شیر مازوت نیروگاه شازند بسته شد


شیر مازوت نیروگاه شازند بسته شد

مرکزی بالاخره پس از 74 روز استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند، امروز رسما شیر مازوت این مجموعه بزرگ صنعتی بسته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از ۲۱ آذرماه ۱۳۹۹، مصرف مازوت در نیروگاه حرارتی شازند آغاز شد و این امر واکنش مردم و فعالان محیط زیست را به همراه داشت به طوری در این بازه زمانی چهار جلسه اضطرار کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک به ریاست استاندار مرکزی برگزار شد.

در جلسه اول این کارگروه در ۴ دی‌ماه میزان استفاده از مازوت در نیروگاه شازند به میزان روزانه ۲ میلیون لیتر مصوب شد، اما پس از مدتی و طبق بررسی و اعلام محیط زیست استان مرکزی میزان مصرف مازوت به دو تا سه برابر حد مجاز و مصوب کارگروه رسید به طوری که رییس مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای کلانشهر اراک ۱۳ بهمن در صحن رسمی شورای شهر مازوت مصرفی در نیروگاه را روانه بین ۳.۵ تا ۴ میلیون لیتر عنوان کرد.

پس از کش و قوس‌های فراوان و نقدهای گاها تند فعالان محیط زیست و نمایندگان مردم در پارلمان ملی و محلی، در نهایت از روز شنبه دوم اسفندماه زمزمه‌های کاهش مصرف مازوت و گازسوز شدن نیروگاه حرارتی شازند به گوش رسید.

رییس مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای کلانشهر اراک یکشنبه سوم اسفندماه، ضمن تایید خبر گازسوز شدن نیروگاه حرارتی شازند گفت: این مجموعه صنعتی از روز سه شنبه به صورت کامل در مدار گازسوزی قرار می‌گیرد.

نیروگاه شازند، از ۵ صبح امروز سه شنبه پنجم اسفندماه مصرف مازوت را کاملا متوقف کرده است و با تامین گاز مورد نیاز در حال حاضر از سوخت پاک برای تامین برق استفاده می‌کند.

علیرضا محرابیان رییس مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای کلانشهر اراک نیز، با بیان اینکه طی ۴ روز اخیر نیروگاه شازند ۲۱۹ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۴۲۰ لیتر مازوت سوزانده است گفت: از امروز صبح استفاده از سوخت مازوت عملا از دستور کار این مجموعه خارج شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ واحد نیروگاه در مدار است که تماما گاز مصرف می‌کنند، افزود: از ۲۱ آذرماه تاکنون شهر اراک ۵۱ روز ناسالم را تجربه کرد که آلاینده مسئول این آلودگی هوا ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون و گوگرد ناشی از سوخت مازوت مصرفی در نیروگاه شازند بوده است.

محرابیان با اشاره به اینکه در حال حاضر هوای کلانشهر اراک در وضعیت سالم قرار دارد، گفت: طبق اعلام دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، شاخص کیفی هوای کلانشهرها و مراکز استان ها در ۲۴ ساعت گذشته، گویای آن است که هوای اراک با قرار گرفتن بر روی عدد ۷۸ در شرایط سالم قرار داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس