امید تالاب میانکاله به سرما برای پایان شبه مرگ


امید تالاب میانکاله به سرما برای پایان شبه مرگ

ساری - رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران شرایط مرگ و میر پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله را بدون تغییر توصیف کرد و گفت: امیدواریم سرما و بارندگی های پیش رو بتواند با جلو انداختن فصل کوچ به پایان مرگ پرندگان کمک کند.

کوروس ربیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس پیش بینی هواشناسی پایان هفته جاری شاهد سرمای و کاهش دما محسوس در شمال کشور هستیم و پس از آن افزایش دما را در پیش خواهیم داشت که می تواند به عنوان آخرین سرمای زمستانه باشد و فصل کوچ و بازگشت پرندگان را پیش اندازد.

وی مهم ترین راه حل برای پایان بحران میانکاله را در دست وضعیت جوی و خود پرندگان دانست و گفت: بهترین راهکار کنونی خروج پرندگان از اکوسیستم میانکاله است تا از آلودگی ناشی از میکروارگانیسم ها و بیماری بوتولیسم دور بمانند.

رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران با اشاره به اینکه تغییر در مرگ و میر پرندگان مشاهده نمی شود افزود: در آخرین جمع آوری در مجموع با استان گلستان ۸۵۰ لاشه پرنده مهاجر از حاشیه و سطح تالاب میانکاله و خلیج گرگان جمع آوری شده است.

ربیعی همچنین گفت: با گذشت ۲۷ روز از نخستین تلفات پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی میانکاله بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ لاشه پرنده مهاجر جمع آوری شده است که تقریبا کمتر از نصف نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته تا ۲۰ اسفند ۳۸ هزار لاشه پرنده از تالاب میانکاله در جغرافیای استان مازندران جمع آوری شده است ، افزود: جمع‌آوری به موقع لاشه ها از سطح تالاب توانسته در کاهش تلفات بسیار موثر باشد.

رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران همچنین نوع پرندگان تلف شده را ۲۱ گونه مهاجر اعلام کرد در حالی که سال گذشته این تعداد ۳۰ گونه پرنده بود.

ربیعی ۹۶ درصد از پرندگان تلف شده بر اثر بیماری بوتولیسم را از نوع "چنگر" عنوان کرد و گفت: ۶ درصد تلفات انواع مرغابی و فلامینکو و کمتر از یک درصد نیز دیگر گونه های پرندگان بودند.

وی یکی از علل تلفات بالا را نیز مرگ گونه چنگر دانست و افزود: این گونه از پرندگان علاوه بر حساسیت فیزیولوژیکی ، بیشترین تعداد را در پرندگان مهاجر و زمستان گذر دارند که دیرتر از انواع دیگر دست به مهاجرت معکوس می زنند.

تلفات مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله امسال از نهم بهمن ماه مشاهده شد و همچنان ادامه دارد. دامپزشکی کشور علت مرگ این پرندگان را بوتولیسم اعلام کرد که نوعی مسمومیت غذایی است.بوتولیسم نوعی بیماری برای پرندگان و آبزیان است که بر اثر باکتری "کلوستریدیوم بوتولینیوم" ایجاد می شود و به آن مسمومیت طبیعی هم گفته می شود. این باکتری ها به طور وسیع در خاک وجود دارند و برای فعالیت و تولید سم به گرما ، منبع پروتئین و محیط بی هوازی نیاز دارند.

محققان دامپزشکی که تعدادی از لاشه های جمع آوری شده را در آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار داده اند ، اعلام کرده اند که علاوه بر بوتولیسم ، سایر عوامل تاثیر گذار بر روند افزایشی تلفات پرندگان که شامل فلزات سنگین، سموم و عوامل باکتریایی نیز باشد ، در دست بررسی قرار دارد .

بهمن ماه پارسال هم تلفات مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی میانکاله شروع شد و تا اواخر اسفند ادامه داشت. نتیجه شیوع بوتولیسم در سال گذشته مرگ بیش از ۳۸ هزار قطعه پرنده مهاجر از ۳۰ گونه بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس