نتانیاهو دست به دامان رقبای خود برای مقابله با برجام شد


نتانیاهو دست به دامان رقبای خود برای مقابله با برجام شد

تهران- ایرنا- در حالی که هنوز اتفاق مهمی در موضوع برجام رخ نداده و تنها خبر برجسته این هفته یک توافق جدید میان ایران و آژانس درباره اجرایی شدن مصوبات مجلس شورای اسلامی بود، نتانیاهو سراسیمه شد و رقبای داخلی اش را فراخواند تا بزعم خود با سیاست احتمالی جو بایدن در قبال برجام به مقابله برخیزند.

براساس گزارش رسانه های بین المللی، نخست وزیر اسرائیل دیروز دوشنبه مبتکر برگزاری نشست احزاب اسرائیلی شد تا در برابر هر راه حلی جهت بازکردن گره های زده شده توسط دونالد ترامپ متحد شوند.

بنی گانتز و گابی اشکنازی، وزرای دفاع و خارجۀ از حزب "آبی سفید"، یوسی کوهن، رئیس موساد، و مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی نخست وزیر اسرائیل در این نشست شرکت داشتند.

در نشست فوق العاده دیروز نتانیاهو، ضمن ارائه گزارشی درباره تماس تلفنی اش با بایدن در روز پنجشنبه گذشته، این نکته را که با بایدن بر سر برجام به اختلاف بخورد محتمل دانست و به همین دلیل رقبای خود را به ایجاد یک جبهه واحد در عین شکاف های موجود تشویق کرد.

نتانیاهو ضمن تاکید بر ضرورت وحدت جریان های سیاسی در داخل رژیم صهیونیستی، در مقابله با موضوع ایران، به رقبایش گفته که موضوع ایران نباید تحت الشعاع رقابت های حزبی در اسرائیل قرار گیرد.

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در پایان سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس به تهران، با صدور بیانه‌ای مشترک درباره تداوم فعالیت‌های ضروری بازرسان آژانس در ایران تفاهم کردند.

بر اساس این تفاهم فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی آزمایی آژانس تا سه ماه ادامه پیدا می کند. تفاهم صورت گرفته به طور پیوسته مورد بازنگری قرار خواهد گرفت تا نسبت به کارکرد آن برای هدفی که در نظر گرفته شده، اطمینان حاصل شود.

سراسیمگی نتانیاهو در ارتباط با برجام به دشمنی او و متحدان جدیدش در منطقه بر می گردد که از ابتدای امضای آن در سال ۲۰۱۵ تاکنون تمام تلاش خود را کرده است تا این توافق به شکست بینجامد.

وی که دوره ترامپ را دوران طلایی روابط تل آویو با آمریکا می داند، در طول ۴ سال گذشته یکی از اصلی ترین عوامل تشدید تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بود و در جهت دهی به تصمیم گیری های رئیس سابق کاخ سفید نقش مهمی ایفا کرد.

عقیم ماندن و یا شکست کامل برجام، به این رژیم بی اصل و نسب که عامل اصلی بی ثباتی منطقه در ۸۰ سال گذشته بوده است، زمینه دخالت های بیشتر و فتنه انگیزی های گسترده تری می دهد، بویژه آنکه در سایه حل مسائل منطقه توان و انرژی قابل ملاحظه ای از دولت ها در مبارزه و جنگ علیه تروریسم آزاد می شود.

به علاوه رژیم صهیونیستی به همراه تندروها(نئوکان ها)ی آمریکا و برخی دولت های عرب منطقه نه تنها دنبال حل مسائل منطقه نیستند، بلکه در پی نابودی تمامیت ایران هستند و در اهداف و نیاتشان، حتی منافع غرب و آمریکا را نیز در نظر ندارند و امنیت بین المللی و منطقه ای نیز جایی در سیاست های غیر انسانی آنان ندارد. لذا احتمال دست زدن به اقدامات تحریک آمیز از سوی نتانیاهو همچنان دور از ذهن نیست.

اکنون نیز به دنبال شکست ترامپ و تندروهای آمریکا و پدیدار شدن روزنه ها و نشانه های حداقلی حل مساله و کاهش تنش ها در منطقه، مثلث نئوکان ها ، اسرائیلی ها و برخی دولت های منطقه به تکاپو افتاده اند تا هر ابتکاری را در نطفه خفه کنند و تلاش نتانیاهو برای ایجاد یک جبهه داخلی نیز تلاشی در همین راستا تلقی می شود.

البته، حل مساله برجام همچنان بستگی به آمریکا و رئیس جمهورش جو بایدن دارد که براساس عرف بین الملل لازم است ضمن پاک کردن افتضاحات سلف خود موتور برجام را دوباره روشن کند که لازمه آن لغو تحریم ها است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...