثبت 5573 ایده بچه‌های مسجد برای گسترش دانش


تشکیل بانک اطلاعات کسب و کار کانون‌های مساجد/ ثبت 5573 ایده بچه‌های مسجد برای گسترش دانش

سعادتی با اعلام تشکیل بانک اطلاعات کسب و کار کانون‌های مساجد در رواق کارآفرینی طرح ملی «ایران قوی»، گفت: به همت رواق دانش 5573 ایده از بچه‌های مسجد به ثبت رسیده که برترین‌های آنها در سامانه بچه‌های مسجد منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، طرح ملی «ایران قوی» از هفته گرامیداشت دفاع مقدس در چهار محور قرآن و سیره اهل بیت «علیهم السلام»، مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی، پیشرفت و امید به آینده و مقاومت و عزت ایران اسلامی آغاز شد و همزمان با یوم الله 22 بهمن به کار خود پایان داد تا ارزیابی و داوری فعالیت بچه های مسجد در آن آغاز و نهایتا برترین های کانون های فرهنگی هنری مساجد در این طرح در 18 اسفند ماه، همزمان با سالروز تاسیس ستاد فهما معرفی و تقدیر شوند.

با توجه به آغاز داوری ها و نیز نزدیک شدن به 18 اسفند، با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد فهما گفت وگویی درباره روند فعالیت های انجام شده در دو رواق «کارآفرینی» و «دانش» این طرح داشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

تشکیل بانک اطلاعات کسب و کار کانون‌های مساجد/ ثبت 5573 ایده بچه‌های مسجد برای گسترش دانش

ثبت کسب و کار 1116 کانون در سامانه بچه های مسجد

سعادتی درباره دستاوردهای رواق کارآفرینی برای بچه های مسجد، اظهار کرد: ایجاد بانک اطلاعات کسب و کار کانون های مساجد ازجمله این دستاوردها است، برای این مهم فرمی به منظور مستندسازی تهیه و در سامانه بچه های مسجد بارگذاری شد، 1116 کانون، کسب و کار ایجاد شده خود را در سامانه ثبت کرده اند.

حمایت از کارآفرینی در حوزه فرهنگ

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما درباره کسب و کارهای ثبت شده از این طریق، تصریح کرد: این کسب و کارها در حوزه های مختلف اعم از عمرانی آبادانی، تربیتی، فرهنگی و ... هستند البته ما برای مشاغل فرهنگی امتیاز ویژه در طرح ملی ایران قوی قائل می شویم. در حوزه خدمات اجتماعی هم مشاغلی همچون ایجاد نانوایی، تولید ماسک و در بخش فرهنگی فعالیت هایی از قبیل فروش محصولات فرهنگی هنری، ایجاد استودیو، تولید محصولات هنری برای شهرداری ها و ... ثبت شده است.

وی ادامه داد: در بخش عمرانی فعالیت های جهادی در موضوع نوسازی، بهسازی و احداث بنای جدید به ثبت رسیده است. تناسب کسب و کار با ماموریت تعداد افراد شاغل شده و میزان درآمد مشخص از شاخص های اعطای امتیاز به کانون ها در این موضوع برای بهره مندی از حمایت های مادی و معنوی بعدی است.

شرکت بیش از 40 هزار نفر در دوره های کارآفرینی

سعادتی با بیان اینکه آموزشِ کارآفرینی از کارویژه ها و اهداف رواق کارآفرینی است، گفت: در این راستا محتوای آموزشی تهیه و در سامانه بچه های مسجد بارگذاری شد که در این دوره آموزشی 40 هزار و 342 نفر شرکت کردند و از این تعداد 26 هزار و 175 نفر در آزمون آن قبول شدند، این افراد پذیرفته شده در مرحله بعد در کارگاهی که با حضور استادان سرشناس برگزار می شود، شرکت می کنند و وقتی به حد مطلوب رسیدند به وزارت کار برای بهره مندی از حمایت ها معرفی می شوند و بازوان ستاد فهما در عرصه کارآفرینی به شمار می روند.

شاخص های چهارگانه رواق دانش

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما درباره برنامه ها و خروجی رواق «دانش»، نیز بیان کرد: در رواق دانش چهار شاخص تعریف شد که عبارتند از: حمایت از طرح های بومی، فراخوان ایده های فرهنگی هنری، برگزاری کلاس های آموزشی و برگزاری دوره آموزش مجازی که در همه رواق های دوازده گانه دنبال شد.

وی اعلام کرد: 1358 طرح به تناسب رواق ها و به عنوان طرح های بومی ارائه شد این طرح ها ابتدا در استان ها ارزیابی اولیه و در ستاد مرکز ارزیابی نهایی شدند، قبل از این دوره آموزشی، طرح نویسی هم برای این افراد علاقمند برگزار شد تا به تناسب آن طرح بنویسند. علاوه بر این، فیلم آموزشی نیز با حضور استادان برجسته تولید شده تا دوره متناسب با آن برگزار شود.

ثبت 5573 ایده بچه های مسجد

سعادتی درباره آمار بخش ایده ها بیان کرد: ایده ها در طرح ملی «ایران قوی» به تفکیک 12 رواق ثبت شده است که در مجموع شامل 5573 ایده می شود و متناسب با شاخص های تعریف شده همچون بدیهی و بی بدیل بودن، عدم محدودیت به زمان و مکان، مبتکرانه بودن و برخورداری از ادبیات ممتاز داوری شدند و از صاحبان ایده های برتر تقدیر و این ایده ها در سامانه بچه های مسجد منتشر می شود.

وی درباره کلاس های آموزشی برگزار شده به همت رواق دانش در طرح ملی «ایران قوی»، ابراز کرد: در بخش کلاس های آموزشی 29 هزار و 260 کلاس ثبت شده که به تفکیک رواق ها متفاوت بوده است اعم از دوره های مهارتی، قرآنی، ورزشی و ... .

سعادتی با اشاره به برگزاری دوره عمومی آشنایی با ستاد فهما، بیان کرد: 36 هزار و 393 نفر در آزمون این دوره شرکت کردند که از میان آنها 29 هزار و 893 نفر برگزیده شدند.

وی درباره نحوه تعیین کانون های برتر در رواق دانش خاطرنشان کرد: بر اساس شاخص ها، کانون های برتر را انتخاب می کنیم. از 6 تا 9 اسفند ماه کانون های برتر مستندات تکمیلی را ثبت می کنند تا داوری نیمه نهایی از 10 تا 13 و داوری نهایی از 14 تا 17 اسفند ماه صورت بگیرد و برترین ها همزمان با 18 اسفند، سالروز تاسیس ستاد فهما معرفی شوند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق