آیا بیمه میهن با افزایش سرمایه 218 درصدی نجات می یابد؟


آیا بیمه میهن با افزایش سرمایه 218 درصدی نجات می یابد؟

بیمه میهن روز گذشته اعلام کرده که تصمیم دارد سرمایه خود را با افزایش از مبلغ 1500 میلیارد ریالی به 3512 میلیارد ریال برساند که از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت انجام می‌شود.اما سوال این است که آیا این افزایش سرمایه وضعیت شرکت را بهبود می بخشد؟

آیا بیمه میهن با افزایش سرمایه 218 درصدی نجات می یابد؟

یکی از شرکت‌های بیمه که در سال‌های اخیر وضعیت چندان مناسبی نداشته و در شش ماهه دوم امسال به زیان خالص نیز رسیده است، شرکت بیمه میهن است.


این شرکت، در شش ماهه نخست امسال یک هزار و 588 میلیارد ریال حق بیمه تولید کرد اما در مقابل یک هزار و 436 میلیارد ریال هزینه خسارت پرداخت کرده‌ که بر اساس همین رویه و پرداخت دیگر هزینه های معمول سود عملیاتی که در شهریور 1398 نصیب شرکت شده بود تبدیل به زیان 166 میلیارد ریالی شد که در نهایت به زیان خالص 182 میلیاردی انجامید.


همچنین، این شرکت دارای زیان انباشته یک هزار و 282 میلیارد ریالی است که در شهریور 99 با افزایش 65 درصدی به این مبلغ رسیده است.


با توجه به چنین وضعیتی شرکت بیمه میهن روز گذشته اعلام کرده که تصمیم دارد سرمایه خود را با افزایش از مبلغ 1500 میلیارد ریالی به 3512 میلیارد ریال برساند که از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت انجام می‌شود.


اما سوال این است که آیا این افزایش سرمایه وضعیت شرکت را بهبود می بخشد؟


در پاسخ به این سوال باید عملکرد شرکت را نگاه اجمالی و سریع انداخت.


بیمه میهن در 10 ماهه منتهی به 30 دی ماه 1399 اعلام کرده است که دو هزار و 801 میلیارد ریال حق بیمه تولید کرده است اما در مقابل آن دو هزار و 116 میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده است. با این وجود نسبت خسارت شرکت رقم 75 درصد است که رقمی بالا در صنعت بیمه است. علاوه بر این در شهریور 99 بر اساس صورت سود و زیان شرکت ضریب خسارت شرکت حدود 90 درصد گزارش شده است که یکی از بدترین ضریب های صنعت بیمه ایران است.


حال با این وجود شرکت تصمیم دارد تا افزایش سرمایه 218 درصدی خود را محقق کند تا بتواند بیشتر از گذشته ریسک را پوشش دهد، اما این در حالی است که این شرکت نشان داده است که در کنترل خسارت ناتوان بوده و ضریب و نسبت خسارت شرکت در شرایط مناسبی قرار ندارند لذا باید در ابتدا این شرایط را حل کند و با این وجود افزایش سرمایه که از محل تجدید ارزیابی دارایی هاست، تنها کمک می کند تا بر روی کاغذ وضعیت شرکت بهبود پیدا کند اما در بلند مدت مشکلات شرکت همچنان وجود خواهد داشت و وقتی در کنترل خسارت و مدیریت ریسک، تدبیری در این شرکت اندیشیده نشده است با برداشتن پوشش ها و ریسک های سنگین تر قطعا مشکلات شرکت بزرگتر خواهد شد و بهبود توانگری با افزایش سرمایه تقریبا کمک شایان توجهی به شرکت نمی کند.


تنها راه نجات شرکت بیمه میهن کنترل ریسک و نسبت های خسارت است و باید در این زمینه تدبیر درستی بیاندیشد.

لیلا فریادرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس