شکارچیان بیش از یک هزار قطعه پرنده را در خوزستان با دانه‌ سمی کشتند


شکارچیان بیش از یک هزار قطعه پرنده را در خوزستان با دانه‌ سمی کشتند

اهواز - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یک هزار و 195 قطعه انواع کبوتر قمری، چاهی و یاکریم، با دانه‌های سمی شکارچیان غیرمجاز، در جنگل‌های حمیدیه و دشت آزادگان در غرب خوزستان در یک هفته اخیر تلف شدند.

حسن‌آقا شیرمحمدی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تلف شدن این تعداد پرنده در ۲ حادثه به فاصله چند روز در جنگل‌های دست‌کاشت خسرج شهرستان حمیدیه و منطقه جلیزی در سوسنگرد مرکز شهرستان دشت‌آزادگان رخ داده است.

وی افزود: جنگل‌های خسرج و شن‌زارهای حدفاصل حمیدیه و دشت آزادگان به دلیل ظرفیت‌هایی که دارد، محل زیست انواع کبوتر، همچون قمری، چاهی و یاکریم است که باعث شده برخی به طمع کسب درآمد به فکر صید آنها از روش‌های غیرمعمول افتند که یکی از این روش‌ها صید با دانه‌های سمی است.

شیرمحمدی توضیح داد: ۲۹ بهمن، در پی دریافت گزارشی از همیاران محیط زیست، محیط بان‌ها به جنگل‌های خسرج در حمیدیه مراجعه و مشاهده کردند دانه‌های سمی در محل پخش شده و ۴۶۳ قطعه کبوتر از نوع قمری و یاکریم تلف شده‌اند.

وی افزود: متخلفان به محض دیدن ماموران محیط زیست فرار کردند که در هنگام فرار سه گونی حاوی پرونده‌ و یک دستگاه موتورسیکلت را جا گذاشتند، که پس از شناسایی متخلفان، اکنون چهار نفر به مراجع قضایی معرفی شدند.

شیرمحمدی اضافه کرد: در ۲ روز گذشته نیز گزارشی از سم‌ریزی در جنگل‌های اطراف جلیزی و زمین‌های کشاورزی دشت آزادگان دریافت کردیم که محیط بان‌ها با استفاده از خودروی شخصی و ایجاد کمین متوجه شدند آن منطقه هم آلوده به دانه‌های سمی شده است، متخلفان ۲ نفر بودند که یک نفر متواری و یک نفر دستگیر شده است.

به گفته وی، در این حادثه نیز ۷۳۲ کبوتر چاهی و قمری در اثر سم ریزی تلف شده بود.

وی با بیان اینکه استفاده از دانه‌های سمی برای شکار پرندگان پیش از این نیز سابقه داشته، گفت: دلیل این اقدام فقر فرهنگی و نبود تعهد در افراد نسبت به حیات وحش و انگیزه کسب درآمد است.

شیرمحمدی بیان کرد: با توجه به اینکه تعداد این پرندگان در منطقه زیاد است برخی به فکر صید تعداد زیاد پرنده می‌افتند و برای اینکه در یک بازه زمانی کم، تعداد بالایی شکار کنند، از این روش زشت و غیرشرعی استفاده کرده و با سمی کردن دانه‌ها و پخش آن در منطقه، باعث می‌شوند کبوترهایی که این دانه‌ها را بخورند تلف شده، سپس آنها را جمع‌آوری و ذبح غیرشرعی می‌کنند و پس از کندن پر آنها در بازار می‌فروشند.

وی افزود: سازمان محیط زیست با تمام بضاعت خود و گشت و کنترل‌ها سعی در متوقف کردن شکارچیان دارد اما نمی‌توان گفت که این حوادث تمام شده و دیگر تکرار نمی‌شود.

شیرمحمدی ادامه داد: آموزش و فرهنگسازی و برخورد شدید قضایی با متخلفان می‌تواند تاحدودی کارساز باشد؛ البته امیدواریم قوانین در این زمینه کافی و عبرت آموز شود زیرا گاهی برای برخورد با یک جرم ضعف قانونی داریم که باید برطرف شود.

بر اساس این گزارش، شکار پرندگان یکی از چالش‌های خوزستان به ویژه در زمان مهاجرت پرندگان است. دانه‌های سمی و محمیه (دامگاه) از روش‌هایی است که شکارچیان در خوزستان به وسیله آنها تعداد بسیار زیادی پرنده را کشتار می‌کنند.

آذر امسال نیز ۵۸۵ قطعه پرنده توسط اداره حفاظت محیط زیست هویزه در مدت سه روز از شکارچیان غیرمجاز کشف شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403