از مصرف روی غافل نشوید!+مقدار مورد نیاز بدن


از مصرف روی غافل نشوید!+مقدار مورد نیاز بدن

بدن ما چه نیازی به مکمل روی دارد و استفاده از آن چه فوایدی به بدن ما می رساند!

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فیاضی متخصص داروساز گفت: روی در سلول‌ها در سراسر بدن یافت می‌شود. روی در تقسیم سلولی، رشد سلولی، ترمیم زخم و تجزیه کربوهیدرات‌ها نقش دارد. یک بازبینی اخیر بوسیله کارشناسان درباره مصرف مکمل‌های روی نشان داد: هنگامیکه روی دست کم برای 5 ماه مصرف شود، ممکن است طول مدت سرماخوردگی و شدت علائم را کاهش دهد.

وی افزود: مواد‌غذایی پر پروتئین حاوی مقادیر بالایی روی هستند. گوشت گاو و گوسفند بیشتر از گوشت ماهی حاوی روی هستند. بطور‌ کلی بخش‌های قرمز گوشت مرغ نسبت به بخش‌های سفید حاوی روی است. سایر منابع برای روی مغز‌های خوراکی، غلات کامل، حبوبات و مخمر است. میوه‌ها و سبزی‌ها نیز منابع خوبی برای روی نیستند، زیرا روی در پروتئین‌های گیاهی به اندازه روی از پروتئین‌های حیوانی جذب نمی‌شود. روی همچنین ممکن است در برخی از دارو‌های بی‌نسخه مثل قرص‌های مکیدنی سرماخوردگی، اسپری یا ژل‌های بینی وجود داشته باشد.

وی در مورد علائم کمبود روی در بدن گفت: از علائمی که در بسیاری از افراد مبتلا مشاهده می‌شود می‌توان به ریزش مو، بی‌اشتهایی، مشکلات در حس بویایی و چشایی، زخم‌های پوستی، کند‌شدن رشد، مشکلات دید در تاریکی و طول کشیدن ترمیم زخم‌ها اشاره کرد و گفت: کمبود آن باعث اختلال در باروری هم در مردان و هم در زنان می‌شود. همچنین نقش روی در بهبود ریزش مو به اثبات رسیده است البته باید علل ریزش مو مانند کمبود ویتامین‌ها و کم‌خونی و… را نیز در نظر داشت.

وی در پایان گفت: البته مقدار موردنیاز برای بدن در زنان 10 میلی‌گرم و در مردان 12 میلی‌گرم بیشتر نیست که این بیماری در کشورهایی مانند کشور ما که منابع گوشتی در دسترس قرار دارد چندان شیوعی ندارد ولی بطور‌ کلی باید مراقب بود و البته مصرف بیش از این مقدار یعنی حدود 300 تا 500 میلی‌گرم در روز نیز باعث اختلال در جذب آهن و مس می‌شود که استفراغ و تهوع و تب را در پی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری