لاوروف: آمریکا سایت‌های هسته‌ای خارج از کشور را برچیند


لاوروف: آمریکا سایت‌های هسته‌ای خارج از کشور را برچیند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت، آمریکا باید سلاح‌های هسته‌ای خود را در خارج از این کشور برچیند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ماه گذشته، روسیه و دولت بایدن رئیس جمهور آمریکا برای تمدید معاهده کاهش تسلیحات راهبردی جدید یعنی استارت جدید به مدت پنج سال در آخرین لحظه توافق کردند. ماه‌ها مذاکره درباره تمدید این پیمان با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا ناموفق بود. پیمان استارت جدید آخرین توافقنامه مهم در مورد تسلیحات هسته‌ای بین این دو ابرقدرت هسته‌ای پس از لغو دو معاهده دیگر از سوی آمریکا در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۱۹ است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت، آمریکا باید سلاح‌های هسته‌ای خود را به خانه بیاورد و زیرساخت‌ها را برای استقرار آن‌ها در خارج از کشور از بین ببرد.
لاوروف که روز چهارشنبه به شکل ویدئویی برای شرکت کنندگان در کنفرانس خلع سلاح در ژنو صحبت می‌کرد، گفت: از نظر ما حفظ ماموریت‌های هسته‌ای مشترک ناتو که با پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) مغایرت دارد، قابل قبول نیست. تسلیحات هسته‌ای آمریکا باید به خاک این کشور بازگردانده شود و زیرساخت‌های خارجی برای استقرار آن‌ها باید حذف شود.
این دیپلمات ارشد روسی خاطر نشان کرد دولت ترامپ، اصل ریگان- گورباچف ۱۹۸۵ را رد کرده بود؛ مبنی بر اینکه نمی‌توان در یک جنگ هسته‌ای پیروز شد و هرگز نباید چنین جنگی رخ دهد. لاوروف استدلال کرد که دولت جدید آمریکا باید در این زمینه تعهد رسمی بدهد.
لاوروف گفت: ما به طور مداوم بر ضرورت این مسئله پافشاری کرده ایم که روسیه، آمریکا و سایر کشور‌های گروه پنج گانه هسته‌ای [شامل انگلیس، فرانسه و چین]بر این فرمول بنیادی تاکید داشته باشند که یک جنگ هسته‌ای برنده‌ای ندارد و چنین جنگی هرگز نباید رخ دهد. من در مکالمه تلفنی ام در چهارم فوریه با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا این پیشنهاد را تکرار کردم.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سخنانی در کنفرانس خلع سلاح در ژنو گفت: رئیس جلسه و همکاران محترم، سال ۲۰۲۰ در همه عرصه‌ها سال سختی بود. رویکرد‌های ویرانگر که باعث از بین رفتن نظام‌های بین المللی برای جلوگیری از گسترش تسلیحات و خلع سلاح شد، افزایش یافت و تنش‌ها و بی اعتمادی بین کشور‌های عضو سازمان ملل افزایش یافت. متاسفانه اقدامات آمریکا برای تبدیل قوانین بین المللی و نقش اصلی سازمان ملل به نظام بین المللی مورد نظر آمریکا ادامه یافت. آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ و سپس از بین بردن توافقنامه موشک‌های میان برد و دوربرد در سال ۲۰۱۹، در سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفت از معاهده آسمان باز خارج شود و این تصمیمی بود که امنیت بین المللی را از بین می‌برد. شیوع ویروس کرونا نیز عمل دیگری بود که همکاری‌ها را در همه عرصه‌ها دشوار کرد. در واقع همه کانال‌های سنتی ارتباط دیپلماتیک فلج شد و اوایل امسال بود که نشانه‌هایی امیدوارکننده به چشم خورد که منظور من از این نشانه ها، تمدید معاهده تسلیحات تهاجمی راهبردی است که همچنان یکی از عوامل اصلی حفظ ثبات راهبردی و امنیت بین المللی است.
وی ادامه داد: مسئله تضمین خویشتنداری در خصوص موشک‌ها با توجه به پایان معاهده نابودی موشک‌های میان برد و کوتاه برد اهمیت زیادی دارد و پیشنهاد ما همچنان به قوت خود باقیست و موشک‌هایی از این نوع در هیچ یک از مناطقی که تسلیحات مشابه ساخت آمریکا در آنجا مستقر نباشد، مستقر نخواهیم کرد. از کشور‌های عضو ناتو می‌خواهیم اقدامات مشابهی انجام دهند.
لاوروف ادامه داد: تهدیدات ناشی از رقابت‌های تسلیحاتی در فضا همچنان افزایش می‌یابد و آمریکا و متحدان آن از فضا برای انجام اقدامات تهاجمی و استقرار تسلیحات تهاجمی استفاده می‌کنند. روسیه همچنان به استفاده از فضا برای اکتشافات مسالمت آمیز پایبند است. هنوز فرصت برای تهیه تدابیر مورد قبول همه و دارای الزام قانونی وجود دارد. می‌توان مانع از درگیری نظامی در فضا شد. معاهده منع استقرار تسلیحات در فضا که روسیه و چین آن را مطرح کرده اند مبنای خوبی است. روسیه در خلع سلاح‌های هسته‌ای مشارکت ملموسی دارد. پیشرفت در این زمینه به مشارکت همه کشور‌های دارای توانایی‌های نظامی هسته‌ای بخصوص فرانسه و انگلیس نیاز دارد. روسیه از گفتگو‌های چندجانبه استقبال می‌کند. این گفتگو‌ها باید بر مبنای توافق و احترام به منافع قانونی همه طرف‌ها انجام شود.
لاوروف افزود: روسیه تقویت نظام منع گسترش تسلیحات بیولوژیکی و سمی را یکی از ماموریت‌های مهم و اولویت دار جامعه بین المللی می‌داند و آماده است برای برگزاری کنفرانس بازنگری در معاهده منع گسترش سلاح‌های بیولوژیکی و سمی که قرار است امسال برگزار شود تلاش کند. از همه می‌خواهیم از طرح روسیه برای تقویت اصول این معاهده حمایت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کی یف طی یک هفته بیش از 3500 سرباز خود را در محور دونتسک از دست داد