گسترش و توسعه خدمات مهندسی در اولویت قرار دارد


گسترش و توسعه خدمات مهندسی در اولویت قرار دارد

خرم‌آباد - ایرنا - رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان گفت: گسترش و توسعه خدمات مهندسی در بخش های سخت افزاری و نرم افزاری در اولویت قرار دارد.

به گزارش ایرنا سعید بارانی عصر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: پس از زلزله رودبار و منجیل، در سال ۷۴ قانون سازمان نظام مهندسی تصویب و در سال ۷۵ آیین نامه آن ابلاغ و اولین هیات مدیره تشکیل شد.

وی بیان کرد: بعد از زلزله بم در سال ۸۲ نگاه ویژه‌ای به سازمان نظام مهندسی ساختمان و مهندسان شد که تلنگر زلزله بم باعث تغییر شیوه نامه ها و آیین نامه ها در مورد ساخت و ساز شد و مهمترین موضوع بحث شناژ ساختمان ها مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: پس از آن تاکنون موضوع شناژ ساختمان ها با فرهنگ سازی های صورت گرفته در بین جامعه ترویج داده شده که امروزه به خوبی این موضوع در قالب ساختمان های فلزی یا بتنی در حال انجام است.

بارانی ادامه داد: با وجود ۲۵ سال از عمر سازمان نظام مهندسی ساختمان، مهندسان وظیفه ای در حیطه ساختمان‌های بخش خصوصی، غیر دولتی، عمومی و پروژه هایی که اعتبار عمرانی ندارند، را بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۰ هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی لرستان هستند که نزدیک به چهار هزار عضو پروانه دار وجود دارد، بزرگترین تشکل حرفه‌ای استان را سازمان نظام مهندسی ساختمان تشکیل داده و همانطوری که بزرگترین تشکل حرفه‌ای کشور با بیش از نیم میلیون عضو ساختمان نظام مهندسی ساختمان هستند.

رییس سازمان نظام مهندسی و ساختمان لرستان یادآور شد: سازمان نظام مهندسی ساختمان از هفت رشته عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه بردار، شهرسازی و ترافیک تشکیل شده که سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان از ۶ رشته موجود خدمات خود را ارائه می دهد.

وی گفت: در بحث اجرا حدود سه سال است که در ساختمان‌های خاصی شروع به کار شده و مهندسان به اسم مدیریت پیمانه در این ساختمانهای مشغول به فعالیت شدند و با این صلاحیت و پایه‌ای که وجود دارد می‌توانیم مدعی این باشیم که سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان مرجعیت و فنی استان در کارهای مهندسی،فنی و عمرانی می باشد.

بارانی گفت: وظیفه اصلی مهندسان این سازمان در حوزه ساختمان است و لزوماً این نیست که در همان حوزه ساختمان فعالیت کنند و خیلی از صلاحیت ها و کارها به صورت غیر مستقیم در حوزه مشاوره، پیمانکاران و کارفرمایان، مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشند و برای همین امر مدعی هستیم که مرجعیت فنی، مهندسی و عمرانی خیلی از مسائل در حوزه عمرانی استان، سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد.

وی افزود: وظایف سازمان و مهندسان در قالب چهار ماموریت بنیادین اعم از تامین حقوق شهروندی، ارتقای کیفی ساختمان ها که در این راستا وظیفه داریم عمر مفید ساختمان را افزایش دهیم، پاسداشت حقوق حرفه‌ای و شان اجتماعی مهندسان و ترویج اخلاق حرفه‌ای و مهندسی که می‌توانند برای حفظ سرمایه های ملی و ساختمان ها و پروژه ها در حال احداث راهگشا باشند.

بارانی اضافه کرد: در هیئت مدیره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان نگاه ویژه‌ای به خدمات شده که در این راستا یکی از خدمات مهم پیشبرد سیستم خدمات به صورت الکترونیکی می باشد و با توجه به شیوع ویروس کرونا این روند شدت گرفته و بیشتر خدمات ما به سمت الکترونیکی سوق داده شده و در حال اجرا می باشند که سامانه ارائه خدمات یکی از شفاف ترین سامانه های ارجاع کار با کمترین خطا می باشد.

وی گفت: قسمتی از خدمات ما هم با شهرداری ها مشترک است که اگر همکاری خوبی در این راستا صورت بگیرد ارائه خدمات بهتر انجام می شود.

وی با اشاره به راه اندازی مجریان ذیصلاح ساختمان در استان افزود: مجریان ذیصلاح را در ساختمان‌های ۸۰۰ و ۶۰۰ متر به بالا راه‌اندازی کرده‌ایم و در قانون و آیین نامه آمده که کل ساختمان ها باید مجری ذیصلاح داشته باشند ولی با توجه به مشکلات فرهنگی، سیستمی، تشکیلاتی، مدیریتی و سیاسی که وجود دارد تا حالا نتوانسته ایم این موضوع به خوبی اجرا شود.

بارانی بیان کرد: اما در استان لرستان چند سالی است که بحث مجری ذیصلاح در برخی از ساختمان ها عملیاتی شده که امیدواریم روزی به این نتیجه برسیم که ساختن کار مهندسی است و نظارت در ساختمان طراحی، تعمیر و نگهداری هم کار مهندسی می باشد.

وی ادامه داد: خدمات نظام مهندسی ساختمان را در کل استان گسترش داده‌ایم به نحوی که در شهرهای کوچک از طریق دفتر رابط این نحوه ارتباط وجود دارد و خدمات ارائه می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی