40 میلیون یورو برای توسعه شبکه های آبیاری نوین کشور هزینه می شود


40 میلیون یورو برای توسعه شبکه های آبیاری  نوین کشور هزینه می شود

کرج - ایرنا - معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که با موافقت و اجازه مقام معظم رهبری 40 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ذخیره ملی برای اجرای شبکه های آبیاری نوین مزارع کشاورزی کشور برداشت و هزینه می شود.

علیمراد اکبری روز چهارشنبه در آیین تودیع و معارفه مشاور وزیر و مجری طرح توسعه آبیاری های نوین کشور که در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی واقع در منطقه محمدشهر کرج برگزار شد، افزود: از این میزان اعتبار امسال ۱۶ میلیون یورو تخصیص یافته است.

وی بیان داشت: یکی از پروژه های شاخص و کلیدی آبیاری کشور ، پروژه توسعه شبکه های نوین آبیاری است که منابع مالی آن نیز بیشتر از بخش های دیگر آب و خاک می باشد.

اکبری اظهار داشت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تمام سطح زیر پوشش سیستم های نوین آبیاری حدود ۳۸ هزار هکتار بود که اکنون این عدد به ۲.۴ میلیون هکتار رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با حمایت های مقام معظم رهبری و رییس جمهوری و استفاده از صندوق توسعه ذخیره ملی از سال ۱۳۹۲ تاکنون بیش از یک میلیون و یکصد هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر پوشش شبکه های آبیاری نوین قرار گرفته است.

وی بیان داشت: هرچند امسال اجرای شبکه های آبیاری نوین در سطح ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور هدفگذاری شده بود اما تاکنون ۹۰ هزار هکتار زیر پوشش این نوع آبیاری قرار گرفته و ۱۲۰ هزار هکتار دیگر نیز در حال انجام است.

اکبری ادامه داد: در نتیجه اجرای شبکه های نوین آبیاری به ازای هر هکتار حدود چهار هزار مترمکعب ظرفیت صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد که البته این عدد در مناطق مختلف کشور ممکن است متفاوت باشد.

بهره برداری از ۷۲ هزار هکتار شبکه نوین آبیاری در اسفند ماه

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در اسفند ماه جاری قرار است طرح شبکه آبیاری نوین را در سطح ۷۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور را افتتاح کند.

وی به برنامه های سال آینده در حوزه آب و خاک و همچنین سیستم های نوین آبیاری اشاره کرد و افزود: پیش بینی می شود سال ۱۴۰۰ با اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار این طرح در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی اجرا شود.

اکبری بابیان اینکه بیشتر اراضی کشاورزی در کشور به جز مناطقی که آب یا خاک خیلی شور دارند قابلیت اجرای این طرح را دارند، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد اراضی کشور از ظرفیت لازم برای بهره مندی از این نوع آبیاری برخوردار هستند.

ارتقای حاصلخیزی سالانه ۵۰۰ هزار هکتار خاک کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به موضوع خاک اشاره کرد وگفت: همواره گفته ایم که موضوع خاک از موضوع آبی خیلی جدی تر و کلیدی تر است زیرا تجدیدپذیری خاک نیاز به گذشت چندین نسل دارد ولی آب راحت تر و سریع تر تجدید می شود.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه مقرر شد سالانه حدود ۵۰۰ هزار هکتار ارتقای حاصلخیزی خاک و بهبود وضعیت خاک های کشاورزی توسط دولت انجام شود.

وی اظهار داشت: برای اجرای این برنامه تاکنون زیرساخت ها آماده شده و ارتباطی با مراکز علمی دنیا مثل سازمان فائو در بحث GSP (مجمع جهانی خاک) برقرار کردیم و چندین پروژه تعریف شده و اکنون هم پروژه اصلی را در سیستان شروع کردیم.

اکبری با بیان اینکه پروژه تهیه نقشه یک بیست و پنج هزارم در ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان آغاز شده، گفت: با اجرای این طرح کشاورز با چگونگی وضعیت خاک و حاصلخیزی آن آشنا می شود و تکلیف خود را در کشت می داند.

وی اضافه کرد: همچنین برای فاز دوم خوزستان و ایلام که ۲۵۵ هزار هکتار ابلاغ شده به مجری طرح تکلیف شده که بایستی نقشه های یک بیست و پنج هزارم مدیریت بخش خاک را تهیه کند.

وی یکی از دلایل اهمیت موضوع خاک را تصویب و ابلاغ قانون حفاظت خاک برشمرد و گفت: آیین نامه اجرای این قانون در دولت است.

در این آیین ازخدمات ۶ ساله عباس زارع قدردانی و فریبرز عباسی با حکم وزیر جهاد کشاورزی به سمت مشاور وزیر و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری کشور منصوب شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقلب اوسمار از روی دست نکونام