نشریه آلمانی: امید به بهبود وضعیت اقتصادی ایران افزایش یافته است


نشریه آلمانی: امید به بهبود وضعیت اقتصادی ایران افزایش یافته است

تهران - ایرنا - نشریه هاندلز بلات آلمان نوشت: با تغییر رویکرد آمریکا به برجام ، امیدها به بهبود وضعیت اقتصادی ایران افزایش یافته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، یک ماه پس از روی کار آمدن «جو بایدن» در آمریکا و شنیده شدن زمزمه های پیوستن مجدد واشنگتن به توافق هسته ای ایران، امیدها به بهبود وضعیت اقتصادی ایران و بازگشت سرمایه گذاران خارجی به این کشور افزایش یافته است.

نشریه "هاندلزبلات" آلمان در مطلبی با اشاره به علاقمندی کشورهای اروپایی از جمله آلمان به بهبود وضعیت اقتصادی در ایران نوشت: تحریم نفتی ، تورم ، سقوط ارزش پول ملی و غیره، این ها بحران هایی هستند که ایران طی سال های گذشته با آنها دست به گریبان بوده، اما پس از تغییر قدرت در ایالات متحده آمریکا بار دیگر اقتصاد این کشور به آینده امیدوار شده است.

این نشریه در بخشی از مطلب خود به سخنان «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران پرداخت که وی در آن ابراز امیدواری کرد ایران بتواند در آینده نزدیک چهار میلیون بشکه نفت صادر کند. این سخنان گویای این واقعیت است که ایران امیدوار است. این میزان صادرات می تواند نمادی برای بازسازی کشور و بهبود اوضاع بیش از همه برای جوانان این کشور باشد.

به نوشته هاندلزبلات ، هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران مخاطب «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در دوران چهارساله اش نبوده است. همانطور که ترامپ بارها گفت، ایران تحت «شدیدترین تحریم های تمام دوران ها» قرار گرفت. دورانی که ایران تنها قادر به فروش نیم میلیون بشکه نفت بود. با این حال این فشارها علیه ایران با شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به پایان رسید.

پس از به قدرت رسیدن بایدن در آمریکا طرف های اروپایی خواهان تسریع روند بازگشت این کشور به توافق هسته ای شده اند. در همین رابطه «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته با اشاره به اهمیت توافق هسته‌ای ایران، مهمترین و فوری‌ترین زمینه همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا بعد از روی کارآمدن دولت جو بایدن را تلاش برای بازگرداندن این توافق به مسیر قبل دانست.

از سوی دیگر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته با اذعان به این که برجام بر مبنای درستی آغاز شده است، گفت: بر همین اساس هم ما با متحدانمان در ۱+۵، متحدان منطقه‌ای و اعضای اصلی کنگره در حال رایزنی هستیم. ما گفتیم که مایلیم با ایرانی‌ها در قالب ۱+۵ دیدار کنیم.

در پاسخ به این سخنان حسن روحانی امروز در جلسه هیات دولت گفت: دولت جدید آمریکا عملیات تروریستی اقتصادی را فورا متوقف کند، آن وقت می‌شود مذاکره کرد. در برجام صحبت می‌کنیم ولی بر برجام صحبت نمی‌کنیم. اضافه کردن دو ماده ممکن نیست ولی شرط همه این ها ، پایان تروریسم و فشار است.

رئیس جمهوری ایران همچنین هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید جمهوری اسلواکی در تهران، با اشاره به اینکه شرایط برای همکاری‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با گذشته تفاوت کرده است، گفت: شرکت‌های خصوصی دو کشور می‌توانند پیشگام گسترش روابط و همکاری‌های مشترک در عرصه‌های مختلف باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟