کمک طب سنتی برای درمان ناباروری


کمک طب سنتی برای درمان ناباروری

تقریبا همه زوج‌های جوان دوست دارند صاحب فرزند شوند اما پشت پرده ماجرای فرزنددار نشدن برخی از زوجین، مسئله ناباروری است، اتفاقی که ممکن است آرزوهای هر زوجی را در سرابی از غم و اندوه فرو ببرد و این موضوع، مسئله‌ای است که حل آن زمان‌بر بوده و بسته به شرایط جسمانی و مالی افرادممکن است به درازا بیانجامد.

متاسفانه چندسالی است که واژه نازایی یا ناباروری را به‌وفور در اذهان عمومی و یا از رسانه‌ها می‌شنویم، به گفته رئیس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نرخ ناباروری در چهارمحال و بختیاری بالاتر از میانگین کشوری است، به‌هر حال علت این موضوع می‌تواند دلایل متعدد داشته باشد.

طرفی طب سنتی بر این باور است که با استفاده از این طب می‌توان بسیاری از مشکلات ناباروری زوجین را مرتفع سازد.

سید ابوالفتح شیرمردی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ناباروری بانوان و آقایان بیشتر به سیستم مرو (کلیه، مغز، مغز استخوان، سیستم تناسلی) مربوط است، اظهار کرد: ۵۸ دلیل می‌تواند علت نازایی باشد، اما باید گفت بیشترین علت این مسئله تغذیه نادرست است و حتی با تغذیه دوران بچگی نیز ارتباط زیادی دارد، چرا که خوردن پفک، چیپس، مواد صنعتی، غذاهای کنسروی و فست‌فوت یکی از دلایل مهم ناباروری محسوب می‌شود.

این محقق طب سنتی با اشاره به اینکه غذاهای تراریخته نیز می‌تواند مزید بر علت شود، افزود: حتی استفاده از هورمون‌ها نیز برای درمان ناباروری به‌دلیل برهم خوردن تعادل هورمون‌ها در هیپوفیز، هیپوتالاموس و تخمدان توصیه نمی‌شود.

این محقق طب سنتی بیدار ماندن در شب را خطرناک دانست و اضافه کرد: میزان ترشح هورمون‌ها و واسطه‌های شیمیایی در این افراد به‌هم خورده و افراد دچار مشکلاتی مانند قاعدگی زودهنگام و دیرهنگام می‌شوند.

شیرمردی استفاده برخی قرص‌ها را در درازمدت سبب کوچک شدن تخمدان، تحلیل رفتن آن و یائسگی زودرس و ناباروری عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه قطع قاعدگی به هر دلیل، کمبود پروژسترون، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید ممکن است در مسئله ناباروری دیده شود، توضیح داد: ممکن است فرد از لحاظ آناتومی مشکل داشته باشد، به‌عنوان مثال دارای رحم دیواردار یا تک‌شاخی باشد.

شیرمردی درخصوص علائم نازایی تصریح کرد: اختلال در قاعدگی، مقاربت دردناک، چاقی، پرولاکتین بالا، پرمویی، ضعف و بی‌حالی، چرخه نامنظم تخمک‌گذاری و حالت مردانه، میوم، تنبلی تخمدان، نبود تخمک‌گذاری، اختلال در هیپوفیز، آندومتریوز، عفونت و جراحی و انسداد لوله‌های رحمی از جمله نشانه‌های فرد نابارور هستند.

این محقق طب سنتی، اختلالات کروموزمی، استروژن زیاد، ترشحات اسیدی رحم، استفاده طولانی‌مدت از قرص‌های پیشگیری از بارداری و موقع بلوغ، کم‌خونی، بیماری‌های قارچی، یبوست، دیر و یا زود ازدواج کردن، اختلالات کبدی، استفاده طولانی‌مدت از آی یو دی، لبنیات پرچرب زیاد، کمبود ویتامین دی، اختلالات سیستم ایمنی، پولیپ گردن رحم، چسبندگی لگن، داروهای شیمیایی، حاملگی دیرهنگام، پروتئین زیاد، میکروب سالمونلا را از دیگر دلایل ناباروری عنوان کرد و افزود: ریشه اکثر این مسائل تغذیه نادرست است.

وی خوردن غذاهای طبیعی را در درمان ناباروری بسیار موثر دانست و ادامه داد: فردی که ضعف یا تنبلی تخمدان دارد بهتر است مشکل خود را به‌صورت طبیعی مرتفع کند، روش گرم و سرد کردن و بادکش نیز اثر مثبتی دارد.

شیرمردی اصلاح مزاج رحم و تخمدان‌ها را نخستین گام برای درمان ناباروری عنوان و تصریح کرد: این درمان باید زیر نظر پزشک طب سنتی باشد، زیرا سایر افراد غیر متخصص آشنایی کاملی نسبت به آناتومی و فیزیولوژی بدن ندارند.

همچنین مریم نعمتی، متخصص زنان و زایمان رئیس مرکز ناباروری حضرت فاطمه زهرا (س) شهرکرد با بیان اینکه اقدامات مناسبی برای درمان ناباروری در استان صورت نگرفته است، اظهار کرد: البته این مسئله تنها مربوط به استان نیست و کل کشور را درگیر خود کرده است.

وی با بیان اینکه بسته‌های حمایتی برای زوج‌های نابارور توسط وزارت بهداشت درنظر گرفته شده است، افزود: این حمایت‌ها موجب می‌شود که هزینه‌ها برای زوجین نابارور اندکی تقلیل یابد.

نعمتی با اشاره به اینکه قیمت داروهای ناباروری افزایش یافته است، اضافه کرد: به‌علاوه کیفیت داروها مناسب نیست، اما به‌هر حال افرادی که توانایی مالی داشته و پیگیر درمان هستند، به روند مراجعات خود ادامه می‌دهند و مسئله‌ای نیست که به سادگی و در کمترین زمان حل شود.

رئیس مرکز ناباروری حضرت فاطمه زهرا (س) شهرکرد در پایان مهم‌ترین دلایل ناباروری را در استان کمبود ذخیره تخمدان و آندومتریوز عنوان کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403