علاقه مردم بریتانیایِ عصر آهن به موی پشت بلند


مدل موی این پیکره، پس از پاکسازی به وضوح خود را نشان داد. مو در بالا و دو طرف و در پشت سر کوتاه است. این پیکره همچنین یک تورک، نوعی گردن آویز تزیینی، در دست دارد.

علاقه مردم بریتانیایِ عصر آهن به موی پشت بلند
این قطعه در سال ۲۰۱۸ در حفاری‌های باستانی در کمبریج شایر کشف شده است

باستان‌شناسان پس از یافتن پیکره‌ای فلزی از عصر آهن در بریتانیا، می‌گویند احتمالا دارد مدل موی پشت بلند در بریتانیای باستان رایج بوده باشد.

تصور می‌شود پیکره کوچک فلزی کشف شده که تنها پنج سانتی‌متر طول دارد، بخشی از یک ابزار پخت و پز باشد. این قطعه در سال ۲۰۱۸ در حفاری‌های باستانی در کمبریج شایر در ملک ویمپول تحت اختیار موقوفه ملی کشف شده است.

مدل موی این پیکره، پس از پاکسازی به وضوح خود را نشان داد. مو در بالا و دو طرف و در پشت سر کوتاه است. این پیکره همچنین یک تورک، نوعی گردن آویز تزیینی، در دست دارد. باستان‌شناسان در ابتدا تصور می‌کردند که این پیکره، خدای باروری سلتیک به نام «سرنونس» است، اما اینک این فرضیه را کنار گذاشته‌اند. حالا تصور این است که این پیکره می‌تواند نمادی از یک خدای ناشناخته باشد.

شانون هوگان، باستان‌شناس موقوفه ملی، گفت: «این مصنوعات مربوط به قرن اول میلادی است و اگرچه احتمالا در دوره رومی‌ها ساخته شده است، اما ویژگی‌های آشکارا سلتیکی مانند چشم بیضی‌شکل دارد. مدل مو و سبیل او روشن است. این ممکن است انعکاسی از مد روز یا شیوه خاص به تصویر کشیدن این خدای خاص باشد.»

این اثر باستانی در حین حفاری سه ماهه در سال ۲۰۱۸ در منطقه‌ای به نام لامپ هیل پیدا شد. مشخص شد که این مکان، یک آبادانی پررونق بوده که در طول قرن‌ها چندین بار تغییر کرده است. شواهد حاکی است که این منطقه از قرن اول پیش از میلاد تا قرن اول پس از میلاد رونق داشته است.

کارشناسان گفتند که استفاده‌های بعدی کشاورزی از این منطقه مربوط به قرن سوم نیز مشهود است.

کریس تاچر از موسسه باستان‌شناسی شرق آکسفورد، اضافه کرد: «یافته‌هایی از این دست بینشی نادر و جذاب از زیبایی‌شناسی و نمادشناسی در آخرین عصر آهن ارائه می‌دهد. احتمالا هرگز نخواهیم دانست که آیا مدل موی او انعکاسی از مد آن زمان بوده است یا نه.
با این حال، ما فکر می‌کنیم این پیکره فلزی با ترکیبی شامل در دست داشتن یک تورک که نشانه جایگاه اجتماعی بالا است، احتمالا دسته ملاقه‌ای برای مخلوط کردن دارو‌ها یا موم برای نوشتن بوده است که از نفوذ و قدرت صاحب این اثر خبر می‌دهد.
این واقعیت که این اثر در سایتی با شواهد و مدارک دیگر مبنی بر مرکزیت آن در این منطقه یافت شده است، نکته بسیار جالب توجهی است.»

منبع: ایندیپندنت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403