کرمان در خط دوم مقابله با ملخ‌های صحرایی است/ اکنون استان درگیر ملخ صحرایی نیست


کرمان در خط دوم مقابله با ملخ‌های صحرایی است/ اکنون استان درگیر ملخ صحرایی نیست

کرمان در طبقه‌بندی فنی و کارشناسی سازمان حفظ نباتات جزو استان های خط دوم مقابله با ملخ صحرایی قرار دارد، بدین معنی که دستجات ملخ بعد از ورود به کشور باید از سد مبارزه در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان عبور کنند تا به این استان وارد شوند. بنابراین همیشه تراکم کمتری از ملخ صحرایی نسبت به استان‌های خط اول وارد این استان می گردند و در حال حاضر...

به گزارش ایسنا، روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور در توضیحی با اشاره به خبری مبنی بر «انتقاد معاون استاندار از توزیع اعتبار سازمان حفظ نباتات کشور برای مقابله با ملخ صحرائی» با بیان مطلب فوق اعلام کرد: طبق قانون، مبارزه با آفات عمومی مانند ملخ صحرایی بر عهده دولت است و برای مهار این آفت ملخ مهاجم نیاز به عزم عمومی و مشارکت ملی است. بنابراین واحدهای زیر نظر استانداری کرمان نیز با توجه به اهمیت موضوع بر اساس وظایف قانونی می‌بایست مشارکت جدی داشته باشند.

در ادامه این توضیح آمده است: در سال زراعی ۹۹ و ۹۸ در سطح کشور یک میلیون و 152 هزار هکتار با ملخ صحرایی مبارزه و از وارد شدن خسارت در ۱۱ استان کشور در عرصه‌های باغی و زراعی کشور جلوگیری به عمل آمد. کیفیت مبارزه انجام شده به وسیله آقای کیت کرسمن کارشناس ارشد و دبیر مبارزه با ملخ صحرایی فائو بسیار مطلوب برآورد شده است. در کسب این موفقیت تمامی ۱۱ استان نقش موثر داشتند.

در متنی که از سوی روابط عمومی سازمان در اختیار ایسنا قرار گرفته به بخشی از اظهارات معاون استانداری کرمان مبنی بر "خطر تفریخ تخم های سال قبل و حمله میلیون ها ملخ به کشور و وجود ملخ در حال حاضر در استان" اشاره شده و در پاسخ آمده است: تخم های ملخ صحرایی باقی مانده از سال قبل بعد از دو ماه در صورت نبود رطوبت به صورت کامل از بین می رود که چنین اتفاقی در آن استان رخ داده است. ضمن آن که همیشه تراکم کمتری از ملخ صحرایی نسبت به استانهای خط اول وارد این استان می گردند و در حال حاضر نیز هیچ ملخ صحرایی در این استان وجود ندارد.

هم‌چنین در این توضیح درباره مسائل مالی و اعتباری در این زمینه یادآوری شده است: در تمامی استان های درگیر استانداران بر اساس وظیفه ملی در شرایط بحران های ملی نظیر ملخ صحرایی که امنیت غذایی کشور و استان را تهدید می‌کند کمک‌های بلاعوض به امر مبارزه با ملخ صحرایی نموده‌اند. به عنوان مثال در استان خوزستان در حدود ۳۰ میلیارد ریال، در استان سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد ریال کمک مستقیم مالی غیر از کمک های لجستیکی از سوی نهادهای مختلف استان صورت گرفته است.

هم‌چنین در طول دو سال گذشته تجهیزات کنترل شیمیایی ملخ از جمله سمپاش ULV پشت وانتی، سمپاش ULV پاش دستی و تجهیزات ایمنی به این استان ارسال شده است.

روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور در ادامه اعلام کرده است: در جهت حمایت از برنامه کنترل این آفت مهاجم و خطرناک، لوازم یدکی لازم برای دستگاه های سمپاش موجود در سازمان آن استان به تعداد حداقل شش دستگاه به معادل ۴۲۰ میلیون ریال برای استان کرمان ارسال شده است.

سطح عملیات انجام شده در کشور در دو سال گذشته یک میلیون و 152 هزار هکتار بوده که ۲۰۷ هزار هکتار آن مربوط به سازمان جهاد کشاورزی کرمان و جنوب کرمان بوده است. در این دو سال علاوه بر اعتباری معادل ۱۹۹۸۸ میلیون ریال، یک دستگاه خودرو کمک دار ۹۲ حدود 7000 میلیون ریال به سازمان جهاد کشاورزی کرمان تحویل شده است. برای سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در طول مدت دو سال گذشته ۶۷ هزار و ۵۹۵ میلیون ریال اعتبار و دو دستگاه خودروی کمک‌دار نو در حدود ۱۱ هزار میلیون ریال تامین و ارسال شده است.

در پایان این توضیحات آمده است: در طول دو سال گذشته اعتبارات نقدی و غیرنقدی برای کنترل ملخ صحرایی معادل ۱۰ هزار و ۵۸۰ میلیون ریال که ۱۸ درصد سطح کل مبارزه انجام شده به استان کرمان تخصیص داده شده است. علاوه بر این ۲۰ درصد اعتبارات ستاد بحران کشور به این استان اختصاص داده شده است.

بنابراین توزیع اعتبارات بر اساس اصول فنی و به صورت دقیق و متناسب با سطح عملیات کنترل به استان‌ها تخصیص داده شده است.

ضمن آن که حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفات، بیماری ها و قرنطینه گیاهی از سوی سازمان مدیریت در کشور توزیع می شود. مبارزه با انواع ملخ ها به خصوص ملخ صحرایی به عنوان آفت عمومی جزو وظایف حاکمیتی دولت است و انتظار می رود که با عزم ملی همه بخش های دولت در دفاع از امنیت غذایی کشور حضور موثر داشته باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...