گمرک اجرا کننده دستورات نهاد‌های بالادستی است / تاخیر در روال اداری باعث دپوی موز وارداتی در گمرک شد


معاون فنی گمرک گفت: طبق ابلاغیه وزارت صمت اگر وارد کننده‌ای پروانه صادرات سیب داشته باشد، می‌تواند با دریافت منشا ارز از بانک مرکزی نسبت به واردات موز اقدام کند.

گروه بازرگانی بازارنیوز - سیدسهند شریف زاده؛ جمال ارونقی، معاون فنی گمرک کل کشور، در گفتگو با رادیو اقتصاد، پیرامون گرانی و واردات موز، گفت: انتشار خبر واردات موز باعث ایجاد هجمه شدید به گمرک شد با این استدلال که علی رغم ممنوعیت واردات موز چگونه اجازه ترخیص آن داده شده است.


گمرک اجرا کننده دستورات نهاد‌های بالادستی است / تاخیر در روال اداری باعث دپوی موز وارداتی در گمرک شد

گمرک اجرا کننده دستورات است

وی با اشاره به رویه واردات کالا گفت: به صورت کلی گمرک یک سازمان مجری است و زمانی که وارد کننده‌ای ثبت سفارش وزارت صمت را که مجوز ورود کالا است، اخذ می‌کند، می‌تواند کالا را به بنادر و گمرکات کشور حمل کند. پس از آن مطابق قانون باید مجوز‌ها اخذ شود و اگر به عنوان نمونه ارگان‌هایی مثل وزارت بهداشت یا سازمان استاندارد مجوز بدهند آن گاه منشا ارز بانک مرکزی یا بانک‌های عامل باید تایید شود. در صورتی که همه این مراحل طی شود گمرک موظف است اجازه ترخیص کالا را صادر کند و به هیچ عنوان نمی‌تواند جلوی ترخیص کالا را بگیرد.

ارونقی افزود: در راستای نوسانات قیمت موز از حدود یک ماه پیش تعداد ۱۰۰ کانتینتر موز به گمرکات کشور از جمله گمرک بازرگان از طریق شرکت ترکیه‌ای رسیده است و البته این روند هنوز هم ادامه دارد و روزانه عددی در حد ۱۰ و ۲۰ کانتینر موز به گمرکات کشور می‌رسد که اگر تشریفات قانونی را طی کرده باشند نسبت به ترخیص آن اقدام می‌شود.



علت گرانی اخیر موز چیست؟

وی با بیان دلیل گرانی موز گفت: اکثر کانتینر‌ها از بندر مرسین ترکیه به سمت بندر بازرگان آمدند که ابتدا کد منشا ارز برای آن‌ها صادر نشده بود و گمرک هم اجازه ترخیص نداد. سپس صاحبان کالا اقدام کردند و با توجه به دارا بودن پرونده صادرات سیب کد منشا ارز را از بانک گرفتند و توانستند از بند قانونی صادرات در مقابل واردات استفاده کنند و گمرک هم طبق قانون اجازه داد که این کالا وارد کشور بشود.

ارونقی ادامه داد: پس از آن رسانه‌های مختلف فشار آوردند علی رغم اینکه موز وارداتش ممنوعه بوده است به چه دلیل گمرک اجازه داده این کالا وارد کشور بشود. در همان مقطع قیمت موز افزایش پیدا کرد به دلیل اینکه در مدت زمان مشخصی ما منتظر استعلام وزارت صمت ماندیم تا صراحتا به ما اعلام بشود که واردات موز ممنوع است. در جریان این مکاتبات طی یک هفته ۱۰۰ کانتینر موز در مرز بازرگان متوقف شد.



مقصر وزارت صمت است

ارونقی با تاکید بر نقش وزارت صمت گفت: واقعیت این است که اولویت ارزی موز از اردیبهشت و بعضی میوه‌های دیگر غیر فعال شده است، اما این موضوع را اعلام نمی‌کنند و به گمرک به طور رسمی ابلاغ نشده که ورود و ترخیص این کالا ممنوع است. در همین راستا بار‌ها در جلسات ستاد تنظیم بازار این موضوع مطرح شده که بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی با ارز حاصل از صادرات سیب، موز وارد کشور بشود و ترخیص آن مشکلی نداشته باشد منتها نکته ابهام برانگیز موضوع تمدید ثبت سفارش موز‌ها بود که وزارت صمت اعلام کرده حتما از آن‌ها استعلام شود. گمرک هم همین روند را طی کرد و حدودا یک هفته سوال و جواب طول کشید و نهایتا ما اجازه ترخیص این کالا را دادیم.



معاون گمرک کل کشور در پایان گفت: در حال حاضر دو مصوبه پشت سر هم وزارت صمت ابلاغ کرده که طی آن اگر وارد کننده‌ای نسبت به صادرات سیب اقدام کرده باشد و پروانه صادرات سیب دارد با تایید منشا ارز از سوی بانک مرکزی و بانک‌های عامل مشکلی برای واردات موز نخواهند داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان