پیش بینی افزایش تراکم بالای آفت سن در مزارع غلات آذربایجان غربی


پیش بینی افزایش تراکم بالای آفت سن در مزارع غلات آذربایجان غربی

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:‌ در سال زراعی 98-99،در سطح 187 هزار و790 هکتار از مزارع استان ، مبارزه با افت سن غلات انجام گرفت .

جعفر وحدت امروز ۶ اسفند در جلسه ستاد استانی مبارزه با سن غلات که همزمان به صورت وبینار با چهار شهرستان استان که در سالن جلسات ساختمان شماره دو سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد : در سال زراعی ۹۸-۹۹، در بیش از ۲۳۲ هزار هکتار از مزارع غلات استان مبارزه با علف های هرز غلات انجام گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود افزایش قابل توجهی یافته است.
وی ادامه داد: در سال زراعی گذشتهُ ۵۳ درصد مزارع غلات آذربایجان غربی بر علیه علف های هرز سمپاشی شد.
وحدت بر لزوم مبارزه همگانی با آفت سن غلات با توانمندسازی جوامع محلی و مشارکت همه جانبه برای کنترل و مهار به موقع این آفت در سطح استان تاکید وخاطر نشان کرد: یک آفت سن غلات می تواند۵۰ تا ۵۵ دانه گندم رو از بین برده وخسارت وارد کند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته جمعیت نرمالی در مورد افت سن مزارع داشتیم، اظهار کرد: ۱۸۷ هزار و۷۹۰ هکتارمبارزه با سن غلات درسطح استان انجام گرفت وطبق اعلام کارشناسان وزارتی ۲۶۰ درصد میزان سن زدگی نسبت به سال قبل کاهش یافته بود .
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال وضعیت نامناسب مزارع غلات استان به دلیل عدم بارندگی مناسب پاییزه و بهاره ، عدم تغذیه مناسب کودی وعدم استمرار یخبندان باعث افزایش جمعیت وتراکم بالای آفت سن غلات در مزارع غلات استان خواهد شد.
وحدت با بیان اینکه طبق بازدید های کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی از مزارع و گزارش آنان ، مزارع گندم استان جزو پاکترین مزارع کشور از نظر مبارزه با علف های هرز در سال گذشته بودند ،اظهار کرد: مبارزه نکردن با عوامل خسارت زای گیاهی باعث وارد شدن خسارت بیش از ۳۰ درصدی به مزارع می شود و می‌تواند افت کمی و کیفی محصول را در پایان فصل برداشت به همراه داشته باشد.
وی یاد آور شد: مبارزه علیه آفت سن اعم از سن مادر و پوره نقش مهمی در ارتقای کیفیت محصول در مزارع گندم دارد.
وی با تاکید بر اینکه کشاورزان مبارزه به موقع با آفت سن غلات را جدی بگیرند،افزود: سازماندهی، همکاری و مشارکت شبکه های مراقبت بخش خصوصی و دولتی در استان ها برای انجام مبارزه به موقع با آفت سن غلات لازم و ضروری است .
وحدت اظهارکرد: با توجه به عملکرد خوب سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در سال های اخیر در مهار آفت سن غلات، امیدواریم امسال نیز درصد خسارت این آفت در استان با حمایت های استانداری و فرمانداری های شهرستانها و همکاری عوامل مربوط به حداقل برسد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403