تئاتری‌ها به طراح پوستر اعتماد کنند


تئاتری‌ها به طراح پوستر اعتماد کنند

طراح مشهدی برگزیده طراحی پوستر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: اهالی تئاتر به طراح کارشان اعتماد کنند و اجازه بدهند کار حرفه‌ای‌تر پیش برود.

سروش حیدری دانش‌آموخته گرافیک است. این هنرمند مشهدی که هفت سال است فعالیت حرفه‌ای خود در طراحی پوستر را آغاز کرده و تاکنون بیش از ۲۰۰ پوستر تئاتر طراحی کرده است، امسال توانست جایزه برترین طراحی پوستر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر را از آن خود کند. او که تجربه گران‌بهایی در طراحی پوستر دارد و طراحی پوستر سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر را در کارنامه دارد در گفت‌وگو با ایسنا از سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر گفت و با انتقاد از دخالت افراد بدون تخصص در فرایند طراحی‌های یک اثر تئاتری تأکید کرد که باید به طراح اعتماد شود.

این طراح پوستر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره فضا و سطح جشنواره سی‌ونهم تئاتر فجر، گفت: فضای جشنواره امسال به‌ دلیل شیوع بیماری کرونا نسبت به سال‌های گذشته با کاهش حس رقابت مواجه شده بود که این مسئله روی کیفیت برگزاری جشنواره تأثیرگذار بود. امسال طرح‌های کمتری به جشنواره ارسال شده بود و همان هنرمندانی که هر سال طرح می‌فرستادند امسال هم در جشنواره شرکت کردند. با این‌ حال امسال طرح من به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته همواره در بخش پوستر جشنواره تئاتر فجر حضور داشتم و آثارم در نمایشگاه پوستر جشنواره به نمایش گذاشته می‌شد. امسال هم با ۴ اثر به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا کرده بودم و در نهایت، پوستر نمایش «شاه‌شکار» کاندید شد و این جایزه به بنده رسید، اما نکته قابل توجه این بود که امسال پوسترهای خیلی خوبی به جشنواره ارسال شده بود.

حیدری خاطرنشان کرد: در طراحی پوستر باید به شکلی عمل کرد که همه داستان لو نرود، اما مخاطب باید بتواند حدس بزند که نمایش با چه موضوعی است و سپس به تماشای آن بنشیند. در طراحی پوستر نمایش «شاه‌شکار» هم به همین شکل عمل کردیم یعنی مشخص بود در مورد کشته‌شدن یک شاه است، اما این‌که این اتفاق چه داستانی دارد در پوستر مشخص نیست.

این طراح گرافیک با اشاره به فرایند طراحی این پوستر، بیان کرد: نمایش «شاه‌شکار» داستان تاریخی کشته‌شدن ناصرالدین شاه به دست میرزا رضا کرمانی است که بعد از این واقعه به او لقب «شاه‌شکار» دادند. برای طراحی این پوستر، من یکی از تصاویر کاشی‌کاری کاخ گلستان تهران را استفاده کردم. در یک سفر به تهران از آن تصویر عکس گرفتم و بعد با ترکیب فوتوگرافی و تایپوگرافی روی آن کار کردم. برای نمونه چهره شاه را برعکس کردم تا از تلفیق آن دو، شاه کشته شده و شاهی که دوباره برگشته را به نمایش بگذارم.

وی با گلایه از دخالت افراد بدون تخصص در فرایند طراحی‌های یک اثر تئاتری، گفت: این را به بچه‌های تئاتری می‌گویم که اگر طراحی پوستر اثرشان را به یک طراح می‌سپارند که تخصص این کار را دارد به او اعتماد کنند. برای نمونه در این نمایش آقای ابری به من اعتماد کرد و نتیجه آن را دیدیم. من امسال چهار پوستر در جشنواره داشتم که در نهایت یکی از آن‌ها جایزه گرفت و بقیه به نمایشگاه جشنواره راه پیدا کردند. با این ‌حال نکته قابل توجه این بود که کارگران هر چهار اثر، افرادی بودند که به من اعتماد کردند و اجازه دادند کار خودم را انجام دهم.

وی اضافه کرد: ما سال‌های زندگی‌مان را پای این کار گذاشته‌ایم و به تخصص در این زمینه رسیده‌ایم. درخواست من از کارگردان‌ها این است که به طراح کارشان اعتماد کنند و اجازه بدهند کار حرفه‌ای‌تر پیش برود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان