سرمایه نمادین سنگ بنای تعاونی‌ها است


سرمایه نمادین سنگ بنای تعاونی‌ها است

مدیر امور تعاون اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی گفت: برای دستیابی به توسعه نیازمند سه عامل سرمایه انسانی، سرمایه مادی و سرمایه نمادین است؛ که سرمایه نمادین به نحوی سنگ بنای تعاونی‌ها محسوب می‌شود.

علی اصغر عباسی امروز (6 اسفند) در وبینار کرسی تعاون و کارآفرینی که با همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد؛ اظهار کرد: تعاون متشکل از هفت نفر هم گروه است که به لحاظ تخصص، توان، سرمایه و تفکراتی که دارند مکمل یکدیگر هستند.

وی عنوان کرد: در تشکیل گروه‌ها 20 درصد از سرمایه اولیه را خود گروه تامین و 80 درصد باقیمانده را تسهیلات بانکی پوشش می‌دهند که ابتدا می‌بایست از طریق درخواست به اداره تعاون اقدام و پس از تکمیل فرم سهام خود را مشخص و از طریق بانک توسعه یک حساب بانکی افتتاح کنند.

عباسی ادامه داد: سنگ بنای تعاونی‌ها سرمایه‌های انسانی است و اقتصاددانان معتقدند برای پیشرفت و توسعه هر کشوری سه عامل مهم از جمله جغرافیا،فرهنگ و نهاد دخیل است.

وی بیان کرد: در شرکت تعاونی افرادی که می‌خواهند عضو شوند آزادانه به عضویت در می‌آیند و حتی میتوانند از تعاونی خارج شوند و در همه دنیا این اصل در تعاونی‌ها وجود دارد.

عباسی افزود: وجه تمایز تعاونی با شرکت های خصوصی در اصل اداره دموکراتیک تعاونی است و هر نفر تنها حق یک رای دارد و کسانی می‌توانند در جایگاه مدیریت قرار گیرند که بیشترین آرا را از سوی اعضا تعاونی کسب کنند.

وی در خصوص مشارکت اقتصادی اعضا در تعاونی خاطرنشان کرد: مشارکت اقتصادی اعضا به این معنی که در تعاونی‌ها افرادی که عضو می‌شوند می‌بایست یک سهم بخرند و دارا بودن حداقل یک سهم از سهام لازمه عضویت در تعاونی است.

عباسی همچنین در خصوص استقلال شرکت تعاونی گفت: همانگونه که گفته شد، مدیران تعاونی توسط خود اعضا انتخاب می‌شوند و دولت هیچگونه نقشی در تایید و عزل و نصب آن‌ها ندارد و این به این معنی است که شرکت تعاونی یک شرکت مستقل است.

وی اظهار کرد: تعاونی‌ها سه رکن اصلی از جمله مجامع عمومی، هیئت مدیره و بازرسی است که رکن اولیه آن که مجامع عمومی است که در آن گرد هم می‌ایند و مدیران انتخاب و در مورد سرمایه گذاری و خط مشی گروه ها صحبت می‌شود و بازرسان نیز وظیفه نظارت بر عملکرد هیئت مدیره را بر عهده دارد.

عباسی تصریح کرد: ساختار تعاونی‌ها یک ساختار کاملا دموکراتیک است و باید توسط خود اعضا کنترل می‌شود و هر نوع موفقیتی در تعاونی حاصل شود توسط خود اعضا و عملکرد مدیران است.

وی عنوان کرد: تعاونی‌ها از دو حالت خارج نیستند که یا نهادی فراگیر است به این معنی که افرادی که در داخل سازمان هستند اگر کنشگران اجتماعی خوبی باشند و با سایر اعضا تعامل داشته باشند و نسبت به سرنوشت و سرمایه خود در تعاونی حساس باشند در تعاونی تخلفات به حداقل می‌رسد و هرچقدر هم که مدیران و اعضا نسبت به این‌ها بی تفاوت باشند، تعاونی‌ها از حالت فراگیر خارج می‌شوند.

عباسی افزود: در تعاونی‌ها هر یک از اعضا که تلاش می‌کند نفع آن به همه میرسد اما اگر غیر از این باشد سازمان به یک سازمان غارت‌گر تبدیل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: برای دستیابی به توسعه ما نیازمند سه عامل سرمایه انسانی، سرمایه مادی و سرمایه نمادین هستیم.

عباسی در پایان سخنان خود یادآور شد: سرمایه نمادین چند ویژگی دارد که یکی از آن‌ها مهارت گفت و گو، ظرفیت گذشت، ایثارگری و جوانمردی و سنگ بنای تعاونی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس