گرده افشانی نخیلات سیستان و بلوچستان آغاز شد


گرده افشانی نخیلات سیستان و بلوچستان آغاز شد

زاهدان- ایرنا- مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: گرده افشانی افزون بر 46 هزار هکتار از نخیلات این استان آغاز و تا اوایل فروردین سال آینده ادامه دارد.

اردشیر شهرکی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هم‌اینک افزون‌بر ۵۹ هزار هکتار نخلستان در سیستان و بلوچستان وجود دارد که ۴۶ هزار هکتار آن بارور است، اظهارداشت: عملیات گرده افشانی نخیلات خرما از مهمترین و حساس‌ترین عملیات زراعی است که نقش بسزایی در کیفیت محصول و میزان تولید آن خواهد داشت.

وی کل تولید خرما در سیستان و بلوچستان را حدود ٢٣۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: با توجه به کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و استفاده از کودهای آلی و بیولوژیک و پایش‌های انجام شده محصول تولیدی باغات خرما از نوع محصول سالم و تقریبا ارگانیک است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برداشت خرما در استان از اواسط خرداد آغاز و تا آبان ادامه دارد، افزود: ۶٠ درصد از کل تولید خرمای استان به رقم مضافتی و ٢٨ درصد به رقم ربی اختصاص دارد.
وی خاطرنشان کرد: از ۵٩ هزار هکتار سطح زیر کشت خرما سیستان و بلوچستان رقم مضافتی با ٢۵ هزار و۵٠٠ هکتار و رقم ربی با ٢١ هزار و ٧۶٠ هکتار بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی و مرکبات دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.
هم‌اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس