بایدهای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنا فداه) در گام دوم انقلاب/ انتظار ما برای فرج باید دشمن را به غضب وا دارد


بایدهای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنا فداه) در گام دوم انقلاب/ انتظار ما برای فرج باید دشمن را به غضب وا دارد

حجت‌الاسلام نصوری با تشریح بایدهای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنا فداه) در گام دوم انقلاب، گفت: انتظار ما باید دشمن را به غضب وادارد. ندبه و چله‌نشینی و استغاثه صرف با روحیه انقلابی‌گری و مبارزه با استکبار جور در نمی‌آید.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، انقلاب اسلامی ایران با پایه و اساس و افق مهدوی شکل گرفت و به پیروزی رسید و با همین آرمان بلند و امیدبخش طی 42 سال گذشته موانع متعدد و کارشکنی های مختلف دشمنان را پشت سر گذاشته است. مهم آنکه افق کلان نهضت امام(ره) و امت نیز مهدویت و اتصال به دولت آرمانی امام زمان(عج) است چنان که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان نقشه راه چله دوم نهضت، پیمودن مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) را مورد تاکید قرار داده اند.

از این رو و به مناسبت فرا رسیدن یوم الله 22 بهمن، سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و به منظور بررسی بایدهای مهدوی پیمودن گام دوم انقلاب با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام نصوری با اشاره به محتوای منحصربفرد و فاخر بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: مقام معظم رهبری صدها سخنرانی و بیانیه به مناسبت ها و در مواضع مختلف داشته اند اما نخستین بار است که بیانیه ای با این محتوا و کیفیت را صادر کرده اند که نتیجه ماه ها کار کارشناسی شده ایشان است و سطر به سطر آن جای بحث و کار عمیق دارد.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) ادامه داد: حضرت آقا در این بیانیه تصریح دارند: «از میان همه‌ی ملّتهای زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت میگمارد؛ ...» این نظرگاه، نشان از تسلط ایشان بر تاریخ ملت ها دارد، سپس ادامه می دهند: «و در میان ملّتهایی که به پا خاسته و انقلاب کرده اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به جز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند.»

سه رکن اصلی بیانیه گام دوم انقلاب

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه می توان این بیانیه را در سه رکن بررسی کرد، گفت: نخست، تاریخ نگاری که به تاریخ چله اول انقلاب اشاره دارد، دوم جریان شناسی است و رکن سوم آینده نگری است که از آینده خبر می دهد. هنر مقام معظم رهبری در این بیانیه آن است که بین گذشته و حال و آینده پیوند معنادار و دقیق برقرار کرده اند مهم آنکه ایشان نقاط ضعف و قوت را نیز در این بیانیه صادقانه مطرح کرده اند.

وی ادامه داد: در این بیانیه مراحل انقلاب گری و نهضت به انقلاب اسلامی، ایجاد نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، ایجاد جامعه اسلامی و نهایتا ساخت تمدن نوین اسلامی تقسیم شده اند. مرحله اول در فاصله سال های 42 تا 57 طی شد، مرحله دوم یعنی استقرار نظام اسلامی در فروردین ماه 58 و با همه پرسی صورت گرفت که این تشکیل نظام به فاصله اندک از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در تاریخ انقلاب ها بی‌نظیر است.

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه حرکتی که رهبری معظم انقلاب در این بیانیه آغاز کرده اند، بی بدیل است، ابراز کرد: ایشان در فرازی از بیانیه می فرمایند: «... دهه های آینده دهه های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنید. ...» در واقع این بیانیه، منشوری است برای خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی.

بایدهای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنا فداه)

معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه این هدف غایی به ترویج و تعمیق فرهنگ مهدویت در جامعه و تربیت نیروی متخصص در این باره نیاز دارد، تاکید کرد: در کنار آمادگی نسل جوان به عنوان مخاطب اصلی بیانیه مقام معظم رهبری، چند هدف باید دنبال شود. نخست آنکه افق آینده‌نگر بیانیه مهدوی است. دوم آنکه زمینه سازی برای ظهور را جدی بگیریم و بسترهایش را ایجاد کنیم، سوم تربیت نیروهای توانمند برای ترویج و تعمیق فرهنگ مهدویت است.

وی در ادامه ابراز کرد: چهارم آنکه در مسیر آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنا فداه) باید جامعه منتظر را از خرافات و پیرایه ها و بدعت ها پیراسته کنیم؛ تمدن سازی نیازمند حرکت جامعه ابتذال به جامعه انتظار و جامعه شیطان پرست به جامعه توحیدمحور است. هدف پنجم ما توسعه فرهنگ مهدویت یعنی تبدیل وضعیت فعلی به وضعیت آرمانی است تا به حداقل های تمدن سازی برسیم.

حجت الاسلام نصوری با تاکید بر لزوم تبیین ظرفیت های مهدویت در مسیر تمدن سازی، ابراز کرد: ابعاد مهدویت هنوز روشن نشده است باید نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی، در نظام سازی اسلامی، در دولت سازی اسلامی، جامعه پردازی و تمدن سازی را مشخص کنیم و در همه نظامات نقش آن را ببینیم.

تمایزهای تمدن مهدوی با دیگر تمدن ها بررسی شود

وی در ادامه گفت: باید ویژگی های مهدویِ تمدن نوین اسلامی و تمایز آن با دیگر تمدن ها را بشناسیم چراکه مدعیان تمدن بسیار هستند. همچنین، باید راهبردها و راهکارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تربیتی و آموزشی را مشخص کنیم تا جامعه به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کند البته در این عرصه بایسته های خودسازی نیز نیازمند تبیین و عملی شدن است.

حجت الاسلام نصوری تاکید کرد: کار پایانی، آسیب شناسی تمدن نوین اسلامی است؛ برای مثال وقتی می خواهیم به ارزش های جامعه مهدوی و آینده روشن دست یابیم باید آسیب های این مسیر را بشناسیم و تبیین کنیم تا آمادگی های مختلف سیاسی، نظامی، فکری، علمی، اخلاقی و روحی را برای ظهور به دست آوریم و نقش آفرینی های ما نیز مشخص و از این معبر جامعه زمینه ساز ظهور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب برای درک خورشید ولایت عظمی (ارواحناه فداء) چه سبکی از انتظار را مد نظر دارد، خاطرنشان کرد: انتظار فرج یعنی چشم به راهی در عمل نه گوشه نشینی و مناجات صرف، به عبارت بهتر، انتظارهای ما باید دشمن را به غضب وادارد. ندبه و چله نشینی و استغاثه صرف با روحیه انقلابی گری و مبارزه با استکبار جور در نمی آید.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان