به ظرفیت‌های کانون وکلا توجه نمی‌شود/استقلال تنها دغدغه این کانون است


به ظرفیت‌های کانون وکلا توجه نمی‌شود/استقلال تنها دغدغه این کانون است

رئیس کانون وکلای استان مرکزی گفت: کانون وکلا بازوی عدالتخواهی و توسعه قضایی کشور است، اما علیرغم ظرفیت های موجود، آنگونه که شایسته است به آن توجه نمی‌شود.

احمد صالحی عصر روز سه‌شنبه پنجم اسفند در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: کانون‌های وکلا انجمن‌های غیررسمی و مستقلی هستند که در هر کشوری تشکیل می‌شوند تا سه اقدام اعطای صلاحیت و وکالت دادگستری، حمایت از وکلای عضو و نظارت بر عملکرد وکلای عضو خود را انجام دهند. کانون وکلا موسسه ای مستقل و دارای شخصیت حقوقی است که در برخی مراکز استان‌ها تشکیل می‌شود.

وی افزود: بر اساس قانون، استقلال دادن پروانه وکالت به داوطلبان واجد شرایط قانونی، نظارت بر اعمال وکلا، رسیدگی به تخلفات انتظامی وکلا و فراهم کردن وسایل پیشرفت علمی و عملی وکلا از جمله وظایف کاون وکلاست. فعالیت در کانون وکلا در تمامی بخش‌ها رایگان بوده و کانون وکلا بازوی عدالتخواهی و توسعه قضایی کشور است اما علیرغم ظرفیت های موجود، آنگونه که شایسته است به آن توجه نمی‌شود.

رئیس کانون وکلای استان مرکزی تصریح کرد: وکلای کانون با تمام ظرفیت و توان، خدمات تخصصی و مشاوره‌ای را به صورت رایگان ارائه کرده و از هیچ خدمتی دریغ نمی‌کنند، اما متاسفانه آنگونه که شایسته این افراد است به آنها توجه نمی‌شود و علیرغم این تلاش‌ها گاها مشکلات و چالش‌هایی از سوی نهادهای دولتی و غیردولتی برای آنها ایجاد می‌شود که زمان زیادی برای رفع آنها از سوی کانون صرف می‌شود.

صالحی با بیان اینکه وکلای کانون در دادگاه و شورای حل اختلاف روزانه ۵۰ خدمت و ماهانه هزار مشاوره را به صورت رایگان ارائه می‌دهند، گفت: از اسفند سال گذشته تا به امروز که حدود یکسال می‌گذرد، کانون وکلا ۹۰۰ پرونده تسخیری و ۲۱ پرونده معاضدتی برای افراد فاقد توانایی مالی داشته است و در کانون وکلای استان مرکزی ۴۰۰ وکیل عضویت دارند.

وی اضافه کرد: در کانون وکلای استان ۲۸۰ وکیل آقا و ۱۲۰ وکیل خانم عضو هستند و در حال حاضر ۶۷ کارآموز آقا و ۴۱ کارآموز خانم نیز فعالیت می‌کنند.

رئیس کانون وکلای استان مرکزی با اشاره به راه اندازی یک سایت جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای، پیشنهادات حقوقی و قانونی و معرفی وکلا افزود: این سایت در راستای کارآفرینی به صورت رایگان برای نخستین بار در کشور ظرف سه ماه آینده رونمایی خواهد شد.

صالحی اضافه کرد: کانون وکلا با هزینه خود اداره شده و بار مالی برای دولت ندارد و تنها دغدغه وکلای این کانون، استقلال است. انتظار می‌رود نهادهای مربوطه در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند ولی حدود ۱۵ سال است که برخی، از طریق وضع قوانین سعی در تضعیف این کانون دارند که اقدام نامناسبی است.

برای تامین امنیت وکلا هیچ گامی برداشته نشده

نائب رئیس کانون وکلای استان نیز در این نشست با اشاره به جای خالی روز وکیل در تقویم اظهار کرد: در سطح کشور ۷۰ هزار وکیل برای دفاع از حقوق مردم خدمت می‌کنند، اما جای خالی نامگذاری یک روز به نام وکیل احساس می‌شود. تنها دغدغه وکلا حفظ و صیانت از استقلال است که برخی به غلط توسط دولتمردان و مجلسیان و قوه قضائیه در اظهار نظرات استقلال را به معنای جزیره‌ای عمل کردن تلقی می کند و بر این باورند که استقلال به معنای عدم حرف شنوی از حاکمیت است.

علی سهراب‌پور افزود: علیرغم وکیل در موضع دفاع همچون قاضی منزلت بالایی دارد، اما برای تامین امنیت وکلا هیچ گامی برداشته نشده و متاسفانه شاهد حوادث تلخی همچون تهدید و قتل وکلا هستیم که نمونه آن قتل یک کارآموز وکالت در کرمانشاه و تیراندازی به منزل یک وکیل در اهواز است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟