پد بهداشتی بانوان، هشت واقعیت که نمی‌دانید


پد بهداشتی بانوان، هشت واقعیت که نمی‌دانید

بسیاری از خانم‌ها از عواقب و عوارض استفاده از پدهای بهداشتی بانوان آگاه نیستند و تنها دغدغه ذهنی‌شان کمتر شدن دردی است که ماهیانه‌ تجربه می‌کنند. در این مقاله، به هشت نکته ضروری پد بهداشتی بانوان اشاره می‌کنیم و علاوه بر آن، سایر محصولات قاعدگی را هم برایتان نام می‌بریم. 

پد بهداشتی بانوان، هشت واقعیت که نمی‌دانید
شاید از زمانی که عادت ماهانه شما شروع شده، با هر بار با پریود شدن، احساسی از شرم و پنهان‌کاری سراغتان آمده. اول از همه بگویم که این موضوع، عادی است و اصلا خجالت ندارد. شاید موضوع دیگری که در این دوره، شما را نگران می‌کند، نشتی احتمالی است، اما با استفاده صحیح از پد بهداشتی بانوان و سایر محصولات قاعدگی، این مشکل برطرف می‌شود.

پد بهداشتی بانوان، هشت واقعیت که نمی‌دانید

پد بهداشتی بانوان، 8 نکته

خانم‌ها از دوره بلوغ تا دوره یائسگی از محصولات بهداشتی قاعدگی استفاده می‌کنند که در این میان، پد بهداشتی بانوان، بیشترین میزان مصرف را دارد، اما پدهای بهداشتی در صورت عدم استفاده صحیح، خطراتی به همراه دارند که باید از آنها آگاه باشیم.
در ادامه این مقاله، به هشت نکته ضروری درباره پدهای بهداشتی اشاره می‌کنیم و علاوه بر آن، سایر محصولات قاعدگی را هم برایتان نام می‌بریم.

1- خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم

پدهای بهشداتی، سلولز دارند که باعث افزایش قدرت جذب آنها می‌شود، اما این ماده احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را هم به وجود می‌آورد.

2- احتمال عفونت

خب، همه می‌دانیم که مواد تشکیل‌دهنده بسیاری از پدهای بهداشتی، شیمیایی است و می‌تواند منجر به عفونت شود.
دیوکسین موجود در پدها امکان دارد رشد بافت‌های غیرطبیعی در ناحیه تناسلی را ایجاد کند.

3- احتمال ناباروری

دئودورانت‌هایی که در پدهای بهداشتی وجود دارد و از بوی بد جلوگیری می‌کند، می‌تواند خطر ناباروری و نقایص هنگام تولد را به وجود بیاورد.

4- افزایش شانس ابتلا به سرطان

اگر ساعت‌ها از یک پد بهداشتی استفاده کنید، امکان دارد مواد سمی موجود در آن وارد جریان خون بشود و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

5- ایجاد باکتری

پدها از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند که رطوبت را جذب می‌کند، همین ویژگی می‌تواند باعث ایجاد انواع باکتری شود.

6- آسیب به بافت‌ها

اگر از تامپون استفاده کرده باشید، می‌دانید که نرم است، این نرمی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی است. مواد شیمایی می‌دوانند باعث آسیب به بافت‌های بدن شود.

7- خطر مرگ در صورت عدم تعویض به موقع

پدهای بهداشتی باید زود به زود تعویض شوند، اگر به مدت طولانی از پد یا تامپون استفاده کنید، می‌تواند خطرناک باشد و حتی به مرگ منجر شود.

8- آلودگی محیط زیست

پدهای بهداشتی قابل بازیافت نیستند، به همین دلیل هم به محیط زیست آسیب می‌رسانند. بنابراین از پدهای مرغوب استفاده کنید تا اثرات منفی آنها هم برای بدن، هم برای محیط زیست کاهش یابد.

پد بهداشتی بانوان، یک‌بار مصرف

حالا که با نکات ایمنی بهداشتی آشنا شدید، بهتر است بیشتر با محصولات قاعدگی آشنا شوید. پدهای یک‌بار مصرف، نخی هستند که برای جذب خون به لباس زیر شما می‌چسبند و پس از استفاده، آنها را دور می‌ریزید. آنها در اشکال و انواع مختلفی از جذب وجود دارند.
هرگز نباید پدها را در توالت بیندازید، بلکه باید آنها را در مقداری دستمال توالت بپیچید و در سطل قرار دهید.
مزایا
استفاده از پدها در جاهای مختلف، آسان است.
معایب
برای محیط زیست ایده‌آل نیستند.

پد بهداشتی بانوان، هشت واقعیت که نمی‌دانید

پد بهداشتی بانوان، قابل شست و شو

مدتها قبل از در دسترس بودن پدهای بهداشتی یک‌بار مصرف، مردم در صورت شدت خونریزی از پارچه‌های خانگی فلانل استفاده می‌کردند. زنان اغلب پارچه‌های فرسوده را در شلوارهای خود فرو می‌کردند تا آنها را بشویند و دوباره استفاده کنند.
امروزه، پدهای قابل استفاده مجدد، خوش‌ساخت و زیبا هستند!
مسلما این نوع پدها، اگر مجبور باشید از خانه خارج شوید، یا به محل کار خود بروید، چندان برایتان محبوبیت ندارند، اما می‌توان در خانه از آنها استفاده کرد. پدهای قابل شست و شو، راحت، مقرون به صرفه و به راحتی در دسترس هستند.
پدهای قابل شست و شو از مواد مختلفی ساخته شده‌اند. پشم جاذب، یکی از این مواد است. شرکت‌های جدید، از کنف یا بامبو استفاده می‌کنند. اگر پوست شما به راحتی تحریک می‌شود یا تازه می‌خواهید از پد بهداشتی استفاده کنید، بهتر است از محصولاتی که صد در صد پنبه هستند، استفاده کنید.
مزایا
مانند پدهای یک‌بار مصرف، استفاده از آنها آسان است، اما برای محیط زیست بسیار بهتر هستند زیرا می‌توان آنها را شست و مجدد استفاده کرد.
معایب
کمی کار می‌برند، زیرا باید آنها را بشویید و خشک کنید. هزینه اولیه می‌تواند زیاد به نظر برسد، اما از آنجایی که قابل استفاده مجدد هستند، در درازمدت مقرون به صرفه‌اند.

پد بهداشتی بانوان، هشت واقعیت که نمی‌دانید
پد بهداشتی بانوان، هشت واقعیت که نمی‌دانید

سایر محصولات قاعدگی

لباس زیر پریود

لباس زیر پریود، بدون ایجاد احساس رطوبت، خون را جذب می‌کند و یک وسیله عالی است. بیشتر لباس‌های زیر پریود ارزان نیستند، اما در طولانی‌مدت می‌توانید ابتدا یک یا دو جفت بخرید و سرانجام به حدی لباس زیر پریود داشته باشید که در کل دوره پریود خود از آنها استفاده کنید.
لباس زیر پریود مثل هر لباس زیر دیگری است، اما این حس را نمی‌دهد که چیزی زیر لباس خود گذاشته‌اید.
لباس زیر پریود در دو گزینه وجود دارد: جاذب برای روزهایی که خونریزی زیادی دارید و ضد نشت برای خونریزی‌های سبک.

پد بهداشتی بانوان، هشت واقعیت که نمی‌دانید

کاپ قاعدگی

کاپ‌های قاعدگی، ارزش امتحان کردن را دارند. زمانی که از تامپون‌ها و پدها استفاده می‌کنید، نیاز به تعویض مکرر دارید، بعلاوه آنها برای محیط زیست خوب نیستند و بعد از چند ساعت باید آنها را دور بریزید.
کاپ قاعدگی از سیلیکون، قابل استفاده مجدد و با دوام است که خون را در خود نگه می‌دارد و از نشت جلوگیری می‌کند. یک بار آن را می‌خرید و حداقل باید چند سال از آن استفاده کنید. برای اینکه طریقه استفاده از آن را یاد بگیرید، بهتر است ابتدا در روزهایی که در خانه خواهید بود، آن را امتحان کنید.
ابتدا باید کاپ قاعدگی را تا کنید (روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد) و آن را داخل واژن خود قرار دهید. برای اطمینان از باز شدن کامل آن، باید احساس راحتی داشته باشید تا در جای خود قرار بگیرد.
هنگامی که می‌خواهید کاپ قاعدگی را بیرون بیاورید، پایه آن را کمی فشار دهید. بسته به میزان خونریزی شما، اکثر کاپ‌های قاعدگی می‌توانند 12 ساعت در محل خود بمانند.
مزایا
در صورت قرارگیری صحیح کاپ‌ها، باید احساس راحتی کنید، احتمال نشتی کم است و این ویژگی باعث می‌شود که هنگام شنا بتوانید از آنها استفاده کنید.
برای محیط زیست بسیار بهتر هستند، چون شما می‌توانید تعداد محصولات قاعدگی مورد استفاده خود را به شدت کاهش دهید.
معایب
قرار دادن آنها در دفعات اول، ممکن است کمی برایتان سخت باشد، اما با تمرین، طریقه استفاده از کاپ قاعدگی را یاد می‌گیرید. به دلیل اینکه باید شسته شود، شاید برای هر کسی مناسب نباشد.

پد بهداشتی بانوان، هشت واقعیت که نمی‌دانید

تامپون‌ها

تامپون‌ها، تکه‌های پنبه هستند که در انتهای آنها یک رشته وجود دارد. تامپون را در واژن قرار می‌دهید و با استفاده از رشته آن را بیرون می‌کشید. باید هر 4-6 ساعت یا در صورت نیاز تامپون را عوض کنید. بسته به سنگین بودن دوره قاعدگی، می‌توانید از طیف وسیعی از اندازه‌ها استفاده کنید.
مزایا
کوچک هستند و به آسانی در کیف یا جیب شما جا می‌شوند. اگر به درستی وارد شود، احساس نمی‌کنید که تامپون استفاده کرده‌اید. هنگام استفاده از تامپون می‌توانید به شنا بروید که ممکن است در مورد سایر محصولات پریود، این امکان وجود نداشته باشد.
معایب
در استفاده از تامپون، خطر اندکی برای سندرم شوک سمی (TSS) وجود دارد. TSS یک عفونت باکتریایی نادر است که می‌تواند به اندام های حیاتی آسیب برساند. برای به حداقل رساندن خطر، همیشه قبل از دست زدن به تامپون و قرار دادن آن دست‌های خود را بشویید.
حداقل هر 8 ساعت تامپون خود را عوض کنید و همیشه قبل از خواب، از تامپون جدیدی استفاده کنید.

پد بهداشتی بانوان، هشت واقعیت که نمی‌دانید

چطور بفهمیم که زمان تعویض پد بهداشتی بانوان رسیده است؟

پد باید قبل از پر شدن تعویض شود. می‌توانید این موضوع را در دستشویی کنترل کنید، یا بر اساس احساس خود آن را بسنجید. اگر احساس رطوبت دارید، پد را عوض کنید.
تعریق و باکتری‌ها می‌توانند منجر به ایجاد بوهای ناخوشایند شوند. پد را به موقع تعویض کنید تا از نشت یا ایجاد بوی ناخوشایند پیشگیری شود.
بهتر است اندام تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید تا هم از ایجاد بو، هم از احتمال عفونت کاسته شود.

در روز چند پد بهداشتی بانوان باید استفاده کنیم؟

برای این پرسش، یک پاسخ وجود ندارد چرا که تعداد پد مورد نیاز هر شخص بسته به میزان خونریزی او و روز قاعدگی تفاوت دارد.
به صورت تقریبی نیاز است در روز چهار یا پنج پد تعویض کنید و حتما پیش از خواب هم این کار را انجام دهید.

پد بهداشتی بانوان، هشت واقعیت که نمی‌دانید

پد بهداشتی بانوان، فاکتور زمان تعویض

این فاکتورها را بخاطر بسپارید چون ممکن است مجبور به استفاده از پدهای بیشتری باشید:

هنگام ورزش
ورزش می‌تواند باعث تعریق و رطوبت در ناحیه تناسلی شود. علاوه بر این، ممکن است پدها با ورزش بیشتر جابجا شوند. در این موارد، نیاز است حتما پد را تعویض کنید.

آب و هوای گرم
هر چه هوا گرمتر باشد، رطوبت بیشتری ایجاد می‌شود، بنابراین نیاز به تعویض پد افزایش می‌یابد.

بیرون رفتن از خانه
قبل از بیرون رفتن از خانه، پد خود را تعویض کنید و حتما پد اضافه، به همراه داشته باشید تا بتوانید به موقع آن را تعویض کنید.
در روزهایی که خونریزی زیاد است
معمولا در یکی- دو روز اول قاعدگی، خونریزی سنگین‌تر است، بنابراین نیاز به تعویض پد بیشتر می‌شود.

در صورتی که درباره پریودتان یا استفاده از محصولات بهداشتی قاعدگی سئوالی دارید، متخصصان کلینیک نی نی بان می‌توانند پاسخگو باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟