«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب است


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه  لیله الرغائب است

حجت‌الاسلام باقری با بیان اینکه بهترین آرزو و جایزه لیله الرغائب، فرج مولای ما امام زمان(عج) است، گفت: در ماه رجب می‌توان زمینه ظهور امام زمان(عج) را از مسیر نزدیک شدن به خدای متعال و خودسازی فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن نخستین شب جمعه از ماه رجب که لیله الرغائب نام داد و به شب آرزوها شهرت یافته و به منظور بررسی دعایی که منتظران را در این شب به آرزوی دیرینه شان یعنی فرج وصل می کند، با حجت الاسلام «سیدمصطفی باقری»، کارشناس مهدوی گفت و گویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام باقری با بیان اینکه نیاز انسان به دعا و نیایش امری فطری است، اظهار کرد: یعنی همه ابناء بشر این نیاز را در خود احساس می کنند؛ گاهی نیازها واضح و آشکار است که نیاز به متذکر شدن آن به انسان نیست همچون گرسنگی اما برخی نیازها با اینکه مبرم هستند و نبودشان اختلال ایجاد می کند، اما درک شدنی نیستند برای مثال اگر کسی یکی از ویتامین های بدنش کاهش یابد، باید آزمایش دهد تا این فقر مشخص و سپس برطرف شود شاید برای برخی از انسان ها نیاز به دعا و استغفار چنین باشد و خود ندانند چه شده یا این این عدم آرامش از کجا ریشه می گیرد؟! اما به محض آنکه شب قدری می شود و به این بهانه مناجات و نیایش می کنند احساس آرامش می کنند چراکه فقرشان در باب استغاثه و استغفار و دعا رفع شده است.

این کارشناس مهدوی درباره نیاز اصلی و اصیل انسان به دعا، تصریح کرد: همه ما امام حسین(ع) را به عنوان شخصیتی عزیز می شناسیم عزیز یعنی برای نیازهایشان به هر کسی رو نمی اندازد و لذا ایشان باب حوائج است و همه به در خانه شان می روند اما همین انسان عزیز به پست ترین انسان های روی زمین رو می زند و در روز تاسوعا از لشکر یزید یک روز وقت می گیرد تا نماز و قرآن بخواند و می فرماید: من عاشق نماز دعا و قرآن و کثرت اسغفار هستم! یعنی دعا و مناجات به قدری مهم است که امام حسین(ع) به پست ترین انسان های تاریخ بشریت رو می زند تا شبی را برای آن مهلت بگیرند!

وی با بیان اینکه ماه رجب ماهی بافضیلت و به فرموده پیامبر(ص) ماه استغفار امت ایشان است، ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در گفتگو با هانری کُربن می گوید: ما در صورت احساس نیاز به صحبت با خدا دعاهای روزانه، هفتگی، ماهانه و ... داریم و این برنامه دین ما است که به درگاه الهی برویم و مناجات کنیم و اشک بریزیم؛ شما برای رفع این نیاز (فطری) چه برنامه ای دارید؟؛ کُربن پاسخ می دهد: من بهترین پاسخ نیازم را صحیفه سجادیه یافتم!

عظمت پیوند ماه رجب و شب جمعه!

حجت الاسلام باقری در ادامه بیان کرد: ماه رجب در مجموعه برنامه ریزی های دینی برای همه سال ما، یکی از ماه هایی است که ویژه برای دعا و استغفار و نیایش برگزیده شده و وقتی بر عظمت این ماه، عظمت شب جمعه نیز افزوه شود ظرفیتی بی بدیل ایجاد می کند؛ شب جمعه اشرف لیالی در ایام هفته است چنان که وقتی فرزندان حضرت یعقوب(ع) می آیند و از ایشان می خواهند برایشان از خدا طلب مغفرت کند، ان نبی الهی پاسخ می دهد: به زودی برای شما استغفار می کنم؛ مفسران درباره چرایی این تعلل پرسیده اند. امام باقر(ع) ذیل این آیه فرمودند: یعقوب(ع) منتظر شب جمعه بود!

وی با اشاره به فضایلی که برای نخستین شب جمعه از ماه رجب مشهور به لیله الرغائب بیان شده، گفت: حتی اگر حدیث لیله الرغائب مربوط به شب جمعه اول ماه رجب سند و اعتبار نداشته باشد، همین دو دلیل یعنی فضیلت ماه رجب و دیگری عظمت شب جمعه کافی است تا بدانیم وارد شبی می شویم که از نظر عظمت بر کسی پوشیده نیست. ابن طاووس در «اقبال الاعمال» برای شب جمعه اول ماه رجب اذکار و اوراد و ثواب های عجیب نقل کرده است.

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: اگر پیامبر اکرم (ص) موظف بودند بخش عمده سال را شب ها بیدار باشند و عبادت کنند برای ما شاید کشش این قدر از عبادت وجود نداشته باشد اما در شب جمعه ای مثل لیله الرغائب سزاوار است که بیشتر مراقبت کنیم و حداقل نیم ساعتی قبل از اذان صبح این شب برخیزیم و به فکر فقر و ناتوانی خود پس از مرگ باشیم!

بزرگ ترین جایزه خدا به بندگان در لیله الرغائب

وی با بیان اینکه للیه الرغائب معروف شده به شب آرزوها یا شب جوایز بزرگ، افزود: رغائب دو معنی یافته یکی آرزوها و دیگر جوایز بزرگ ... باید بدانیم بزرگ ترین جایزه ای که خدای متعال می تواند به بنده دهد چیست؟ یا بزرگ ترین آرزوی بنده چه می تواند باشد؟

حجت الاسلام باقری ابراز کرد: انسان باکیاست باید آرزویی کند که همه آرزوهایش را در بر بگیرد آن آرزو دعا برای ظهور حضرت بقیه الله الاعظم (عج) است که زمین را پر از عدل و داد می کند همانطور که از ظلم و جور پر شده است. مردم جهان از این فسادها و تبعیض ها و بداخلاقی ها خسته شده و به جایی رسیده اند که چاره ای جز نگریستن به آسمان ندارند تا منجی بیاید و از این وضعیت نجاتشان دهد.

وی با بیان اینکه بهترین آرزو و جایزه لیله الرغائب، فرج مولای ما امام زمان(عج) است، اظهار کرد: به نظر می رسد در ماه رجب می توان زمینه ظهور امام زمان(عج) را از مسیر نزدیک شدن انسان به خدای متعال و خودسازی فراهم کرد. «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعای این شب است دعای یک نفر کافی نیست و این نیازمند دعای بسیار است چنان که امام مهدی(عج) خود فرمودند: «أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم‏».

حجت الاسلام باقری با اشاره به دعای مشهور ماه رجب یعنی دعای «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ ...»، خاطرنشان کرد: در این دعا می گوییم هر خیری از تو است و از خدا در دنیا جمیع خیرات را طلب می کنیم و این جمیع خیرات ظهور بقیه الله الاعظم(ع) است که بالاترین خیرات و نیکی ها است و اگر محقق شود همه آنچه در آرزویش هستیم، محقق می شود. به عبارت دیگر، در فرازی که همه خیرات این دنیا و آخرت را طلب می کنیم شاید ندانیم که راس همه این خیرات ظهور امام عصر(عج) قرار دارد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چطور اینترنت هدیه دولت را فعال کنیم؟ + مراحل