توضیحات شرکت ملی نفت درباره بومی‌سازی پمپ‌های درون‌چاهی


توضیحات شرکت ملی نفت درباره بومی‌سازی پمپ‌های درون‌چاهی

شرکت ملی نفت ایران در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس درباره بومی‌سازی پمپ‌های درون‌چاهی، فعالیت‌ها و حمایت‌های انجام شده ازسوی وزارت نفت در مسیر بومی‌سازی این پمپ‌ها را تشریح کرد.

به گزارش شانا، شرکت ملی نفت ایران در واکنش به انتشار گزارشی با عنوان «آخرین وضعیت بومی‌سازی پمپ‌های درون‌چاهی/ برزیل و نروژ چطور از سازندگان حمایت می‌کنند؟» در خبرگزاری فارس، توضیحاتی به شرح زیر برای تنویر افکار عمومی ارائه داد:

۱- شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۹۰ به‌منظور بررسی امکان بومی‌سازی پمپ‌های درون‌چاهی (ESP) به روش مهندسی معکوس، تعدادی تجهیزات مستعمل در اختیار سازندگان توانمند داخلی این حوزه قرار داد. پس از بررسی‌های فنی انجام‌شده توسط این شرکت‌ها، اعلام شد که به‌دلیل تنوع پمپ‌های مورد استفاده در چاه‌های نفت و نیز تکنولوژی بالای این تجهیزات، امکان بومی‌سازی به روش مهندسی معکوس وجود ندارد. با همین استدلال در زمان برگزاری مناقصه ساخت پمپ‌های درون‌چاهی در قالب پروژه‌های دهگانه وزارت نفت، حضور شرکت خارجی دارای تکنولوژی در کنار شرکت‌های ایرانی الزامی شد. پس از تعیین برنده مناقصه ذکرشده و با تشدید محدودیت‌های بین‌المللی ایجادشده برای صنعت نفت کشور، شرکت خارجی از حضور در این پروژه امتناع ورزید. شرکت ملی نفت ایران با هدف استفاده حداکثری از توان شرکت‌های داخلی، با انجام پروژه با مشارکت برنده مناقصه و شرکت فناوران پارسیان موافقت کرد که به‌رغم مساعدت‌های انجام‌شده توسط شرکت ملی نفت، مشارکت تداوم نیافت.

۲- به‌منظور انتقال فناوری و بومی‌سازی پمپ‌های درون‌چاهی با حمایت عملی شرکت ملی نفت ایران، کارگاه تعمیراتی شرکت فناوران پارسیان راه‌اندازی و با امضای قرارداد تعمیرات پمپ‌های مستعمل با شرکت نفت فلات قاره ایران عملیاتی شد و پس از صرف زمان بسیار در نصب تجهیزات تعمیر و تکمیل تجهیزات آزمون، اقلامی که در این کارگاه تعمیر می‌شوند، در چاه‌های شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان‌گونه که در گزارش آن شرکت اشاره شده، تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار فوت (حدود ۷۶ هزار متر) کابل درون‌چاهی برای تعمیر به آن کارگاه ارسال و صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی رقم خورده است و خود گواه روشنی بر حمایت شرکت نفت از سازندگان داخلی و اثربخش بودن برنامه‌های راهبردی وزارت نفت در استفاده از توان داخلی است.

۳- با توجه به سیاست ابلاغی وزارت نفت در ساخت داخل گروه‌های مهم کالایی و نقشه راه تدوین‌شده برای فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به‌منظور دستیابی به فناوری پیشرفته ساخت داخل پمپ‌های درون‌چاهی، به‌منظور کمک به پیشبرد ساخت داخل، شرکت‌های نفتی و پیمانکاران پروژه‌ها به استفاده از تجهیزات ساخت داخل در قالب فهرست ممنوعیت واردات اقلام ساخته‌شده ملزم شدند و این فهرست به‌عنوان پیوست تمام قراردادهای توسعه میدان‌های EPD/EPC قرار گرفته و تاکنون گزارشی مبنی بر خرید خارج اقلامی که در این فهرست قرار دارند، ارائه نشده است.

۴- چنانکه در متن گزارش آمده است با تاکید مقام عالی وزارت نفت در یک سال اخیر پروژه ساخت داخل پمپ‌های درون‌چاهی به‌طور جدی در حال پیگیری است و اقدام‌های خوبی صورت گرفته و امیدواریم به‌زودی شاهد موفقیت نهایی پروژه باشیم. بدیهی است مطابق برنامه تعریف‌شده و مقررات قانونی به محض حصول نتیجه نهایی از فرآیند ساخت داخل پمپ‌های درون‌چاهی، هماهنگی لازم با وزارت صمت برای درج این اقلام در فهرست ممنوعیت واردات صورت خواهد گرفت و برگ زرین دیگری بر افتخارهای وزارت نفت در خدمت به جامعه اسلامی افزوده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت