مومن واقعی صفت ستارالعیوب بودن خدا را در وجود خود دارد


 مومن واقعی صفت ستارالعیوب بودن خدا را در وجود خود دارد

آیت‌الله شبستری گفت: باید در مومن واقعی هم صفت ستارالعیوب بودن باشد، اگر چنانچه کسی از اسرار مردم باخبر است نباید افشا کند مگر اینکه فاسق آشکار باشد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محسن مجتهد شبستری» پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع)، گفت: یکی از صفات خداوند متعال ستارالعیوب است با اینکه خداوند عالم بر سر و خفیات است اما عیب و اسرار بندگان را در حد زیادی می‌پوشاند اما وقتی عصیان، تجری و جسارت افزایش یابد در آنجا ممکن است ستر عیوب نباشد.

وی در ادامه فرمایش امام رضا(ع) عنوان کرد: حضرت می‌فرمایند باید در مومن واقعی هم صفت ستارالعیوب بودن باشد، اگر چنانچه کسی از اسرار مردم باخبر است نباید افشا کند مگر اینکه فاسق آشکار باشد.

آیت‌الله شبستری بیان کرد: شخصی که یک گناه را به صورت علنی مرتکب می‌شود نقل آن گناه برای افراد دیگر گناه نیست اما چون متجاهر به فسق است تمام عیوب او را افشا کردن درست نیست فقط آن گناهی را که آشکار انجام می‌دهد می‌شود نقل کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آن صفتی که باید انسان از ذات کبریایی اخذ کند مکتوم داشتن اسرار است، تجلی سایر صفات خداوند در انسان خوب است اما به خاطر اهمیت این مساله امام رضا(ع) از ستارالعیوب بودن نام بردند که باید در بندگان هم متجلی باشد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از صفات که باید در انسان باشد مدارا کردن با مردم است، اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) نه تنها با مسلمانان حتی با کفار هم مدارا می‌کردند در رفتار گفتار احترام آنها را حفظ می‌کردند، در کتاب سنن نبی نوشته علامه طباطبایی داستان‌های زیادی درباره اخلاق ستوده پیامبر(ص) نقل شده است.

تولیت حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی ادامه داد: سزوار است هر مومنی یک سنت دیگر از پیامبر(ص) داشته باشد و آن بردباری و صبر در مقابل گرفتاری‌ و خسارت‌های مادی و جسمی است، در تمام گرفتاری‌های مادی و معنوی صبر کردن انسان را به پیروزی می‌رساند.

آیت‌الله شبستری با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) عنوان کرد: حضرت می‌فرمایند قسم به خدا نیکوکاران رستگار می‌شوند، نیکوکاران کسانی هستند که حتی یک مورچه را هم اذیت نمی‌کنند، در حدیث دیگر آمده است که خداوند می‌فرمایند اعلام جنگ کند با من هرکس که بنده مومن مرا آزار دهد، همچنین در روایت دیگر آمده است که احترام مومن از کعبه بالاتر است، اگر چناچنه شخصی دیگران را آزاردهنده باشد از جرگه نیکوکاران خارج است.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا