دانش بنیان‌ها در استان‌های مرزی نیازمند حمایت بیشتری هستند


دانش بنیان‌ها در استان‌های مرزی نیازمند حمایت بیشتری هستند

تهران- ایرنا - عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، بر لزوم حمایت هرچه بیشتر از شرکت‌های نوپا و مستقر در استان‌های مرزی و مناطق محروم تاکید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری شیوا قاسمی‌پور نماینده مریوان و عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دیدار با علی وحدت، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برای تامین شرکت‌های دانش بنیان در استان‌های محروم باید نگاه ویژه‌تری داشت.

وی ادامه داد: با وجود آسیب‌های کرونا باید برای پساکرونا برنامه‌ریزی کنیم و میزان حمایت از هر استان را به جای تهران با استان‌های همجوار آن استان مقایسه کنیم.

نماینده مریوان در مجلس در ادامه درباره رویکرد نظارتی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر نهادهای مرتبط با این کمیسیون خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش قصد دارد با ارگان‌های مختلف تعامل مستقیم داشته باشد و از وظیفه نظارت و قانونگذاری خود به خوبی استفاده کند.

وی گفت:نمایندگان مردم مطابق با وظایف تعیین شده از سازمان‌های مرتبط گزارش‌گیری می‌کنند تا با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات و این نهادها به سمت شکوفایی و توسعه کشور حرکت کنیم.

قاسمی‌پور در خصوص طرح جهش تولید دانش بنیان که در مجلس مطرح است نیز توضیح داد: ابتدا کمیسیون صنایع به عنوان کمیسیون اصلی نظارت بر طرح جهش تولید دانش بنیان بود، اما در حال حاضر کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون اصلی طرح جهش تولید دانش بنیان مطرح است.

وی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مصوباتی به نفع صندوق نوآوری و شکوفایی و مردم در طرح ارائه کرده که بعد از ارائه طرح در صحن علنی نیز از آن دفاع خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: گزارش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی نشان از کمک‌ها و حمایت‌های این صندوق از شرکت‌های دانش بنیان دارد و این مجموعه وظایف خود را به درستی انجام داده است.

دانش بنیان‌ها در استان‌های مرزی نیازمند حمایت بیشتری هستند

رشد بالای میزان ضریب نفوذ حمایتی صندوق نوآوری در استان ها

علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در این دیدار بر وجود صندوق‌های پژوهش و فناوری در تمامی استان‌های کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در تمامی استان‌های کشور صندوق پژوهش و فناوری داریم. فقط استان کهکلویه و بویراحمد باقی مانده بود که روز گذشته در کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری، با تاسیس آن موافقت شد.

وی ادامه داد: صندوق نوآوری عملکرد بسیار خوبی در جهش تولید محصولات دانش بنیان و اقتصاد این حوزه داشته است و میزان ضریب نفوذ حمایتی صندوق در استان‌های کشور رشد بالایی داشته است.

به‌طوری‌که در استان کرمانشاه میزان ضریب نفوذ ۹۰ درصد و در استان کردستان این میزان ۷۰ درصد است. استان کردستان ۲۵ شرکت دانش بنیان دارد که بسیار کمتر از تعداد شرکت‌های دانش بنیان در استان تهران است اما ضریب نفوذ حمایتی صندوق در این استان بالاتر است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه از دیگر همراهان تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور به سیستم بانکی کشور اشاره کرد و گفت:ما با استفاده از سرمایه اهرمی خود توانستیم بانک‌ها را به این حوزه وارد کنیم و در حال حاضر ۱۵ بانک کشور فعال هستند و به حمایت از این حوزه علاقمند شده‌اند.

وحدت در مورد برنامه‌های صندوق نوآوری در راستای تحقق طرح‌های مورد نیاز کشور نیز اظهارکرد:برای ورود فعالانه صندوق نوآوری در مسائل و مشکلات اصلی کشور در کمیته طرح‌های ملی، اولویت‌های دستگاه‌ها را مشخص و از شرکت‌های دانش بنیان این حوزه برای رفع مشکل کمک می‌گیریم و وظیفه تامین مالی راهکارهای آنها را بر عهده خواهیم گرفت، مانند بسیاری از بذرها که وارداتی بودند اما امروز در کشور تولید می‌شوند.

وی رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» صندوق نوآوری و شکوفایی را یکی از بهترین رویدادهای استارت‌آپی در کشور عنوان کرد و در مورد خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری یادآور شد: تاکنون ۷ هزار فقره سرویس توانمندسازی شامل اعزام و پذیرش هیات تجاری، آموزش، مشاوره، مالکیت فکری، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و گرنت تحقیق و پژوهش به‌صورت بلاعوض در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده‌ایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد