سازوکارهای بین‌المللی در استیفای حداقلی حقوق ملت ایران موفق نبودند


سازوکارهای بین‌المللی در استیفای حداقلی حقوق ملت ایران موفق نبودند

تهران - ایرنا - دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: طراحان و مجریان «سیاست فشار حداکثری» هر چند در نیل به اهداف حداقلی خود ناکام ماندند، اما در «نقض حداکثری حقوق ملت ایران» موفق شدند و تأسف‌بارتر آنکه سازوکارهای حقوق بشری بین‌المللی نیز در «استیفای حداقلی حقوق ملت ایران» ناموفق عمل کردند.

به گزارش ایرنا از ستاد حقوق بشر، علی باقری‌کنی روز چهارشنبه در چهل و ششمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که به دلیل شیوع بیماری همه‌گیرکووید۱۹ به صورت آنلاین و در قالب ویدئو کنفرانس برگزار شده و از ۲۲ فوریه تا ۲۳ مارس (۴ اسفند تا ۳ فروردین) ادامه دارد، مواضع کشور را در زمینه حقوق بشر تشریح و تبیین کرد.

وی در این نشست گفت: در آستانه پانزدهمین سال تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تغییر ساختار کمیسیون حقوق بشر به شورای حقوق بشر هستیم. تصمیمی که با هدف ارتقای حقوق بشر و صیانت از کرامت انسان‌ها فارغ از هرگونه نگاه گزینشی، سیاسی و ابزاری به جنسیت، قومیت و مذهب اتخاذ شد. هدفی که اهمیت آن امروز همزمان با شیوع ویروس کرونا بیش از پیش رخ نموده و مشارکت کشورها را می‌طلبد.
وی افزود: امروز در عصری که موسوم به حمایت و ارتقاء حقوق بشر است و در عصری که ویژگی بارز آن تورم هنجاری و نهادی حقوق بشر است، باید در قبال حقوق تضییع شده ملت‌ها پاسخگو بود.
باقری کنی تصریح کرد:‌ امروز بشریت در قبال قحطی و گرسنگی اجباری کودکان یمنی و نبود امکانات بهداشتی به ویژه برای مقابله با کرونا در این کشور و ظلمی که بر ملت فلسطین به واسطه نقض حق اساسی تعیین سرنوشت و سایر حقوق بنیادی بشری آنها می‌رود شرمسار است و تا زمانی که چشم نهادهای حقوق بشری به اراده رئیس جمهور آمریکا یا فلان گروه مالی وابسته به اسرائیل در تعیین گروه‌های تروریستی است یقینا حقوق بشر ملت‌ها تامین نخواهد شد.
وی با بیان اینکه ملت ایران در سال‌های گذشته بیشترین هزینه را برای دفاع از حقوق خود و حقوق سایر انسان‌ها پرداخته‌اند و در صف اول قربانیان جنایت ترور و تحریم بوده‌اند، افزود:‌ شهادت ۱۷۰۰۰ انسان بی‌گناه توسط گروه­‌های تروریستی که بعدها با بی­‌کیفری برخی دول غربی از فهرست گروه‌های تروریستی خارج شده و حتی از فعالیت های آن تقدیر به عمل آمد، ترور بزرگترین مدافع حقوق ملت­‌های منطقه در مقابله با تروریسم یعنی سردار سپهبد قاسم سلیمانی توسط رژیم آمریکا که به گواه گزارش گزارشگر ویژه قتل‌های فراقضایی، خودسرانه نقض مسلم حقوق بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بشر بوده است و نیز ترور دانشمندان عرصه علم و فناوری صلح‌آمیز هسته­‌ای از جمله شهید محسن فخری زاده توسط رژیم غاصب صهیونیستی، تنها بخشی از هزینه‌های این مردم در راه مبارزه با تروریسم بوده است.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران افزود:‌ از ملتی سخن می‌گویم که تمامی حقوق مسلم‌اش از جمله حق بر بهداشت، حق بر غذا، حق دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و حق دسترسی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای، با اعمال تحریم های غیر قانونی رژیم آمریکا و اجرای آن از سوی برخی کشورهای غربی مورد نقض فاحش قرار گرفت اما همین کشورهای ناقض حق ملت ایران امروز مدعی دفاع از حقوق مردم شده‌اند:
وی تصریح کرد:‌ کشورهایی که از هیچ تلاشی برای ایجاد اختلال در دستیابی ملت ایران به علم و فناوری از جمله فناوری صلح‌­آمیز هسته‌­ای فروگذار نمی­‌کنند، کشورهایی که با وجود سابقه تاریک خود در تجهیز صدام دیکتاتور به سلاح شیمیایی در پی سلب حقوق دفاعی ملت ایران هستند، کشورهایی که حتی از دادن تجهیزات فنی برای تعویض چرخ هواپیما به هواپیمای مسافری ایرانی در فرودگاه خود، امتناع نموده‌­اند، کشورهایی که خون‌های آلوده را به هزاران ایرانی منتقل کرده‌­اند، کشورهایی که مأمن مجرمان اقتصادی و جنایت­کاران تروریستی شده‌­اند، کشورهایی که حتی از فروش پانسمان مپلکس برای درمان کودکان مبتلا به بیماری پروانه ای خودداری می­‌کنند، چگونه می‌توانند مدعی حقوق مردم ایران باشند و خود را دلسوز حقوق بشر معرفی کنند؟
باقری کنی گفت:‌ امروز مجریان و حامیان تحریم‌های غیرقانونی و جنایتکارانه علیه ملت ایران که حتی مانع دسترسی تجهیزات پزشکی و درمانی حتی در ایام شیوع ویروس کرونا شده‌­­اند، به دروغ خود را نگران وضعیت حقوق بشر نشان می­‌دهند.
وی ادامه داد: ‌کشورهای غربی که پیش‌تر با رای منفی خود به قطعنامه ماموریت گزارشگر ویژه آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر، اراده سیاسی و ماهیّت عمل خود در حمایت از جنایت علیه بشریت رژیم آمریکا علیه ملت ایران را نشان داده‌اند، اکنون جمهوری اسلامی را متهم به نقض بشر می­‌کنند.
وی گفت:‌ نیک پیداست که طراحان و مجریان «سیاست فشار حداکثری»، هر چند در نیل به «اهداف حداقلی» خود ناکام ماندند، اما در «نقض حداکثری حقوق ملت ایران»" موفق شدند و تأسف­بارتر آن‌که سازوکارهای حقوق بشری بین­ المللی نیز در «استیفای حداقلی حقوق ملت ایران» ناموفق عمل کردند.

«اگرچه وفق منشور ملل متحد تحریم های ضدانسانی رژیم آمریکا خلاف مسلم حقوق بین‌الملل بوده و براساس اسناد متعدد حقوق بشری از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی وسیاسی، نقض بسیاری از حق‌های بشری از جمله حق حیات و حق بر سلامتی است، انواع بازداشت‌های خودسرانه، بدرفتاری و حتی شکنجه‌های فیزیکی و روانی نسبت به شهروندان ایرانی به بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی از سوی کشورهای مدعی حقوق بشر، نقض مضاعف حقوق مردم ایران است که مستمرا در حال انجام است.»
دبیر ستاد حقوق بشر ایران افزود: سیاست‌ زدگی و برخورد گزینشی و منفعت طلبانه با انسان و حقوق او به عنوان دو عامل اصلی ناکارآمدی سازوکارهای شورای حقوق بشر در میدان عمل به ظرفیتی در نابودی وجود انسان‌­ها و عدم استیفای حقوق آنها تبدیل شده است. دو عاملی که شورای حقوق بشر را از مسیر اصلی و واقعی خود خارج کرده است.

وی گفت:‌ مشمئز کننده آن‌که کشورهایی که با «رأی سیاسی» جمهوری اسلامی ایران را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند، همان کشورهایی هستند که با «اقدامات ضد حقوق بشری» خود از جمله تحریم و ترور، در عمل حقوق ملت ایران را نقض می­‌کنند.
دبیر ستاد حقوق بشر ایران تصریح کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری متعامل با سازوکارهای بین‌المللی، ضمن تقدیر از تلاش‌های جامعه جهانی در زدودن نژادپرستی و رفع تبعیض ساختاری و برنامه اقدام اعلامیه دوربان، پایبندی کامل خود به حقوق تک تک انسان­‌ها را نه صرفاً به خاطر تعهدات بین‌المللی بلکه به جهت تعهدات زیربنایی که ریشه در تفکرات اسلامی دارند، مورد تاکید قرار می‌دهد. اسلام به ما دستور داده است ظلم نکنیم، ظلم نپذیریم و به مظلوم کمک کنیم. تکلیف دولت جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مظلومان و مستضعفان در سراسر جهان به عنوان نماد درخشان صیانت و ترویج حقوق تمامی انسان‌­ها فارغ از دین و مذهب و نژاد و جنسیت و ملیت در متن قانون اساسی کشور جلوه‌­گر است. دقیقاً از همین رو است که جمهوری اسلامی ایران مبارزه با نژادپرستی چه در قطع روابط با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و چه، دفاع از ملت فلسطین، مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال آن و کمک بشردوستانه به ملت یمن را وظیفه ذاتی و انسانی خود دانسته و برای آن هزینه زیادی پرداخته است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ملت ایران حتی در دوره شیوع کرونا، دستاوردهای حقوق بشری خیره‌کننده‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و فرهنگی دارد که در سطح منطقه و جهان مورد شناسایی قرار گرفته است که ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
باقری کنی گفت:‌ تلاش جمهوری اسلامی ایران برای فراهم سازی حق دسترسی همه شهروندان به حقوق اجتماعی، حقوق فرهنگی، حقوق اقتصادی، عدالت، اطلاعات، آموزش، زندگی شایسته، توسعه اجتماعی و خدمات عمومی علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه ۴۰ ساله؛ احترام، تضمین و اجرای حق تجمعات مسالمت آمیز مندرج در اصل ۲۷ قانون اساسی، بویژه برگزاری هزاران تجمع خودجوش و صلح آمیز که سبب برهم زدن نظم و امنیت شهروندان و جامعه نمی‌شوند؛ تلاش برای احقاق حقوق زنان، کودکان و افراد آسیب پذیر اعم از اصلاحات قانونی، اصلاحات ساختاری، اجرایی و آموزشی در دستگاه­‌های دولتی؛ تلاش برای توسعه مناطق کم برخوردار علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه از ابتدای انقلاب؛ حمایت‌های ویژه و اقدامات مسئولانه در ارتباط با جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با وجود تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی از جمله آزادی مشروط ۱۲۰۰۰۰ زندانی در شرایط شیوع ویروس کرونا؛ ایجاد ساختارهای متعدد قضائی و شبه قضائی که وظیفه نظارت بر بازداشتگاه‌ها، زندان‌ها وبررسی شکایات را دارند؛ ایجاد ساختارهای متعدد قضائی و غیر قضائی برای پذیرش شکایات از کارکنان قضائی و اداری دستگاه قضائی برای رسیدگی به تخلفات آنها؛ تلاش دستگاه قضائی برای مبارزه با مفسدان و مجرمان یقه سفید؛ و سایر اقدامات عملی و مؤثر جمهوری اسلامی ایران در حمایت و ارتقای حقوق بشر از جمله تصویب صدها قانون، دستورالعمل، آئین‌نامه حقوق‌ بشری مانند قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و دستورالعمل «حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضائیه» (ژوئیه ۲۰۱۹)، منشور حقوق شهروندی دولت، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و... .

دبیر ستاد حقوق بشر ایران ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران به نقش آفرینی مؤثر در سازوکارهای حقوق بشری، تاکید کرد:‌ حمایت و ارتقای عملی حقوق بشر درگرو اجرای عدالت در مورد مرتکبان و معاونین جنایات ترور و تحریم است. از این رو، از شورای حقوق بشر انتظار می‌رود تا در عصری که موسوم به حسابرسی و مسئولیت پذیری است، فارغ از هرگونه رویکرد سیاست‌زده، به حقیقت یابی جنایات ترور و تحریم پرداخته و مسیر به عدالت سپردن جنایتکاران و مبارزه با بی‌کیفرمانی را تسهیل کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن