انتقاد شدید وزیر بهداشت از نبستن مرزها؛ حالا باید طوفان کرونا را انتظار بکشیم


انتقاد شدید وزیر بهداشت از نبستن مرزها؛ حالا باید طوفان کرونا را انتظار بکشیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اعلام کرده بودیم مرزها را ببندید هنوز یکی از مرزهای خوزستان باز است. کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نکردند و مرزها را با وجود دستور رئیس جمهوری نبستند، آتش جدید را برافروختند، هنوز بازارها، تجمع‌ها، دورهمی‌ها و سفرها به صورت عادی برقرار است.

آفتاب‌‌نیوز :

سعید نمکی روز چهارشنبه افزود: رنجش خاطر من برای این است که در این ایام رفتن به عتبات و زیارت عزیزان در کربلا و نجف ممکن است باعث خیز جدید بیماری در استانهای مرزی شود. هر شب و هر روز یکی از آرامبخش‌های من بو کردن تربت امام حسین (ع) است اما در این ایام این سفرها را بسیار مضر می‌دانم.

وی گفت: هر کس در خوزستان فوت کرد مراسم ترحیم وسیع گذاشتند در شادگان رعایت پرتکل ها به صفر رسید. دستفروش ها و مراکز خرید بیداد می کردند. روشن بود که خوزستان پر ماجرا خواهیم داشت. خواهش کرده بودیم مرزها را ببندند رئیس جمهوری هم دستور دادند، هنوز تا دیروز یکی از مرزها باز بود و گفتند قرار است آخرین ساعات چهارشنبه ببندید. وقتی مثلا وزیر بهداشت می گوید آب تهران آلوده است اگر مسئولان بگویند ۴۸ ساعت بعد آب را قطع می کنیم این برای وزیر بهداشت دردناک است. حالا باید طوفان کرونا را در خوزستان و کشور انتظار بکشیم. اپیدمی همین طوری جا به جا می شود.

نمکی افزود: اینکه من وزیر خبر ندارم در طول این سرزمین چه کسی از کجا وارد یا خارج می شود، چگونه می توانم مدیریت کنم. امکانات مرزها برای نگهداری بیماران در قرنطینه کافی نیست. وضعیت آبادان نگران کننده است، همکاران من به دنبال بسیج تخت ها هستند تا کسی پشت در بیمارستان نماند.

وزیر بهداشت گفت: البته با وجودی ویروس جهش یافته در همه استانها، مشاهده شده هنوز خیز بلند قابل توجهی ایجاد نکرده چون همکاران من شبانه روز در تلاش هستند تا خیز جدید را مهار کنند. ما مثل قبل در کنار مردم هستیم اما عده ای به ما و همکاران ما جفا کردند. عده ای پروتکل ها را رعایت نکردند و همین عده کم آتش جدید را برافروختند.

نمکی گفت: امروز روز مرد و پدر را به همه مردان این سرزمین تبریک می گویم اما داغدار مردان و همکارانی هستم که در دوران کرونا از بین ما رفتند. داغ همکاران ارجمندم چه به عنوان بانوی خانواده و چه فرزندانی که داغدار پدرشان شدند برایم سخت است و امیدوارم پدر و همسر این خانواده ها همنشین امیرالمومنین(ع) و شهدای کربلا باشند.

وی ادامه داد: در این یکسال گذشته تلاش کردم در اوج بی قراری، آرام در جلوی دوربین ها حاضر شوم و در اوج دل پریشانی خاطر مردم را مشوش نکنم. سعی کنم به جامعه آرامش القا کنم که نگران نباشد کووید۱۹ و این ویروس سرکش نتواند آرامش نظام سلامت و مردم را به هم بزند.

وزیر بهداشت افزود: تلاش کردم تا همکارانم احساس نکنند فرمانده آنها دچار دل آزردگی و روان پریشان است اما گاهی ترمز از دست می رود و باعث می شود حرف هایی در اوج عصبانیت بیان کنیم اما این هم برای نگرانی است که مردم دچار ناراحتی نشوند.

وی ادامه داد: روزهای بسیار سختی در این یکسال گذشت تحریم ها، مشکلات کمبودها ریال و ارز، برخی نامهربانی هایی که با مهار امواج قبلی ما را به دام موج های جدید انداخت و دیگر نمی شود سکوت کرد.

نمکی گفت: به رغم دستور رئیس جمهوری برخی اقدامات با تاخیر انجام شد. از مردم تمنا کردم پروتکل ها را رعایت کنند. اسفند بسیار سختی را پیش بینی کردم. دیروز یکی از همکاران من گفت هر چه پیش بینی کردی درست درآمد. امیدواریم پیش بینی من درست از آب در نیاید اما همواره نگران اسفند پر ماجرا بودم. بعضی از عزیزان در برخی نقاط بی توجهی کردند. پروتکل ها را رعایت نکردند. بارها عرض کردیم بین رعایت پروتکل ها و خیز جدید بیماری و مرگ میر ارتباط وجود دارد.

ویروس جهش یافته در همه استانها وجود دارد

وزیر بهداشت افزود: از یک ماه پیش به همکاران آشکارا و محرمانه گفتم اگر رعایت نکنیم طوفانی از کووید۱۹ و کرونا با نوع جهش یافته را خواهیم داشت و این اتفاق افتاد. گفتم ویروس ها پاسپورت و ویزا نمی خواهند. همان طور که ویروس ووهان از ووهان به قطب رسید ویروس جدید هم به همه جا رسید.

وی گفت: در سراسر کشور و اکثر استانها خود را نشان داد و اولین مواردی که گفتم از استان قزوین البزر بود که رفتم و با کمک استاندار، روسای دانشگاه و مسئولان استانی در آنجا ویروس جهش یافته زمین گیر شد و وضعیت حاد نشد. اما در خوزستان خیز سنگین بیماری را داریم و منشا بیماری اکثرا ویروس جهش یافته است.

ویروس جهش یافته ۷۲ ساعته وارد فاز بستری می شود

نمکی افزود: میزان موارد سرپایی بیماری در دو هفته اخیر رو به افزایش است. فرق این ویروس با ویروس ووهان در این است که مدت زمان افزایش موارد سرپایی به افزایش بستری ۷ تا ۱۰ روز بود این ویروس با ۷۲ ساعت وارد مرحله افزایش بستری می شود و شکل های خطرناک و گرفتاری های سنگین ریوی دارد.

بی ادبانی که ماسک نمی زنند باید بازداشت شوند

وزیر بهداشت تاکید کرد: این وضعیت برای ما دردناک است از رسانه ها که برای مدیریت افکار عمومی در کنار ما بودند، تشکر می کنم اما در این مصاحبه دیدیم که از کسی می پرسند چرا ماسک نمی زنی می گوید دلم نمی خواهد، نفسم می گیرد. این بی ادبی ها را باید همان جا بازداشت کنند تا عامل تنبه باشد.

وی ادامه داد: از مردم می خواهیم آرامش خود را حفظ کنند گرچه طغیان این ویروس ما را با انبوه تخت های پر شده مواجه می کند امیدواریم با بیماریابی لحظه به لحظه به مرحله حاد نرسیم. هرگز نمی گذاریم یبماری پشت در بیمارستان بماند.

هشدار وزیر بهداشت نسبت به طغیان کرونا

نمکی گفت: اما اگر ماسک نزدید، عزا و عروسی را با تجمع برگزار کنید، دورهمی ها را ادامه دهید، اجلاس های بزرگ برگزار کنیم در سالن های دربسته جشنواره برگزار کنید و دورهم جمع شوید و مراکز خرید را در نزدیکی عید پر کنید ما هم حریف این بیماری نمی شویم. به ما کمک کنید تا به مرحله طغیان بیماری نرسیم.

واکسیناسیون کادر درمان، سالمندان، معلولان و کارکنان غسالخانه ها از امروز

وزیر بهداشت گفت: مرحله دوم واکسیناسیون را از امروز شروع کردیم. این کار در گروههای آسیب پذیر انجام می شود. اولین گروه بر اساس سند واکسیناسیون گروه درمان در بخش های آی سی یو بودند. واکسیناسیون کارکنان سایر بخش های پر خطر، اورژانس ها، جانبازان شیمیایی و افراد مقیم در آسایشگاههای سالمندان و آسایشگاههای معلولان را از امروز شروع می کنیم. تیم بهداشت و همکاران آزمایشگاهها هم که در خط مقدم هستند و نیز افرادی که در غسالخانه ها برای تطهیر بیماران کرونا فعالیت می کنند از امروز مشمول واکسیناسیون قرار می گیرند.

نمکی افزود: واکسن های جدید هم به مرور می رسد. اوایل هفته آینده واکسن چینی می رسد و این زنجیره ادامه دارد تا به واکسن های تولید داخل برسیم. واکسن تولید داخل برکت فاز اول را به خوبی طی کرد. شاید اگر کمیته علمی اجازه بدهد فاز دوم و سوم مطالعه بالینی آن را ادغام کنیم تا بتوانیم اردیبهشت این واکسن راداشته باشیم.

وی گفت: واکسن پاستور با همکاری کوبا نیز به خوبی پیش می رود. ۱۰۰ هزار دوز از این واکسن بعد از سه مرحله آزمایش بالینی در کشور برای گروههای هدف تزریق می شود.

نمکی ادامه داد: واکسن رازی هم واکسن بسیار خوبی است که به شکل علمی فاز اول انسانی آن شروع شده است. قرارداد تولید داخل واکسن اسپوتنیک وی هم بسته شد. برای تولید و صادارت آن در منطقه مطرح هستیم و جزو کشورهایی هستیم که به مجموعه تکنولوژی تولید واکسن روسیه متصل شد. واکسن هایی از چین و جاهای دیگر هم می آوریم تا گروههای آسیب پذیر را تا آخر اسفند و بقیه را در سال آینده واکسینه کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور