زن‌ها بیشتر از مردان در معرض همکار آزاری هستند


زن‌ها بیشتر از مردان در معرض همکار آزاری هستند

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه یکی از بیماری‌های رایج در تعاونی‌ها همکار آزاری است گفت: همکار آزاری در تعاونی‌ها برای جنسیت‌ها رابطە معناداری نشان دادە است و خانم‌ها بیشتر از مردان در معرض همکار آزاری هستند.

رضا شافعی امروز (6اسفند) در وبینار کرسی تعاون و کارآفرینی که با همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی کردستان برگزار شد؛ اظهار کرد: همه گروه‌های تشکیل شده در تعاونی‌ها از چند نفر تشکیل شده است که بر روی یک فرآیند کار و قصد دارند که به یک هدف مشخص برسند.

وی عنوان کرد: زمانی گروه‌ها موفق هستند که کنش متقابل داشته باشند یعنی بتوانند برهم تاثیر و عملکرد هم را به نوعی سروسامان دهند.

شافعی در خصوص موانع و مشکلاتی که تعاونی‌ها را با شکست و نابودی مواجه می‌سازد؛ افزود: مطالعات بسیاری انجام شده که متاسفانه بیماری‌هایی که در تعاونی ها وجود دارد، بیماری‌های بسیار معمولی هستند که سبب نابودی تعاون می‌شود که از جمله این بیماری‌ها می‌توان به گروه اندیشی، محدود شدن فعالیت‌های گروهی به حلقه‌های ضعیف در یک زنجیره کاری، عدم کنش متقابل، همکار آزاری، بی‌ادبی و خود محق بینی اشاره کرد.

وی در خصوص وجود بیماری گروه اندیشی تصریح کرد: فرد به دلیل اینکه دیگران او را مواخذه نکنند مانند بقیه رفتار و همرنگ جماعت می‌شود که این یکی از بیماری‌هایی است که کارآفرینی را به شدت دچار خطا می‌کند.

شافعی در خصوص بحث کنش متقابل در تعاونی‌ها افزود: معمولا ممکن است در بین افراد در جایی کە بە عنوان سازمان و یا ادارە فعالیت می‌کنند اختلاف و شکاف به وجود بیاید کە اگر مدیران تعاونی‌ها و افرادی کە آن تعاونی را تشکیل دادەاند نتوانند آن را مدیریت کنند معمولا هدف تعاونی‌ها روی هدف قوی‌ترین فرد گروه متمرکز خواهد شد که همین اختلاف بین اهداف موجب می‌شود تعاون بە عنوان تیم یا گروە بە اهداف مشخص خود دست پیدا نکند.

وی در خصوص همکار آزاری تاکید کرد: تعاونی‌ها از تعدادی از افراد با اهداف مشترک در راە رسیدن بە یک هدف مشخص است کە متاسفانە بعد از مدتی همکار آزاری در این گروەها شکل می‌گیرد اما متاسفانه مطالعات زیادی برروی آن صورت نمی‌گیرد زیرا اعتقاد بر این است که از آنجایی که این گروە‌ها با میل و انتخاب خود در یک جا جمع شدەاند همکار آزاری نمیتواند در این گروه‌ها بسیار مطرح باشد.

شافعی همکار آزاری را به دو بخش قربانی و همکار آزاری تقسیم و ادامه داد: همکار آزار کسی است که سعی دارد کە حرف‌های طرف مقابل را نادیدە و یا مانع ابراز عقاید خود شود و همچنین مسخرە کردن، تهدید و تحقیر کردن از راه‌های همکارآزاری است.

وی بیان کرد: این همکار آزاری در تعاونی‌ها برای جنسیت‌ها رابطە معناداری نشان دادە است و خانم‌ها بیشتر از مردان در معرض همکار آزاری قرار دارند؛ و یا اینکە از یک فرد فقط برای داشتن اسم و رسم و مدرک از او استفادە کردە و برای هیچ کاری بە او مراجعە نکنند یک نوع همکار آزاری مدرن است کە در تعاونی‌ها به چشم می‌خورد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه کردستان، یکی دیگر از بیماری‌های عنوان شدە در مطالعات و تعاونی‌ها بی ادبی برخی از همکاران و تحقیر و توهین‌های سازمان یافتە است.

رضا شافعی خاطرنشان کرد: خودمحق بینی بیماری دیگری است کە یک فرد احساس میکند وجود من در یک تعاونی مهمتر از بقیە است و اگر من نباشم این تعاونی متلاشی خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود بلند پروازی را یکی دیگراز بیماری‌های موجود در تعاونی‌ها دانست و یادآور شد: بلندپروازی گرچه گاهی اوقات سبب افزایش انگیزە و رویکرد مثبت در فرد است اما گاها میبینید کە افرادی کە در بلندپروازی سرسخت هستند؛ سبب میشوند دیگر اعضا دچار درماندگی آموختە شود که ضروری است از طریق نشست‌ها و سمینارها این موضوعات مورد بررسی قرار گیرند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان