سازمان‌جهانی‌بهداشت خسارت عوارض جانبی واکسن های کوواکس را جبران می‌کند


سازمان‌جهانی‌بهداشت خسارت عوارض جانبی واکسن های کوواکس را جبران می‌کند

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز از اقدام جدید سازمان‌جهانی‌بهداشت برای جبران خسارت عوارض جانبی جدی واکسن های کرونای توزیع شده از سوی کوواکس در 92 کشور فقیر خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از این خبرگزاری انگلیسی، سازمان جهانی بهداشت با توافق بر سر برنامه جبران خسارت عوارض جانبی جدی واکسن "کوواکس" (نهاد هماهنگ کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان جهانی بهداشت) در ۹۲ کشور فقیر موافقت کرده است.

این نهاد جهانی در بیانیه ای اعلام کرد، برنامه جبران خسارت واکسن کووید-۱۹، نخستین و تنها مکانیسم جبران آسیب واکسن است که در مقیاس بین المللی کار می کند و به افراد واجد شرایط "روندی سریع، عادلانه، قوی و شفاف" ارائه می کند.

در این بیانیه آمده است: با ارائه جبران خسارت، برنامه کوواکس قصد دارد نیاز به مراجعه به دادگاه های حقوقی که یک فرآیند بالقوه طولانی و پرهزینه است را کاهش دهد.

رویترز نوشت: تاکنون سوالاتی درباره چگونگی رسیدگی به ادعاهای جبران خسارت در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی جدی واکسن کووید-۱۹ که احتمالا بسیار نادر است، سبب نگرانی برخی کشورها شده است. هرچند کشورهایی که خود بودجه تهیه واکسن کووید-۱۹ را تامین کرده اند، مسئولیت این موارد را نیز برنامه ریزی می کنند.

اما این طرح مورد توافق سازمان جهانی بهداشت که چندین ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، به منظور پوشش عوارض جانبی جدی مرتبط با واکسن های توزیع شده کوواکس تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ (۹ تیر ۱۴۰۱) در نظر گرفته شده و به کشورهای واجد شرایط که بیشتر شامل کشورهای آفریقایی و جنوب شرق آسیا می شود تخصیص می یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی