تلاش آمریکا برای ساخت پایگاه نظامی در مرز با کویت


تلاش آمریکا برای ساخت پایگاه نظامی در مرز با کویت

کارشناس نظامی عراق اعلام کرد که در سایه بی اطلاعی دولت و پارلمان، آمریکا در تلاش برای تاسیس پایگاه‌های لجستیک در مرز این کشور با کویت است.

​ «رضا الدهلکی» کارشناس نظامی عراق در خصوص تحرکات آمریکا در مرز‌های این کشور با کویت برای ایجاد پایگاه‌های لجستیک و بی‌اطلاعی دولت از آن هشدار داد.

او گفت: دولت عراق هیچ اطلاعاتی درباره تحرکات آمریکا در مرز‌های عراق با کویت ندارد و این مسئله دارای نواقصی علیه دولت عراق است.

این کارشناس افزود: درخواست‌هایی که از طرف پارلمان درباره حاکمیت عراق و لزوم حفاظت از آن انجام می‌شود در حالی مطرح می‌شود که دولت و پارلمان از عملیاتی که نیرو‌های آمریکایی در مرز‌های کویت انجام می‌دهند، بی اطلاع هستند.

الدهلکی تأکید کرد: دولت آمریکا در نظر دارد پایگاه‌های هوایی و باند پرواز‌های خود را در منطقه بیابانی نوار مرزی عراق و کویت ایجاد کند.

او تصریح کرد: ما در این زمینه با اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان تماس گرفتیم و متأسفانه آن‌ها نه تنها هیچ گونه تصور یا اطلاعاتی در این خصوص نداشتند بلکه به بهانه نداشتن اطلاع کافی از سخن گفتن درباره این مسئله خودداری کرده و حتی آن را انکار کردند.

در بیانیه این کارشناس نظامی آمده است: برنامه بعدی آمریکا در مرز با کویت مشابه آن چیزی است که در خاک عربستان سعودی انجام داده است که در آن پایگاه‌هایی لجستیک و امدادی تاسیس کرده است تا در موارد خاص از آن‌ها استفاده کند.

او برای اثبات سخنان خود به گفته‌های ژنرال کنت مکنزی، فرمانده نیرو‌های ارتش آمریکا در منطقه غرب آسیا در روز یکشنبه هفته جاری استناد کرد.

مکنزی در سخنان خود گفت: پایگاه‌هایی می‌خواهیم در عربستان سعودی و دیگر اراضی مشترک ایجاد کنیم که ما را قادر می‌سازد تا در برخی مواقع پرخطر به پایگاه‌های دیگر برویم.

کارشناس نظامی عراق تاکید کرد که سکوت عراق درباره این مسئله هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل خواهد کرد و فرهنگ باقی ماندن فضای هوایی این کشور تحت کنترل خارجی را از یک سو مستحکم خواهد کرد و از سوی دیگر تاسیس این پایگاه‌ها موجب ایجاد محلی برای تعرض به امنیت کشور‌های همسایه عراق می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403