وقت اضافه طلایی پیش از باران


وقت اضافه طلایی پیش از باران

یاسوج- ایرنا- وقت اضافه طلایی امدادرسانی به مردم شهر سی سخت رو به پایان است و هر چه  به آخر هفته نزدیکتر می شویم ترس از شروع بارندگی و ایجاد خسارت های جدید بیشتر می شود.

روز سه شنبه نیروهای هلال احمر و سپاه پاسداران در محله ها تقسیم شدند و توزیع چادر و اقلام مورد نیاز مردم را خانه به خانه انجام دادند.

از تمامی کسانی که چادر دریافت کرده بودند نیز خواسته شد که آن را جلوی خانه های خود برپا کنند

بسیجی و سپاهی ها کوچه به کوچه می چرخند و به مردم کمک می کنند. بعضی می خواهند فرش ها را در معرض نورآفتاب پهن کنند تا رطوبت آن گرفته شود. برخی اسباب کشی دارند. گروهی در حال تخریب سازه های نا مقاوم هستند و گروهی هم در حال آوار برداری هستند.

در این روزهادر صحبت با مردم آنچه مشهود است بیشترین فشار عصبی را افراد مسن و بچه ها متحمل شده اند. پیرترها از غافلگیری در این مقطع از زندگی ناراحتند. زمانی که باید استراحت کنند خانه هایشان خراب شده و باید دوباره تمامی راه های گذشته را بپیمایند تا صاحب خانه شوند. بچه ها هم هنوز استرس های زمین لرزه را درون خود دارند. هر پس لرزه بیش از پیش آنها را می ترساند. اغلب بچه ها به خانه فامیلها در شهر و روستا رفته اند اما ترس شب ۲۹ بهمن ماه هنوز در جانشان است.

علاوه بر مردم سی سخت گروهی از افغان ها نیز در این شهر زندگی می کنند که به نسبت جمعیتشان زیاد است. مردم سی سخت همانگونه که همیشه افغانها را همچون بستگان نزدیک گرامی می داشتند پس از زمین لرزه نیز بلافاصله آنها را شناسایی کردند و در خانه های سالم شهر آنها را اسکان دادند و برای تامین مایحتاجشان یاری کردند.

کمک های مردمی از همه جای کشور به سمت استان سرازیر شده است.علی کریمی فوتبالیست محبوب ملی در صفحه اینستاگرامش گفته به زودی به سی سخت می آید و شهربانو منصوریان نیز به شهر سی سخت آمد تا به نمایندگی از پرویز پرستویی کار نیاز سنجی در این شهر را انجام بدهد.

تکلیف تسهیلات بازسازی و بلاعوض مشخص شد اما همچنان مستاجران بلاتکلیف هستند. آنها در این زمین لرزه گاه به اندازه صاحب خانه ها خسارت دیده اند امانه برای جبران خسارت آنها و نه تامین رهن و اجاره تاکنون فکری برایشان نشده است.مستاجران مجبور به تخلیه خانه ها هستند و صاحب خانه ها نیز در سخت ترین شرایط هستند.و مستاجران دستشان از همه خالی تر مانده است.

برخی ها تازه از شوک خارج شده و فهمیده اند که چه به سرشان آمده به همین دلیل این روزها شاهد رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی از برخی افراد هستیم.

روز سه شنبه خیل مسئولان کشوری وارد سی سخت شدند تا از نزدیک شاهد اتفاقات سی سخت باشند و بر روند امداد رسانی نظارت کنند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ، ۱۹ نفر از اعضای کمیسیون عمران مجلس و دبیر کمیسیون بهداشت مجلس از جمله مهمانان روز ششم بودند.

هر کدام از مهمانان حاضر در استان و شهر سی سخت برای بازدید از روستا و یا بخشی از شهر رفتند و آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان، حسین کلانتری استاندار ،مهدی روشنفکر نماینده مردم بویراحمد و دنا،حاجی زاده معاون عمرانی استاندار ، احد جمالی معاون سیاسی و امنیتی استان نیز به نمایندگی از مردم ، همراهی مهمانان را به عهده داشتند. و در پایان هم نشست جمع بندی دیده ها و برنامه ها در شهر یاسوج برگزار شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اما مثل همه شش روز گذشته که در هیچ نشست جمع بندی شرکت نکرده بود این بار هم کنار مردم سی سخت ماند و به سالن دولت نیامد. حتی در ویدیویی که از وی منتشر شده به یکی از مسئولان کشوری می گوید اگر تا شب همه مردم چادر امداد دریافت نکنند من در خیابان می نشینم.

او میزبانی از کمیسیون عمران را به معاون عمرانی اش همچنین نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا سپرد و خود نیز در سی سخت ماند تا در این ساعات پایانی پیش از بارندگی هایی که هواشناسی اعلام کرده مردم احساس تنهایی نکنند.

که همین اقدام استاندار اگرچه باعث اعتراض نمایندگانی شد که برای التیام دردهای مردم به استان آمده بودند اما به دل مردمی نشست که این روزها به رغم همه رفت و آمدهایی که به استان می شود خود را تنهاتر از همیشه می بینند.

با این حال اما نمایندگان عضو کمیسیون عمران استاندار را به عنوان میزبان تهدید کردند که شکایتش را به وزیر کشور می کنند. این حرفها و اتفاقات در شرایطی پیش آمد که مردم سی سخت امروز نامه ای نوشته بودند و از همه به خصوص استاندار تشکر ویژه کرده بودند.شاید این نخستین بحرانی در کشور است که در کنار همه کاستی ها اما یک احساس رضایت عمیق و قلبی نسبت به نماینده ارشد دولت وجود دارد.راز این رضایت نیز به همین رفتارهای استاندار بر می گردد.

در سوی دیگر خط و نشان هایی که نمایندگان برای میزبانشان کشیدند رفتاری نامتعارف در فرهنگ لرزبانان محسوب می شود. مردم کهگیلویه و بویراحمد هرگاه غمی به کسی وارد می شود تا مدت ها او را چون مهمان عزیز می دارند. همسایه و دوست و آشنا برایش غذا می برند. در خانه خودش او را مانند مهمان احترام می کنند که از حجم اندوهش بکاهند و حداقل انتظاری که امروز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می رفت این بود که نمک بر زخم مردم واستانداری نباشند که در حرف و عمل ثابت کرده بود خود نیز جزئی از همین مردم است.

اما یکی از مباحث چالش برانگیز امروز اظهار نظر اعضای کمیسیون عمران مجلس درباره ناظران نظام مهندسی بود. برخی خسارت بالای زمین لرزه به ساختمان های نوساز را ناشی از ضعف های اجرا اعلام کرده و عملکرد ناظران را تایید می کردند.

در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه شب ۲۹ بهمن ماه در سی سخت مرکز شهرستان دنا به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.

۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.

از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحد های تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.

۶۴ نفر در این زلزله دچار مصدومیت شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر