کارنامه سازمان بهشت زهرا (س) در یک سالگی کرونا


کارنامه سازمان بهشت زهرا (س) در یک سالگی کرونا

شهرری ـ ایرنا ـ در حالی از تولد یک‌سالگی کرونا در کشورمان گذر کردیم که بسیاری از مردم جهان داغدار عزیزان از دست رفته‌شان هستند و در برخی کشورها خاکسپاری فوتی‌های این بیماری به چالشی تبدیل شده‌است.

به گزارش ایرنا، یک سالی می‌شود که ویروس کرونا در یکی از ایالت‌های چین (ووهان) شناخته شد و مردم دنیا را گرفتار عذابی سخت کرد.

وقتی کرونا پا این دنیا گذاشت کسی آن را جدی نگرفت و همه زندگی عادی خود را می‌کردند اما دیری نگذشت که خبر کشنده بودن این ویروس تیتر اول خبرگزاری‌های جهان شد و سبک تازه‌ای از زندگی را برای مردم تعریف کرد.

عده‌ای تا قبل از کرونا نحوه صحیح شستن دست‌ها را بلد نبودند و آن را یاد گرفتند و همه مردم مجبور به استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتقال ویروس شدند.

در این ماه‌ها مردم دنیا با موج‌های کرونا بالا و پایین ‌شدند و در بعضی از روزها خوشحال از تعداد کم فوتی‌ها و در برخی از روزها داغدار عزیزانشان می‌شدند.

مردم به تازگی به نوع تازه‌ای از زندگی با محدودیت خو گرفته بودند که کرونا چهره‌های تازه و متفاوتی از خود را به نمایش گذاشت؛ بعد از کرونای چینی نوبت به کرونای آفریقایی رسید و امروزه هم کرونای انگلیسی دامن بسیاری از مردم جهان را گرفته است.

این ویروس روز به روز وحشی‌تر و غیرقابل کنترل‌تر از گذشته می‌شود و خود را در برابر داروهای ابداعی مقاوم می‌کند.

در اوایل و اوج شیوع ویروس کرونا تعداد کشته‌ها زیاد بود و دولت‌ها سردرگم بودند که با جنازه‌هایی که نمی‌دانستند ناقل ویروس هستند یا نه، چه کنند؛ عده‌ای گفتند تنها راه خلاصی از جنازه‌ها سوزاندن آنها است و عده‌ای دیگر گفتند که اگر با رعایت پروتوکل‌های بهداشتی جنازه را خاک کنید اشکالی ندارد.

ایران هم از این‌ قضیه مستثنی نبود و تعداد کشته‌شدگان بر اثر ابتلا به کرونا روز به روز در حال افزایش بود و وزارت بهداشت در بیانیه‌ای ابلاغ کرد که خاکسپاری‌ باید بدون تجمع افراد و توسط ماموران تدفین انجام شود.

حال با گذشت یک‌سال از شیوع این بیماری منحوس راه‌حل‌هایی برای خاکسپاری افراد فوت شده بر اثر ویروس کرونا ارائه شده که تا حدی موثر بوده است.

تدفین بیماران کرونایی از دید خبرگزاری‌های جهان

در این ارتباط نشریه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی مدعی شد: در اوایل همه گیری ویروس کرونا در آمریکا و به ویژه در نیویورک، خبر دفن جانباختگان کووید-۱۹ در یکی از پارک های بزرگ این شهر (های آیلند) سر و صدای بسیاری به پا کرد. اگرچه مقامات این شهر به سرعت این خبر را تکذیب کرده و اعلام کردند هنوز چنین اقدامی عملی نشده است، اما تصاویر کارگرانی که لباس های مخصوص محافظتی بر تن داشته و در حال دفن اجساد بودند تائیدی بر این مدعا تلقی شد.

نشریه بریتانیایی گاردین نیز نوشت: با گسترش ویروس کرونا از ماه مارس «ابتدای اسفند سال گذشته» در ایتالیا شرایط به گونه‌ای رقم خورد که تابوت‌های حاوی اجساد جانباختگان چندین روز در انتظار خاکسپاری باقی می‌ماندند.

نشریه بریتانیایی گاردین نیز نوشت: با گسترش ویروس کرونا از ماه مارس «ابتدای اسفند سال گذشته» در ایتالیا شرایط به گونه‌ای رقم خورد که تابوت‌های حاوی اجساد جانباختگان چندین روز در انتظار خاکسپاری باقی می‌ماندند.

در ادامه این مقاله آمده است که در بیمارستان‌ها هم با افزایش مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ اجساد بدون هیچ گونه مراسمی سوزانده می‌شدند.

رادیو ان.پی.آر آمریکا نیز در گزارشی با اشاره به تاثیر همه‌گیری کرونا بر نحوه دفن اجساد جانباختگان این بیماری در هند نوشت: بسیاری از هندوها معتقد هستند که سوزاندن اجساد در کنار رود گنگ و غوطه‌ور شدن خاکستر در آب‌های آن، رستگاری را تضمین می کند.

این مقاله می افزاید: اما با محدودیت اعمال شده ناشی از مقررات قرنطینه در این کشور، خانواده‌ها قادر به انتقال اجساد یا خاکستر عزیزانشان به رودخانه نیستند و گزارش ها حاکی از انباشته شدن خاکستر در کوره های سوزاندن جسد است.

شبکه خبری فرانس ۲۴ نیز در گزارشی با اشاره به محدودیت های وضع شده، از چالش مسلمانان مهاجر این کشور برای برگرداندن اجساد جانباختگان ناشی از کرونا به موطن اصلی خود خبر داد.

بر این اساس بسیاری از مسلمانان این کشور اروپایی که از مراکش، تونس و یا الجزایر آمده اند حال با توجه به مقررات منع سفر مجبور به دفن جسد عزیزانشان در فرانسه هستند.

به گزارش فرانس ۲۴، اما معضل دیگر پر شدن قبرستان های مخصوص مسلمانان در این کشور اروپایی است؛ معضلی که سبب شده بسیاری از خانواده ها مجبور به نگهداری اجساد در سردخانه ها شوند تا ممنوعیت ورود و خروج از فرانسه برداشته شود.

اما شرایط تدفین فوتی های کرونا در کشورمان به شکل دیگری رقم خورده است؛ رویکردی که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را بر آن داشت تا موضوع را از متولیان امر در سازمان بهشت زهرا(س) واقع در استان تهران مورد بررسی قرار دهد.

تغییر آرایش بهشت زهرا(س) در جدال با کرونا

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با بیان اینکه در روزهای اوج کرونا تعداد متوفیان به ۲ برابر ظرفیت روزهای عادی هم رسید، گفت: کارکنان این سازمان در جدال یکساله با کرونا روزهای سخت و طافت فرسایی را سپری کردند و شبانه روزی در خدمت شهروندان بودند.

سعید خال در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مدیریت سازمان بهشت زهرا (س) در روزهای اوج شیوع و مرگ و میر کرونا خیلی سریع تغییر آرایش داد؛ به طوری که با آموزش، افزایش ساعات و شیفت‌های کاری سرعت خدمات رسانی به خانواده متوفیان به شکل مطلوبی افزایش یافت.

وی با بیان اینکه تقریبا نیمی از آمار جانباختگان کرونای کشور مربوط به استان تهران است، عنوان کرد: اقدامات مربوط به تطهیر و مقدمات کفن و دفن برخی متوفیانی هم که در بهشت زهرا(س) دفن نشده‌اند در این سازمان انجام شد.

خال با اشاره به اینکه متوسط پذیرش متوفی طی سال گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا روزانه بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ متوفی بود، عنوان کرد: این آمار پس از شیوع ویروس کرونا و در روزهای سخت به صورت تساعدی رو به افزایش گذاشت و در برخی مواقع و پیک کرونا به ۲ برابر یعنی تا ۴۰۰ نفر متوفی هم رسید.

بهمن ۹۸ بحران کرونا پیش‌بینی شد

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با تشریح نحوه مدیریت اجساد، گفت: در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ اولین جلسه ستاد داخلی بهشت زهرا(س) با حضور مدیران و معاونان برگزار شد و در آن جلسه بحرانی که به سمت این سازمان در حال حرکت بود پیش بینی شد.

خال با اشاره به اینکه مهمترین نگرانی سازمان بهشت زهرا(س) در ۲ حوزه حفظ جان و سلامت کارکنان و حفظ سلامت مراجعه کنندگان بود، افزود: در حوزه اول سازمان بی درنگ آرایش تدافعی گرفته و در همان اوایل شیوع کرونا پروتکل و دستورالعمل مدیریت اجساد در بحران کرونا را بر اساس تجربیات گذشته سازمانی تدوین و ابلاغ شد.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با تشریح نحوه مدیریت اجساد، گفت: در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ اولین جلسه ستاد داخلی بهشت زهرا(س) با حضور مدیران و معاونان برگزار شد و در آن جلسه بحرانی که به سمت این سازمان در حال حرکت بود پیش بینی شد.

وی یادآور شد: بر این اساس داخل سالن‌های تطهیر حداکثر روزی هفت بار ضدعفونی شد و همچنین کارکنان پس از گذراندان آموزش های لازم به صورت منظم و با برنامه غربالگری شدند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) اضافه کرد: در حوزه دوم یعنی صیانت از جان شهروندان، پاکسازی محیط مراجعه کنندگان و ضدعفونی مستمر و مدام سالن‌های و اماکن پرتردد بهشت زهرا(س) انجام شد.

این مسئول با اشاره به غربالگری منظم و انجام تست های دوره ای در بین کارکنان سازمان بهشت زهرا(س) این نکته را نقطه قوت مدیریتی این سازمان دانست و افزود: با مطالعاتی که انجام دادیم، می‌دانستیم که گورستان‌ها در همه پاندمی‌های جهان یکی از مراکز شیوع ویروس هستند.

وی تاکید کرد: از این رو ما غربالگریمان را بسیار زودتر از دیگر نهادها شروع کردیم و در همان اوایل اسفند ماه سال گذشته اولین گروه ۵۰۰ نفری را که غربالگری کردیم تست چهار نفر مثبت بود.

بهشت زهرا(س) بدون تلفات کرونایی

خال با اشاره به اینکه سریعا چهار نفر آلوده از میان کارکنان سازمان بهشت زهرا(س) خارج شدند، بیان داشت: تا امروز که یکسال از شروع این بحران می گذرد هشت دوره غربالگری در میان کارکنان انجام شده است و در حال حاضر نیز این کار را به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: اقدامات صورت گرفته موجب شده که سازمان بهشت زهرا(س) به عنوان یکی از نهادهایی که در صف اول مبارزه با ویروس کرونا قرار دارد، تا کنون هیچ تلفاتی نداشته باشد و این موضوع بسیار مهم بوده و یک رکورد به شمار می رود.

خال اضافه کرد: با ایثارگری و تلاش شبانه روزی کارکنان سازمان بهشت زهرا(س) تاکنون هیچگونه مشکلی در خصوص کفن و دفن متوفیان کرونایی نداشته‌ایم و تکریم شهروندان و مراجعه کنندگان از اولویت های کاری ما به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در بهشت زهرا(س) قطعه ویژه متوفیان کرونایی وجود ندارد، اظهار داشت: شهروندان می‌توانند طبق نظرخودشان متوفی را در هر قطعه‌ای که می‌خواهند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دفن کنند.

خال با اشاره به اینکه کارکنان بهشت زهرا(س) واجب کفایی شهروندان را برعهده دارند و در انجام امور شرعی با دقت عمل می‌کنند، اعلام کرد: از ۱۶ فروردین ماه اجرای حداکثری فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص شستشوی متوفیان کرونا با آب در بهشت زهرا(س) آغاز و در پی آن سیستم‌های پایش آنلاین بر روی خروجی پساب سالن‌های تطهیر نصب شد.

خال تاکید کرد: اقدامات صورت گرفته موجب شده که سازمان بهشت زهرا(س) به عنوان یکی از نهادهایی که در صف اول مبارزه با ویروس کرونا قرار دارد، تا کنون هیچ تلفاتی نداشته باشد و این موضوع بسیار مهم بوده و یک رکورد به شمار می رود.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) یادآوری کرد: همچنین به صورت دوره‌ای با نمونه‌برداری پساب، خروجی سالن‌های تطهیر توسط کارشناسان آزمایش می‌شود.

وی اضافه کرد: پیشرفته‌ترین سیستم کلر زنی آب نیز در جهت حفظ محیط زیست در سازمان بهشت زهرا(س) راه اندازی شد تا کوچکترین خطری محیط پیرامونی بهشت زهرا(س) را تهدید نکند.

خال در خصوص میزان رضایتمندی مردم نیز گفت: خدمات رسانی سازمان بهشت زهرا(س) به گونه‌ای بوده است که حداکثر احترام و تکریم خانوادههای متألم و داغدار به ویژه خانواده متوفیان کرونایی در دستور کار قرار دارد و تقریبا تمامی مراجعه کنندگان به این سازمان طبق نظر سنجی‌های بعمل آمده با رضایتمندی کامل از آن خارج می شوند.

وی با اشاره به اینکه همه بحران‌های گذشته که با آن مواجه بوده‌ایم در سه الی هفت روز جمع شده است، گفت: اما بحران کرونا طی یک سال گذشته گریبان کشور و جهان را گرفته است و پایان آن نیز مشخص نیست؛ به همین جهت تنها راه مبارزه با این ویروس رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و عمل به پروتکل‌های بهداشتی است.

به گزارش ایرنا، بهشت زهرا(س) بزرگترین آرامستان ایران و جهان به لحاظ تجهیزات و مراجعه کننده است که در جنوب تهران واقع شده است که فعالیت رسمی این آرامستان در سال ۱۳۴۹ خورشیدی آغاز شد.

بهشت زهرا(س) ابتدا ۳۱۴ هکتار وسعت داشت اما در سال ۱۳۷۶ بخش شمالی (فاز ۲) به مساحت ۱۱۰ هکتار و در سال ۱۳۸۷ بخش شرقی (فاز۳) به مساحت ۱۶۰ هکتار خریداری و به آن اضافه شد.

بهشت زهرا (س) در حال حاضر یک میلیون و ۶۰۰ هزار جسد را در خود جای داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو