درخواست دامدار مرندی از مسوولان برای حمایت بیشتر


درخواست دامدار مرندی از مسوولان برای حمایت بیشتر

تبریز - ایرنا - بابک علیزاده، مالک دامداری 6 هزار راسی روستای «امیرآباد» محال «یکانات» مرند با اشاره به تلاش 31 ساله اش برای تاسیس و توسعه این واحد، از مسوولان سازمان های ذیربط درخواست دارد حمایت بیشتری از صنعت دامداری داشته باشند.

علیزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دامداری، شغل آباء و اجدادی من است و ایحاد و توسعه این دامداری را در سال ۱۳۶۸ بر اساس قرارداد منعقده با امور دام اداره کشاورزی برای پرورش ۱۵۰ راس گوسفند از نژاد ماکویی آغاز کردیم.

وی افزود: در طول این ۳۱ سال ۱۵۰ گوسفند را به ۹ هزار راس افزایش داده ایم که پنج هزار راس آن میش خالص و اصلاح شده است که اگر زایش داشته باشند، آمار دام های ما به ۱۲ هزار راس افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ تن گوشت، ۳۰ تن شیر و یک تن پشم تولید می کنیم، اضافه کرد: قرارداد اولیه ما با امور دام جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر صادرات تولیدمان مبتنی بود، اما تحریم های و شرایط خاص کشور باعث شد که مازاد تولید به استان های دیگر ارسال شود.

مالک دامداری ۶ هزار راسی روستای «امیرآباد» شهرستان مرند در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که آیا از تسهیلات بانکی نیز استفاده می کنید یا نه، توضیح داد: در گذشته از تسهیلات بانکی استفاده کرده ایم، ولی اکنون به دلیل شرایط مالی خاص حاکم بر کشور از تسهیلات بهره مند نیستیم.

وی یادآوری کرد: البته از حق نباشد گذشت که سالانه ۴۰۰ تن جو توسط سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی دریافت می کنیم که این رقم در مواقع پرواربندی به ۸۰۰ تا یکهزار تن هم افزایش می یابد.

وی دامه داد: دامداری ما ۲۳ فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده و برای حدود ۲۰۰ نفر نیز به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

علیزاده گفت: سال هاست به دنبال دریافت پروانه بهره برداری به عنوان مدرک فعالیت در حوزه دامداری هستم که هنوز موفق به دریافت آن نشده ام که دلیل آن نیز محدودیت های زیست محیطی است، اما روستای ما با محدوده زیست محیطی حفاظت شده ۱۷ کیلومتر فاصله دارد.

وی خواستار حمایت جدی تر و واقع بینانه تر سازمان های مسوول از فعالیت دامداری ها و دامداران شد و گفت: اکنون هشت ماه است که فروش دام به استان های دیگر ممنوع است، اما سوال این است که اگر ما نتوانیم دام خود را بفروشیم، فلسفه وجودی این دامداری چیست و حقوق شاغلان آن چگونه تامین و پرداخت خواهد شد.

۳۵۰ هزار راس دام سبک در شهرستان مرند وجود دارد

مدیر جهاد کشاورزی مرند نیز اعلام کرد: جمعیت دام سبک شهرستان ۳۵۰ هزار راس و از این تعداد ۹۰ هزار راس در منطقه یکانات است؛ در این محال ۱۷ روستا داریم که شغل اصلی اغلب آنها نگهداری و پرورش دام سبک از نژاد ماکویی است.

علی صیادی افزود: برنامه اصلی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در زمینه دام سبک، انتقال جمعیت دامی از فضاهای باز به دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی با جیره های غذایی مخصوص و با هدف دوقلو و چندقلوزایی است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه حدود یک سوم جمعیت دام سبک شهرستان مرند در محال یکانات است، از دامداران این منطقه انتظار داریم که اصول مرتع داری و تعادل مرتع را رعایت کنند، زیرا در غیر این صورت قبل از همه خودشان متضرر خواهند شد و با آسیب دیدن مرتع، دیگر محلی برای چرای گوسفندان وجود نخواهد داشت و به دلیل فقر غذایی، جمعیت دامی منطقه روز به روز تحلیل خواهد رفت.

وی اضافه کرد: مشکل عمده شهرستان مرند در بخش دامداری، تامین نهاده های دامی و ضعیف بودن مراتع است، زیرا منطقه کم آب محسوب می شود که با تکمیل طرح انتقال آب ارس و آبی شدن ۷۰۰ هکتار از اراضی زراعی این مشکل نیز حل خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند ادامه داد: توصیه ما به دامداران این است که حتما جیره های غذایی جدید را استفاد کنند که با نظارت جهاد کشاورزی در واحدهای تولید خوراک دام شهرستان فرآوری می شود.

وی توضیح داد: مزیت استفاده از جیره های غذایی جدید، دوقلو و چندقلوزایی است که می تواند به افزایش درآمد دامداران نیز کمک کند، ضمن اینکه جیره های غذایی جدید بر خلاف علوفه نیاز به انبارهای بزرگ و وسیع ندارند و می توان در جای محدودی آنها را ذخیره کرد.

وی یادآوری کرد: سالانه سه هزار و ۳۱۰ تن گوشت در شهرستان مرند تولید می شود و بخش عمده روزانه ۳۸ تن شیر استحصالی منطقه نیز به کارخانجات لبنی آذربایجان شرقی ارسال می شود؛ در تولید گوشت و شیر رتبه های چهارم و پنجم استان را داریم.

صیادی گفت: شهرک دامپروری شهرستان مرند نیز در بخش «یامچی» در دست احداث است که زیرساخت های آن فراهم شده و منتظر سرمایه گذار بخش خصوصی برای واگذاری هستیم؛ وسعت این شهرک ۱۵۸ هکتار است و برق و یک حلقه چاه عمیق دارد.

وی افزود: در حوزه دامداری ۱۴ درصد پیشرفت داشته ایم و امسال بدون نیاز به واردات گوشت منجمد، گوشت گرم مورد نیاز مردم تامین است.

تولید سالانه ۵۸۰ هزار تن گوشت در آذربایجان شرقی

مدیر امور دام جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: در استان سه میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک وجود دارد و دامداران استان در زمینه تولید گوشت و شیر فعالیت چشمگیری دارند.

محمدحسن اقدمی افزود: در استان چهار نژاد قیزیل، ماکویی، افشار و مغان دام سبک وجود دارد و بخش عمده دام جامعه عشایری آذربایجان شرقی، از نژاد مغانی است؛ از مرند به سمت ماکو نیز نژاد ماکویی در حوزه دام سبک غلبه دارد.

وی اضافه کرد: از میانه به سمت زنجان نیز اغلب دام های سبک آذربایجان شرقی از نژاد افشار است.

اقدمی با بیان اینکه جمعیت غالب جمعیت دامی آذربایجان شرقی از نژاد قیزیل است ، توضیح داد: سالانه ۵۸۰ هزار تن گوشت و ۵۴ هزار تن شیر در آذربایجان شرقی تولید می شود که در سایه تلاش های دامداران محقق می شود.

وی ادامه داد: ترکیب ژنتیکی گوسفند و اصلاح نژاد بز شیری از مهم ترین اقدامات علمی انجام شده در راستای اصلاح نژاد دامی آذربایجان شرقی در سال های اخیر محسوب می شود که در نتیجه آن اولا بره زایی به معنای تعداد زایش در هر دوره افزایش یافته، ضمن اینکه دامداران استان می توانند در ۲ سال سه بار از دام هایشان بره بگیرند.

وی تاکید کرد: همه اینها به افزایش بهره وری و درآمدزایی وی منجر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی