نگران انصراف متقاضیان مسکن ملی نیستیم/ کمک دستگاه‌های حمایتی به دهک های یک تا 3


نگران انصراف متقاضیان مسکن ملی نیستیم/ کمک دستگاه‌های حمایتی به دهک های یک تا 3

محمودزاده گفت: بخشی از آورده دهک‌های اول تا سوم توسط دستگاه‌های حمایتی، همانند کمیته امداد، پوشش داده می‌شود. این اقدام در حال انجام است و به زودی اعلام رسمی خواهد شد.

نگران انصراف متقاضیان مسکن ملی نیستیم/ کمک دستگاه‌های حمایتی به دهک های یک تا 3
گروه راه و مسکن بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ محمود محمودزاده، معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، پیرامون عدم امکان تامین مالی مبلغ مورد نیاز برای دریافت مسکن طرح اقدام ملی توسط اقشار محروم جامعه، و راهکار‌های پیش‌بینی شده برای جبران آن، به بازارنیوز گفت: وزارت راه، در خصوص این که اقشار پایین جامعه، امکان تامین این پول را ندارند با کارشناساسن هم‌نظر است و از ابتدا هم اعلام کردیم که این طرح برای دهک‌های ۴ تا ۷ طراحی شده است. به همین دلیل، برای دهک‌های اول تا سوم، راهکار‌های دیگری اندیشیده شده؛ به طوری که بخشی از آورده آن‌ها توسط دستگاه‌های حمایتی، همانند کمیته امداد، پوشش داده می‌شود. این اقدام در حال انجام است و به زودی اعلام رسمی خواهد شد.

وی افزود: همچنین در آینده نزدیک، برای برخی از گروه‌ها مانند صندوق‌های بازنشستگی، زنان خودسرپرست و کارگران که پایین‌ترین درآمد‌های دریافتی را داشته و تحت پوشش هستند، حمایت‌های وزارت تعاون اعمال می‌شود و از آن طریق، بخشی از این آورده تامین شده و فشار کمتری به این افراد وارد می‌شود.

محمودزاده در پاسخ به این که چرا طرح اقدام ملی برای دهک‌های پایین‌تر برنامه ریزی نشد، تصریح کرد: در تمام طرح‌های حمایتی از گذشته تاکنون، ساخت و ساز به عهده متقاضی است و دولت هیچ‌گاه سازنده نبوده و پول آن را هم نمی‌دهد. دولت فقط زمین و برخی خدمات مانند مالیات، بیمه، پروانه ساختمان و... که می‌تواند به عنوان هزینه‌های جانبی باشد را تامین می‌کند.

وی در واکنش به پیشنهاد کارشناسان برای استفاده از روش‌های طرح «جهش تولید مسکن مجلس» به منظور تامین مالی برای اقشار کم‌درآمد، اظهار کرد: طرح اقدام ملی در صورت تبدیل شدن طرح مجلس به قانون، مشمول آن خواهد شد؛ چون این طرح هم یک طرح حمایتی است. تمام تلاش وزارت راه و شهرسای هم این است که قیمت تمام شده تا جایی که امکان دارد کاهش یابد، ولی این برای هزینه‌های مازاد است، نه هزینه‌های ساخت و ساز. البته تدابیری درحال انجام است که هزینه ساخت و ساز هم به حداقل کاهش یابد.

معاون وزیر راه درباره طرح مجلس توضیح داد: اگر این طرح، مسیر خود را طی کند و پس از تبدیل به قانون، به دستگاه‌ها ابلاغ شود، آنچه پیش بینی شده برای پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلاتی است که پرداخت می‌شود. طبق این طرح، تسهیلات برای دهک‌های پایین‌تر با سود کمتر، دهک‌های متوسط، با سود متوسط و دهک‌های بالا با سود بیشتر پرداخت می‌شود و آن یارانه از این سودِ در صندوق تامین خواهد شد.

محمودزاده در واکنش به احتمال انصراف برخی متقاضیانی که آورده اولیه را پرداخت کردند در مراحل بعدی و نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های طرح اقدام ملی، توضیح داد: هم‌اکنون تعداد زیادی متقاضی در صف انتظار داریم و نگران این موضوع نیستیم. با وجود این که تعداد پروژه‌هایی هم که آغاز شده، بیشتر از تعداد اعلامی در ابتدای طرح اقدام ملی بوده، یکی از مشکلاتی که داریم این است که نمی‌توانیم تقاضا‌های موجود را پوشش دهیم؛ لذا دغدغه و نگرانی انصراف متقاضیان را نداریم.

وی افزود: همچنین پول‌هایی که تاکنون این افراد برای دریافت مسکن واریز کردند، در حسابی به نام خودشان در بانک محفوظ است و هر کس انصراف خود را ثبت کند، وزارت راه طی نامه‌ای به بانک، وی را معرفی کرده و بانک اجازه برداشت از حساب را به شخص متقاضی، می‌دهد.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| کل‌کل حامد آهنگی با خانم بازیگر با چاشنی نوشابه