جاسک؛ از محرومیت تا نقش آفرینی در توسعه مکران


جاسک؛ از محرومیت تا نقش آفرینی در توسعه مکران

بندرعباس- ایرنا- هرچند شهرستان‌های شرق هرمزگان از جمله جاسک را به عنوان نماد محرومیت در کشور می‌دانند اما این منطقه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، دولت تدبیر وامید و جهادگران بسیجی قدم در راه توسعه گذاشته و دیگر به مانند چند دهه قبل محروم نیست.

به گزارش ایرنا، شهرستان جاسک سالیان متمادی با فقر و محرومیت‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کرد اما این منطقه بواسطه دسترسی مستقیم به دریای عمان و آب‌های آزاد، امروز به کانون توسعه‌ مکران و به عنوان یکی از بهترین نقاط شرق کشور برای انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی و توسعه‌ای تبدیل شده است.

هم اکنون توسعه در شهرستان جاسک با انجام اقدام‌ها و طرح‌های بزرگ ملی همچون ایجاد پالایشگاه نفت سنگین و یک مجموعه پتروپالایش و همچنین پایانه صادرات نفتی سرعت و شتاب بالایی به خود گرفته است و با تکمیل و بهره برداری از این طرح‌های مهم، جاسک به نمادی از توسعه و آبادانی تبدیل خواهدشد.

همچنین دولت دوازدهم برای پرهیز از ایجاد حاشیه نشینی و مناطق مسکونی نامناسب در جاسک و باتوجه به ایجاد پالایشگاه‌های نفتی، پایانه صادرات نفت و شهرک‌های صنعتی و کشاورزی در این منطقه، ضرورت طراحی و احداث شهر جدید مکران را با درنظر گرفتن و پیش ‌بینی تمامی نیازها و الزامات آینده مدنظر قرارداده و برنامه ریزی‌های لازم جهت احداث این شهر به وسعت پنج هزار هکتار در۳۰ کیلومتری غرب جاسک را انجام داده است.

باید این را هم اضافه کرد که در راستای انجام مسوولیت‌های اجتماعی و کمک به توسعه ملی و منطقه‌ای و فقرزدایی از مناطق محروم کشور، از سوی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران تصمیم یر این گرفته شد تا در شهرستان جاسک با دارا بودن بندرچند منظوره استراتژیک در نوار ساحلی دریای عمان و نزدیکی به آب‌های آزاد که امکان پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر و عظیم را دارد، پروژه خط لوله نفتی گوره به جاسک را اجرا کرد و این منطقه به یکی از مراکز مهم انرژی و صنعتی ایران تبدیل شود.

در آینده‌ای نزدیک بندرجاسک با اجرای طرح‌های عظیم نفتی، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سنگین از مناطق نفت خیز، ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت خام و پهلوگیری کشتی‌‎های پهن پیکر با ظرفیت ۲ میلیون تن را پیدا خواهد کرد و این اقدام‌های توسعه‌ای در راستای رفع محرومیت از چهره مناطق شرقی هرمزگان هست.

التبه علاوه برطرح‌های توسعه ای و ملی یاد شده، به لحاظ عمرانی نیز دولت توجه خاصی به ارائه خدمات و توسعه مناطق محروم و روستایی کشور از جمله شهرستان جاسک داشته و در بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، عمران روستایی، آموزش، راه و آب و برق و درحال حاضر اینترنت نیر گام‌های ارزشمندی برداشته است.

این نشان می‌دهد هرچند اقدام‌ دولت‌های مختلف در این منطقه محروم از کشور انکارناپذیر بوده اما عزم و اراده دولت تدبیر و امید به اجرای طرح‌های عمرانی، خدماتی، راه سازی و بویژه توسعه جاسک چشمگیر بوده است.

انتقال گوره به جاسک مهم‌ترین طرح ملی در شرق هرمزگان

جاسک؛ از محرومیت تا نقش آفرینی در توسعه مکران

خط انتقال گوره به جاسک یکی از مهم‌ترین طرح‌های ملی در دست اجرا می‌باشد که معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر اخیر خود (دیماه ۹۹) به هرمزگان در بازدیدی از این طرح آن را یک طرح مهم ملی و راهبردی در کشور عنوان کرد.

این طرح با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی درسواحل مکران اجرا می‌شود.

تامین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین ‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آن‌ها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تاسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تاسیسات جانبی آن در سواحل مکران، از مهم‌ترین پروژه‌های این طرح ملی است.

همچنین قراردادهای ساخت ۵۰ دستگاه پمپ مورد نیاز طرح راهبردی انتقال نفت خام گوره - جاسک با ارزش تقریبی ۴۸ میلیون یورو، مهرماه پارسال بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت‌های پمپ‌های صنعتی ایران، پمپیران و پتکو امضا شده بود که درهمین باره، طبق گفته «علی جعفرزاده» قائم مقام طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک در ۲۵بهمن ماه امسال نخستین پمپ دستگاه ۳.۲ مگاواتی ساخت ایران به این طرح راهبردی تحویل شده است.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه وبودجه در نیمه دوم سالجاری در جریان بازدید از این طرح گفت: همه طرح‌های درحال اجرای کشور مهم هستند اما طرح خط انتقال گوره به جاسک را می‌توان از مهم‌ترین طرح‌ها ذکر کرد.

محمدباقر نوبخت اظهارداشت: گزارش داده شده از روند اجرای طرح هزار کیلومتری خط لوله گوره به جاسک امیدبخش بوده و اقدام‌های خوبی انجام شده است و با تکمیل آن می‌توان تنگه هرمز را دور زد و از ظرفیت ملی دریای عمان به خوبی استفاده کرد.

وی اظهارداشت: مخازنی که در جاسک با ظرفیت ذخیره سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت درحال احداث است، طرح راهبردی بزرگی برای کشور بوده، بویژه اینکه الان از خلیج فارس هم فاصله گرفته و ذخیره سازی را درساحل دریای عمان انجام می‌دهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: آینده با همه سختی‌هایی که اکنون وجود دارد متعلق به ملت ایران است و اجرای این طرح باتوجه به فرصت فراروی کشور بسیار با اهمیت خواهدشد.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: کار با قوت درحال نزدیک شدن به مراحل پایانی خود بوده و این سفر و گزارش اقدام‌های انجام شده در اینجا خستگی مرکز را برطرف کرد.

وی گفت: طرح راهبردی پایانه نفتی جاسک با پیشرفت فیزیکی خوب درحال نزدیک شدن به پایان کار و اتمام خود قرار دارد.

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: امید می‌رود تا سال آینده شاهد بهره برداری از این طرح بزرگ که مخازن عظیمی برای شرکت نفت و صادرات نفت ایجاد می‌کند.

معاون رییس‌جمهوری بیان داشت: ضمن اهمیتی که خلیج فارس و تنگه هرمز برای کشور، جهان و بازار نفت دارد داشتن پایگاه دیگری برای صادرات آینده کمک کننده است.

نوبخت خاطر نشان کرد: این اقدام بزرگ با وجود تحریم‌ها درحال انجام است و ‏این طرح به عنوان یک ظرفیت ملی درعرصه‌های جهانی قابل رقابت است.

تکمیل لوله‌گذاری دومین خط زیردریایی پایانه نفتی جاسک

جاسک؛ از محرومیت تا نقش آفرینی در توسعه مکران

طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک، شامل سه مجموعه خطوط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سیستم‌های اندازه‌گیری، ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی، سه مجموعه چند راهه دریایی و سه مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی است که مرحله نخست آن تا پایان سالجاری آماده راه‌اندازی می‌شود.

سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک دوم اسفندماه جاری از تکمیل شدن عملیات احداث دومین رشته خط لوله دریایی ۳۶ اینچ انتقال نفت‌خام پایانه صادراتی جاسک خبر داد و گفت: پس از تکمیل عملیات لوله‌گذاری نخستین خط دریایی این طرح در هفته‌های پیشین، به منظور تکمیل مسیر دریایی مرحله زودهنگام پایانه نفتی جاسک، شناور لوله‌گذار بلافاصله در موقعیت احداث دومین رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی منتهی به مسیر گوی شناور صادراتی قرار گرفت.

«وحید مالکی» با اعلام تکمیل دومین خط لوله زیردریایی این طرح افزود: متناسب با زمان‌بندی از پیش تعیین‌شده، لوله‌گذاری این رشته خط لوله در۲ مرحله توسط شناور تحت مالکیت شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به عنوان پیمانکار طرح انجام (و یکم اسفند ۹۹) با موفقیت به پایان رسید.

وی پیشرفت کلی طرح پایانه نفتی جاسک را در مرحله زودهنگام و پس از تکمیل دومین رشته خط‌لوله دریایی، ۸۲ درصد اعلام کرد و گفت: با تکمیل این ۲ رشته خط لوله دریایی انتقال نفت خام، در روزهای آینده امکان نصب و راه‌اندازی گوی شناور صادراتی و تجهیزات جانبی آن که هم‌اکنون در یارد صنعتی خرمشهر بارگیری شده، فراهم می‌شود.

ساخت شهر جدید مکران در جاسک

جاسک؛ از محرومیت تا نقش آفرینی در توسعه مکران

بنابر تصمیم گیری اخیر برنامه ریزان و رایزنی با مسوولان استانداری هرمزگان، شهر جدید مکران به وسعت پنج هزار هکتار در۳۰ کیلومتری غرب جاسک ایجاد می‎شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان به ایرنا گفت: کلیات ساختاری، مکان، جمعیت پذیری و مساحت شهر جدید «مَکران» به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده و پیمانکار آن هم مشخص شده است.

رضا مدرس اظهارداشت: پیوست‌ها و ملاحظات زیست محیطی و گردشگری هم برای این شهر مورد توجه قرار می‌گیرد تا هم با محیط زیست مکران انطباق داشته باشد و هم اقتصاد آن از طریق گردشگری رونق یابد.

وی ادامه داد: هنوز طرح تفصیلی شهر جدید «مکران» مصوب نشده است اما برای سرعت بخشی در روند احداث این شهر، بزودی عملیات آماده‌سازی اولیه آن آغاز می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان اظهارداشت: شهر جدید «مَکران» در زمینی به وسعت سه هزار هکتار احداث می‌شود که ظرفیت اسکان ۱۰۰ هزار نفر را خواهدداشت.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نیز برای اجرای امکانات گردشگری ساحلی و دریایی در این شهر برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده و در جهت رفاه حال جامعه محلی و جذب گردشگر در شرق استان، امکانات گردشگری دریایی و ساحلی در شهر جدید مکران ایجاد می‌شود و براساس تصمیم گرفته شده درافق ۱۴۲۰، اسکان ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در این شهر پیش‌بینی شده است.

برهمین اساس نیز اختصاص ۱۰۰ هکتار از فضای ساحلی برای فعالیت‌های مرتبط با گردشگری در ساحل شهر جدید مکران برنامه‌ریزی شده که در آن انواع امکانات مرتبط با گردشگری ساحلی و دریایی ایجاد خواهدشد.

ایجاد امکانات گردشگری در شهر جدید مکران علاوه بر فراهم کردن شرایط جهت افزایش حضور گردشگران به نوار ساحلی مکران، توسعه اشتغالزایی در این منطقه را نیز فراهم خواهدکرد.

ساخت بندر جدید در سواحل مکران

جاسک؛ از محرومیت تا نقش آفرینی در توسعه مکران

سازمان بنادر و دریانوردی نیز همچون سایر برنامه ریزان و اقتصادانان نظام، توجه ویژه‌ای به توسعه همه جانبه منطقه جاسک و بهره مندی از ظرفیت‌های ویژه این شهرستان دارد و از آنجایی که پیشرفت این منطقه به عنوان کانون توسعه‌ای سواحل مکران بسیار مهم و راهبردی است، لذا این سازمان به این نتیجه و جمع بندی رسیده است تا بزرگترین بندرتجاری کشور را در شرق هرمزگان احداث کند.

این بندر در استان هرمزگان با محوریت جذب کشتی‌های کانتینری با اندازه بزرگ ساخته می‌شود و دومین بندر اقیانوسی در سواحل مکران بوده که جانمایی آن انجام شده است؛ برای ساخت بندر جدید در سواحل مکران به ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تن برنامه‌ریزی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در تعامل با وزارت نفت، جانمایی نهایی این بندر مشخص و مطالعات اجرایی سازمان بنادر و دریانوردی دراین رابطه آغاز خواهدشد.

محمد راستاد اوایل بهمن ماه امسال در بازدیدی از ۲ بندر کوه مبارک و جاسک از جمله بنادر شرق هرمزگان با اشاره به اینکه حمل ونقل و تجارت دریایی در شرق تنگه هرمز؛ برای نخستین بار مدنظر قرارمی‌‎گیرد، عنوان کرد: قصد داریم تا به جز بندر چابهار بتوانیم پذیرش کشتی‌های اقیانوس پیما را در شرق تنگه هرمز نیز داشته باشیم که این مساله در محدوده شهرستان جاسک مدنظر قرار خواهد گرفت.

راستاد افزود: در رابطه با فعالیت ناوگان سنتی و مشکلات به وجود آمده برای بومیان شهرستان جاسک، هرگز نگاه سازمان این نیست که ناوگان سنتی فعالیت نکنند بلکه سازمان بنادر و دریانوری نمی‌تواند به واسطه جایگاه حاکمیتی خود برای صاحبان کالا تکلیف تعیین کند که از چه طریقی بار خود را حمل کنند و بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی از طریق اعطای تسهیلات با حداقل ٢٠ درصد آورده و ارائه بیشترین میزان یارانه، کمک خواهد کرد تا مشکل لنج‌داران؛ حل و در راستای برطرف کردن معضل بیکاری و اشتغال بومیان منطقه گام برداریم.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، همچنین ٧٥ درصد تخفیف در رابطه با حقوق و عوارض بندری لنج‌ها از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به تصویب رسیده است تا بتوانیم به فعالیت لنج‌داران کمک کنیم.

راستاد افزود: سازمان بنادر؛ نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد تا در راستای رفع دغدغه لنج‌داران شهرستان جاسک؛ گام‌های عملی بردارد و در بلندمدت نیز آمادگی دارد تا از محل وجوه اداره شده تسهیلات لازم را ارائه کند.

بهره برداری از ساختمان مرجع دریایی جاسک تا پایان امسال

جاسک؛ از محرومیت تا نقش آفرینی در توسعه مکران

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز پس از بازدیدهای میدانی از روند احداث طرح‌های دریایی و بندری و دیدار با مسوولان، تجار و بازرگانان جاسک ظهارداشت: علاوه بر طرح‌های توسعه ای که در طرح جامع بندر جاسک پیش بینی شده است که در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، سه طرح مهم بندری نیز در این منطقه براساس برنامه زمان بندی شده تا پایان سالجاری به بهره برداری می‌رسد.

علی رضا محمدی کرجی ران افزود: یکی از این طرح‌ها احداث ساختمان مرجع دریایی با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که با هدف ارائه خدمات بهتر در حوزه‌های جستجو و نجات و کنترل ترافیک دریایی با ۲۴ متر ارتفاع و هزینه ۶۵ میلیارد ریال تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: بازسازی و نوسازی ۵۰۰ متر اسکله بندر جاسک با هزینه کرد ۱۶۰ میلیارد ریال که در سه مرحله کاری تعریف شده و هم اکنون مرحله سوم آن درحال انجام است و اجرای طرح اطفای حریق بندر در بندرجاسک از دیگر طرح‌های بندری است که تا پایان سال‌جاری افتتاح می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهارداشت: بنادر سیریک و جاسک در شرق استان در سال‌های اخیر، صادرات محصولات را از طریق کانتینرهای یخچالی مورد توجه قرارداده که این امر ضمن تضمین ماندگاری بالا، اقبال تجار و بازرگانان را برای صادرات محصولات خود به بازارهای هدف از طریق این ۲ بندر دوچندان کرده است.

وی گفت: آنچه در راستای افزایش مبادلات تجاری با کشورهای هدف از طریق بنادر کوچک‌تر محقق شده، ترسیم چشم انداز صحیح و بهره گیری از ظرفیت‌های جغرافیایی، دریایی و بندری این بنادر است.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان نیز اظهارداشت: باتوجه به ظرفیت توانمندی بندرجاسک، ابن منطقه به عنوان کانون توسعه فعالیت‌های دریایی و بندری در شرق هرمزگان تبدیل می‌شود.

حمید رضا محمد حسینی در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: بندرچند منظوره جاسک دارای حوضچه ای به وسعت ۲۶ هکتار و اراضی پسکرانه‌ای ۱۱ هکتاری است و اسکله‌های این بندر از قابلیت پهلودهی شناورهای فلزی و لنج‌های تجاری و صیادی برخوردار می‌باشد.

محمدحسینی گفت: مولفه‌ها و قابلیت‌های متمایز بندر جاسک در مقایسه با دیگر نقاط باعث شده صادر کنندگان هزینه کمتری را از مزرعه تا بندر پرداخت کنند و این عامل اقبال سرمایه گذاران را جهت صادارات محصولات خود از جاسک به بنادر هدف دوچندان کرده است.

مدیر بندر شهید باهنر و بنادرشرق هرمزگان، توجه ویژه به فعالیت‌های دریایی و بندری با هدف توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال مولد برای بومیان منطقه را راهبردی مهم در توسعه بندر جاسک و بنادر واقع در سواحل مکران عنوان کرد.

محمد حسینی یادآورشد: تقویت و سرعت بخشی در امور توسعه‌ای بندر جاسک یکی از رویکردهای مهم سالجاری است که ایجاد ظرفیت‌های جدید و گسترش فعالیت‌های تجاری باتوجه به مزیت‌های مورد اشاره می‌تواند سرعت بخشی در روند صادرات محصولات کشاورزی منطقه و استان‌های همجوار را درپی داشته باشد.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۰۰ هزار تن کالای غیرنفتی توسط لنج‌های باری و لندینگ کرافت از بندرجاسک به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد که درهمسنجی با سال قبل‌تر از آن ۹۶ درصد افزایش داشته است.

جاسک نباید لقب محرومیت منطقه کشور را به یدک بکشد

جاسک؛ از محرومیت تا نقش آفرینی در توسعه مکران

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز که آذرماه امسال بازدید ۲ روزه ای از مناطق کم برخوردار شرق هرمزگان از جمله جاسک داشت، چند طرح مهم را برای رفع محرومیت‌های منطقه نوگین، گیشدان و جانوری این شهرستان تصویب کرد و گفت: این منطقه از شرق هرمزگان با توجه به استعدادهای خوبی که دارد، نباید لقب محروم ترین منطقه کشور را به یدک کشد.

محمد امید همچنین از برگزاری نشست ویژه با حضور استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان و نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی به‌منظور پیگیری مشکلات ۱۸ روستای منطقه نوگین، گیشدان و جانوری شرق جاسک در تهران خبر داد.

امید ادامه داد: مشکلات منطقه جاسک به عنوان یکی از رسالت‌ها و مسوولیت‌های معاونت توسعه روستایی مورد پیگیری قرارمی‌گیرد و جمعیت نزدیک به ۲ هزارنفری این منطقه از جاسک مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: مشکل راه ارتباطی به عنوان یکی از مشکلات اساسی ۱۸ روستای منطقه شرق جاسک مطرح است که برای تصمیم گیری در خصوص مساله راه نمی‌توان پشت تریبون برای آن تصمیم گرفت.

معاون رییس جمهوری با اشاره به لزوم توسعه ارتباطات سیار و دسترسی مردم منطقه محروم در شرق به جاسک به اینترنت، عنوان کرد: توسعه ارتباطات روستایی که آموزش هم در مقطع فعلی با آن گره خورده، بسیار حائز اهمیت است.

امید ابرازداشت: معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در این زمینه، پیگیری‌های لازم را به عنوان یک مساله دارای ضرورت انجام خواهد داد.

وی همچنین، ایجاد اشتغال برای جوانان این منطقه را با اعطای تسهیلات ارزان قیمت مورد تاکید قرارداد و گفت: اعتبارات مربوط به طرح‌های مهم بخش کشاورزی، دامداری و آبخیزداری در این منطقه، خارج از منابعی که تاکنون به استان تعلق گرفته، تخصیص داده می‌شود.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: دولت اهتمام ویژه‌ای به حل مشکلات روستایی دارد و درهمین راستا یکهزار خانه بهداشت و مرکز سلامت روستایی به همت استانداری‌ها و خیران تا پایان دولت بهره برداری می‌شود که ازاین میزان ۱۸ خانه بهداشت در شهرستان جاسک پیش بینی شده که هزینه آن علاوه بر کمک خیران بخشی از آن نیز از طریق منابع مالی معاونت توسعه روستایی تامین می‌شود.

توسعه جاسک با اعتبارات منطقه مکران و معاونت توسعه روستایی

توسعه مناطق شرق جاسک هرمزگان با رویکرد بهره گیری از اعتبارات منطقه مکران و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در حال پیگیری و تحقق است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با بیان اینکه روستاییان این منطقه تمایل زیادی برای ماندگاری دارند، گفت: طرح استانی محرومیت زدایی منطقه شرق جاسک به مانند طرح محرومیت زدایی بشاگرد و کوشا احمدی با جدیت در دستورکار قرارداد و سفر اخیر معاونت توسعه روستایی و مشاور معاون اول رییس جمهوری در همین راستا انجام شده است.

رضا مدرس بیان داشت: طرح‌ها و برنامه‌ی اجرایی مکران با شدت و قدرت درحال اجرا بوده و ضمن امید آفرینی بایستی ظرفیت‌های آن برای توسعه جامعه محلی استفاده شود.

معاون استاندار هرمزگان پس از بازدید از منطقه کوهستانی نوگین، گیشدان و جانوری جاسک با اشاره به روند تصویب سند توسعه سواحل مکران و توجه ویژه به توسعه مبتنی برتقویت جامعه محلی در مصوبه شورای عالی توسعه این منطقه، اظهارداشت: توسعه متوازن روستاهای کوهستانی این منطقه باید با استفاده از ظرفیت توسعه سواحل مکران و برمبنای توسعه جامعه محور شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در این سند، مشارکت جامعه محلی در حوزه استان هرمزگان مورد تاکید قرار گرفته و در کوتاه مدت برنامه‌هایی در دست اقدام است اما در بازه بلندمدت ضرورت دارد نقش جامعه محلی که تاکنون همراهی بسیار خوبی در توسعه فیزیکی و عمرانی منطقه داشته است، بسیار پررنگ‌تر دیده شود.

مدرس، با اشاره به طرح محرومیت زدایی منطقه شرق جاسک، بیان داشت: طرح محرومیت زدایی این منطقه شامل پهنه‌ای به وسعت ۳۶ روستا است که درمرحله نخست محرومیت زدایی ۱۸ روستا در دستورکار قرار دارد که ظرفیت‌های توسعه‌ای را جدای از دستورالعمل‌هایی که ممکن است در گام اول مانعی برای اجرای پیشنهادات باشند، دریک برنامه مدون تدوین شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان یادآورشد: مسیر ۲۰ کیلومتر از فاصله ۹۹ کیلومتری منطقه نوگین و گیشدان تا مرکز بخش لیردف جاسک در مرحله نخست ایجاد خواهدشد و بازگشایی اولیه مبتنی بر برنامه زمانبندی پیش خواهد رفت.

وی ابرازداشت: دوره ساخت پروژه‌هایی همچون مخازن نفتی، ایستگاه‌های پمپاژ، مگاپورت، صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در منطقه جاسک به‌طور معمول بین سه تا پنج سال است و امنیت صنایع و استمرار فعالیت‌های توسعه‌ای را باید با تربیت تکنسین و کاردان فنی بومی که بتواند مسوولیت اپراتوری هر یک از این زیرساخت‌های ایجاد شده را برعهده بگیرد، فراهم کرد.

این مسوول تصریح کرد: این مهم تاکنون حاصل شده اما بخش عمده آن، مشارکت و اشتغال در اجرای طرح‌هاست و استمرار این اشتغال پس از بهره برداری پروژه‌ها کمتر مورد توجه قرارگرفته است لذا به همین منظور دانشکده فنی و حرفه‌ای راه اندازی می‌شود و خواسته بحق مردم منطقه که افزایش نرخ مشارکت جامعه محلی در اجرای پروژه‌ها و پایداری اشتغال پس از بهره برداری از طرح‌های مهم سواحل مکران، تحقق پیدا خواهد کرد.

آنچه بیش ازهمه برای مردم استان هرمزگان بویژه مناطق شرق حائز اهمیت است، ایجاد شغل و توانمند سازی افراد بویژه جوانان بوده که اشتغال می‌تواند جلوی بسیاری از معضلات اجتماعی بویژه روی آوردن به مشاغل کاذب و خطرآفرین را بگیرد و جامعه از این بابت مصون می‌ماند.

مردم از طریق رسانه‌ها بارها و بارها متوجه ایجاد مشاغل و واحدهای بزرگ در منطقه شرق هرمزگان هستند و شاهداند که برای ایجاد اشتغال در این واحدها از سایر نقاط کشور نیرو آورده می‌شود ولی این افراد کمتر به اشتغال گرفته می‌شوند لذا هرگونه توسعه در گروی بکارگیری و جذب نیروهای ماندگار و ساکن در همان محل است.

توجه ویژه نظام و دولت به جاسک

باتوجه به اینکه بیش از نیمی از سواحل مکران به عنوان دروازه طلایی ایران و ایستگاه اصلی در تجارت، اقتصاد و گردشگری کشور در حوزه شرق هرمزگان و بویژه منطقه جاسک قرار دارد، توسعه این مناطق در اولویت رییس جمهوری و مسوولان بلندپایه دولتی قرار گرفته است.

دولت تدبیرو امید توجه خاصی به ارائه خدمات و توسعه مناطق محروم و روستایی کشور از جمله شهرستان جاسک داشته و در بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، عمران روستایی، آموزش، راه و آب و برق و درحال حاضر اینترنت گام‌های ارزشمندی برداشته است.

بازدید پی درپی مسوولان کشوری و استانی اعم از معاون نهاد ریاست جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و استاندار هرمزگان از مناطق جاسک بویژه در شرق این منطقه در این مدت نشان از توجه جدی دولتمردان به رفع مسائل و مشکلات این مناطق دارد تا چهره واقعی و توانمند از آن‌ها نشان داده شود.

محرومیت زدایی یکی از شعارهای اصلی نظام اسلامی و مهم‌ترین دستاورد ارزشمند انقلاب است که اقدام‌های موثری توسط نظام و دولت در راستای تحقق این شعار در شرق هرمزگان بویژه جاسک صورت گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید