تعرفه‌های گمرکی تجارت با اوراسیا به صفر خواهد رسید


تعرفه‌های گمرکی تجارت با اوراسیا به صفر خواهد رسید

تهران- ایرنا- مدیر کل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت گفت: با اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تعرفه‌های گمرکی برای اقلام مختلف صفر یا به صفر نزدیک می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «بهروز الفت» امروز (چهارشنبه) در حاشیه نشست هماهنگی نخستین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا با اشاره به روند مثبت موافقت‌نامه تجاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، خاطرنشان‌کرد: مذاکره‌های جدید برای تجارت آزاد از بهمن‌ماه آغاز شد تا به غیر از ۲۰ درصد اقلامی که طرفین علاقه‌ای به آزاد کردن آن ندارند در باقی کالاها مذاکره انجام شود و در روندی که شاید سال ها به طول انجامد تعرفه اقلام مختلف برداشته شود.

وی با اشاره به ظرفیت ۳۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و اوراسیا، افزود: یکی از موانع گسترش روابط تجاری شناخت نداشتن کشورها از بازارهای یکدیگر است، به همین دلیل نمایشگاه تخصصی اوراسیا در اردیبهشت‌ماه آینده برگزار خواهد شد تا نخستین گام جدی برای اجرای موافقت‌نامه برای شناخت طرفین از یکدیگر برداشته شود.

وی ابراز امیدواری کرد این نمایشگاه بتواند مشکلات حوزه حمل‌ونقل را کاهش دهد و سرمایه‌گذاران بیشتری را در داخل و خارج از کشور در زمینه لجستیک، خدمات و تولید جذب کند.

الفت با تاکید بر اینکه این نمایشگاه می‌تواند جرقه‌ای برای بهبود جریان تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشد، گفت: کالاهایی که در تجارت آزاد مبادله خواهد شد با تعرفه های گمرکی صفر درصد خواهد بود و باقی اقلام که تخفیف دریافت کرده اند نیز به صفر نزدیک می‌شوند تا هزینه تجارت کاهش یابد.

افزایش سهم بازار ارمنستان در برنامه‌ها قرار گرفته است

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت با اشاره به تحریم ارمنستان برای واردات ۲ هزار و ۲۵۰ قلم کالا از ترکیه، تصریح‌کرد: این کشور بهترین و بیشترین زمینه را برای توسعه تجارت با ایران دارد، اما ظرفیت کافی برای این تعداد از اقلام را نداریم.

وی افزود: تاکنون ۶۰ میلیون دلار افزایش تجارت را با ارمنستان به نتیجه رسانده‌ایم و برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش تجارت نیز انجام شده است.

به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا از ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

اوراسیا که یک اتحادیه اقتصادی است با حضور پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اصلی از سال ۲۰۱۵ کار خود را در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی، اقتصاد کلان و مهاجرت نیروی کار به منظور تجارت آزاد و موافقت‌نامه‌های تجاری با کشورهای دیگر آغاز کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403