کاخ سعدآباد تهران؛ جاذبه ای با شکوه و دیدنی در تهران


کاخ سعدآباد تهران؛ جاذبه ای با شکوه و دیدنی در تهران

در شهر شلوغ تهران به سوی باغی زیبا می‌رویم که امروزه با عنوان کاخ سعدآباد شناخته می‌شود و بناهای متعددی را در خود جای داده است؛ جایی که به آن عنوان کاخ موزه سعدآباد هم داده اند و به واسطه فضای دل انگیز و کاخ موزه‌های جذابش طرفداران زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کارناوال، کاخ موزه سعدآباد یکی از مهم‌ترین جاذبه های تاریخی تهران است. یادگاری ارزشمند از قاجارها و پهلوی‌ها به شمار می‌رود.

معرفی اجمالی کاخ سعدآباد تهران

موزه‌های متعدد و منحصربه‌فردی را در خود جای داده است که می‌توانند پاسخگوی همه سلیقه‌ها باشند.

یکی از مکان‌های محبوب برای عکاسی در تهران است. امکانات خوبی از جمله کافه و رستوران دارد و گشت کاملی را برای‌تان فراهم می‌کند. پیاده‌روی دلچسبی را می‌توانید در آن تجربه کنید.

یکی از بهترین مکان‌ها برای گردش خانوادگی و دوستانه است. گنجینه‌های ارزشمند و بی‌بدیلی در خود دارد.

می توانید ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی را در آن ببینید.

راه‌تان را که به سمت شمال تهران کج کنید، می‌توانید گزینه‌های متفاوتی را برای خوشگذرانی بیابید. یکی از این گزینه‌ها مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد است که حدود ۱۱۰ هکتار وسعت دارد. مجموعه‌ای متشکل از کاخ‌ها و ساختمان‌ها و موزه‌های متعدد که در شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران واقع شده و جنگل طبیعی، چشمه‌سارها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه‌ها و خیابان‌هایی را در خود دارد. این مجموعه از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلاب‌دره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایه است و رودخانه جعفرآباد، از میان آن می‌گذرد.

در این مجموعه می‌توانید قدمی در دنیای قاجارها بزنید و چند ساعتی را هم به مرور تاریخ پهلوی‌ها بپردازید. این جلوه‌گاه تاریخی شما را به سفری جذاب می‌برد و گشت‌وگذار در آن تبدیل به خاطره‌ای خوش برای‌تان می‌شود. در کنار اهمیت تاریخی، اینجا یک جای خوش آب و هوا برای گذران ساعاتی لذت بخش است.

تاریخچه ساخت کاخ سعدآباد

قاجارها که شاهانی خوش‌گذران بودند همیشه دست روی ناب‌ترین مکان‌ها می‌گذاشتند و دل‌شان می‌خواست استراحتگاه‌های‌شان در بهترین نقاط باشند. تهران که عنوان پایتخت را یدک می‌کشید یکی از مکان‌های مطلوب برای ساخت و ساز اقامتگاه‌های گوناگون به شمار می‌رفت. برای این شاهان، چه جایی بهتر از گستره پر طراوت کوهپایه‌های توچال و دره سرسبز دربند تا اقامتی دلچسب را در آن تجربه کنند و فارغ از ناخوشی‌های روزگار اوقات بگذرانند؟

همین بهانه خوبی بود تا کاخ سعدآباد تهران شکل بگیرد و در زمان قاجار به محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله تبدیل شود. قدمت قدیمی‌ترین بنای موجود در این مجموعه به دوران سلطنت احمدشاه قاجار باز می‌گردد. البته بخت خیلی با قاجارها یار نبود و فرصت چندانی برای استفاده از این مجموعه نیافتند.

پس از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف سعدآباد توسط خاندان اکبری، این مجموعه دستخوش تغییراتی شد و پس از گسترش به اقامتگاه تابستانی رضاخان اختصاص پیدا کرد. در جای‌جای این پهنه و در کنار خرده بناهای به جا مانده از قاجارها، سازه‌های جدیدی شکل گرفتند و به مرور ۱۴ کاخ کوچک و بزرگ به سبک‌های مختلف معماری به وجود آمدند.

حاج آقا رضا رفیع ملقب به قائم‌مقام‌الملک -یکی از رجال سیاسی ایران در دوره قاجار و پهلوی و دوست رضاشاه پهلوی- در خاطرات خود چنین می‌نویسد:

من سعدآباد را از ابوالفتح سردار اعظم- پسر بانو عظمی خواهر ظل السلطان به مبلغ چهارصد هزارتومان با مهر حاج آقا نورا… و کلباسی برای رضاخان سردار سپه خریداری کردم. سعدآباد که من آن موقع خریداری کردم به این بزرگی نبود و وسعت آن هشت هزار متر کنار رودخانه با عمارت حالیه ملکه مادر بود. البته بعد از خریداری سعدآباد از سردار اعظم, تپه علی خان والی را از پدر سرتیپ والی به مبلغ هفت هزار تومان خریداری نمودم و این تپه همان تپه ای است که کاخ شهوند را رضا خان بر روی آن بنا کرد و مادر شاهپور عبدالرضا (عصمت دولتشاهی) در آن کاخ می‌نشست.

طبق گفته‌های وی، باغ فردی به نام آقامحمدجواد گنجه‌ای و میزان قابل توجهی از باغ امام جمعه خریداری و به اراضی سعدآباد افزوده شد. خانه‌های جنوبی سعدآباد را که به دوره قاجار تعلق داشتند، از نصیرالدوله -از دولتمردان و وزرای دوره ناصرالدین شاه قاجار- خریدند و در زمان پهلوی اول به عنوان سربازخانه سعدآباد آماده‌شان کردند. باغ‌های دیگری در اطراف سعدآباد از جمله باغ‌های سالار جنگ، سپهبد امان ا… میرزا، مستوفی الممالک، شکرا… قوام الدوله، همدم السلطنه خواهر مستوفی و محمود بدر نیز خریداری شد تا به سعدآباد اضافه شوند.

هر یک از بناهای ایجاد شده به محل سکونت یکی از افراد دودمان پهلوی اختصاص یافتند. پای محمدرضا پهلوی نیز در دهه ۱۳۵۰ به این مجموعه باز شد و در آن سکنا گزید. جدیدترین کاخ این مجموعه نیز به لیلا پهلوی -کوچکترین دختر محمدرضا پهلوی- تعلق داشته است.

با وقوع انقلاب سال ۱۳۵۷ این مجموعه کاربری گذشته خود را از دست داد و به شکل موزه درآمد. مجموعه ای از کاخ های سعدآباد در معرض بازدید عموم قرار گرفت و تعدادی نیز به مرور زمان به نهاد ریاست جمهوری اختصاص یافت.

کاخ سعدآباد تهران کارناوال

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس