عقد 2 قرارداد به ارزش 7 میلیارد ریال در حوزه فناوری گیاهان دارویی در اصفهان


عقد 2 قرارداد به ارزش 7 میلیارد ریال در حوزه فناوری گیاهان دارویی در اصفهان

دو قرارداد و 10 تفاهم نامه همکاری در حوزه فناوری گیاهان دارویی به منظور حل مشکلات و چالش های فناوری گیاهان دارویی میان بخش خصوصی و دولتی در اصفهان به امضا رسید.

ایران ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی را داراست و با غنای گیاهی و تنوع زیستی بالا از دیرباز یکی از پیشگامان علم طب و گیاهان دارویی در جهان بوده است. کشورمان از نظر تنوع زیستی جزء ۸ کشور برتر دنیا در تولیدات گیاهی به حساب می آید.

تنوع اقلیمی ایران و به تبع آن پوشش متنوع گیاهی ظرفیت بسیار گسترده ای را برای ورود ایران به عرصه تجارت بین المللی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی فراهم کرده است. بر اساس نظر گیاه‌شناسان و پ‍‍ژوهشگران، تعداد گونه‌های گیاهی ایران حدود ۸۰۰۰ گونه است که از نظر تنوع گونه‌ای حداقل دو برابر قاره اروپاست. تحقیقات نشان داده است که بیش از ۲۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌ای و آرایشی- بهداشتی هستند. به علاوه ۱۷۲۸ گونه از این گیاهان به‌عنوان گیاهان بومی ایران هستند که منحصراً در سرزمین ایران رویش کرده و به‌عنوان یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می‌شوند.

با توجه به ظرفیت های کشور در این حوزه و استفاده از این پتانسیل، رویداد «چالش فناوری گیاهان دارویی در اصفهان» با مشارکت "فن بازار منطقه ای" اصفهان وابسته به شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان و سرای نوآوری گیاهان دارویی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با حضور سرمایه‌گذاران، پژوهشگران، شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار شد.

مدیر فن بازار منطقه ای استان اصفهان با اشاره به برگزاری این رویداد در گفت و گو با ایسنا، از عقد چند قرارداد و تفاهم نامه در این حوزه خبر داد و اظهار کرد: رویداد ملی چالش فناوری گیاهان دارویی در اصفهان به عقد ۲ قرارداد و ۱۰ تفاهم نامه به منظور حل مشکلات و چالش های فناوری گیاهان دارویی بخش خصوصی و بخش دولتی منجر شد.

علیرضا وحدت پور با بیان ‌اینکه در این رویداد، بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی، نیازها و مشکلات خود را در عرصه گیاهان دارویی مطرح کردند، خاطرنشان کرد: پس از بررسی این نیازها توسط دفتر فن بازار منطقه ای استان اصفهان و ارجاع نیازهای متقاضیان به شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور، راه‌حل‌های فناورانه برای آنها ارائه شد که برخی از آنها در قالب قرارداد همکاری پیگیری می‌شود.

وی با تاکید به فرآیند برگزاری رویداد یاد شده، تصریح کرد: در فراخوان این رویداد ۶۰ نیاز فناورانه مرتبط با گیاهان دارویی دریافت و پس از بررسی‌ اولیه، ۴۴ چالش از بین آنها انتخاب شد که ۲۷ مورد مربوط به بخش خصوصی و ۱۷ مورد مربوط به بخش دولتی بود.

مدیر فن بازار منطقه ای استان اصفهان گفت: نیازهای فناورانه منتخب، به شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور فعال در این عرصه، معرفی و ۱۷ جلسه برخط (آنلاین) بین متقاضیان و فناوران برای بررسی آنها برگزار شد و در نهایت در روز رویداد ۲۰ چالش از ۷ شرکت ارائه و به عقد ۲ قرارداد قطعی شامل ساخت دستگاه‌های خشک کُن انجمادی تحت خلاء و دستگاه خشک کن هوشمند به ارزش مجموعا ۷ میلیارد ریال و ۱۰ تفاهمنامه میان شرکت‌های فناور و سرمایه گذاران و متقاضیان منجر شد.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه‌های منعقد شده در این چارچوب با بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی از جمله اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بود، افزود: سرمایه‌گذاران و شرکت‌های دانش بنیان از استان‌های مختلف در این رویداد مشارکت داشتند.

وحدت پور در خصوص فعالیت های فن بازار منطقه ای اصفهان، توضیح داد: فن بازار به معنای بازار فناوری، محلی است که در آن برای انجام مبادلات فناوری فعالیت می شود. در واقع فن‌ بازار یک بنگاه معاملات فناوری است. به طوری که نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی دارد. وظیفه فن بازار تعامل و نزدیک کردن دو طرف‌ «عرضه» و «تقاضا» در حوزه فناوری است.

وی اضافه کرد: تولد فن‌ بازارها به دو دهه قبل (دهه ۱۹۹۰) و کشورهای شرق آسیا برمی‌گردد. کشورهایی همچون ژاپن، چین و هنگ‌کنگ که خود تولیدکننده تکنولوژی نبودند و بیشتر از استراتژی انتقال تکنولوژی استفاده می‌کردند، برای سامان‌دهی به جریان انتقال تکنولوژی در کشورشان دست به ایجاد ساختارهایی زدند که بعداً به نام Technomarket یا technomart معروف شدند.

به گفته مدیر فن بازار منطقه ای استان اصفهان، شناسایی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری، جلب سرمایه‌گذاران، تسهیل روند تجاری‌سازی دانش‌ فنی و سایر فعالیت‌های حرفه‌ای که منجر به «توسعه بازار فناوری» می‌شود از جمله نقش‌های اساسی فن‌ بازارها است.

وحدت پور خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت های فن بازار منطقه‌ای استان اصفهان، برگزاری رویدادهای فناوری به منظور به هم رسانی صاحبان فناوری و صنایع متقاضی فناوری است و در حال حاضر، یکی از فن بازارهای فعال و مطرح در اکوسیستم نوآوری و فناوری در سطح کشور است.

همچنین کامران صفوی - رییس سرای نوآوری گیاهان دارویی استان اصفهان با تاکید براینکه گیاهان دارویی، زمینه‌های گسترده‌ای مانند داروسازی، ساخت دستگاه‌های مورد نیاز و سُموم را دربرمی‌گیرد، از فعالیت حدود ۲۰۰ هسته و شرکت فناور در دانشگاه‌های آزاد استان خبر داد.

وی افزود: این رویداد مقدمه ای برای برقراری ارتباط میان سرمایه‌گذاران، محققان و واحدهای فناور در عرصه گیاهان دارویی است که خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!