اعمال ماه رجب را به نیابت از امام زمان(عج) انجام دهیم


اعمال ماه رجب را به نیابت از امام زمان(عج) انجام دهیم

یک کارشناس مهدوی با شرح راه‌های انس و الفت با امام زمان(عج) در ماه رجب، گفت: مغتنم است منتظران اعمال ماه رجب را به نیابت از امام زمان(عج) انجام دهند؛ اگر دست‌مان را در دست ولی خدا قرار دهیم چون یدالله است قطعا دست ما را در دست خدا می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در آستانه فرا رسیدن ماه رجب و به منظور بررسی راه های بهره مندی حداکثری منتظران امام زمان(عج) از برکات این ماه که ماه خدا است، با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مهدوی و عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام فوادیان درباره راه های انس و الفت با امام زمان(عج) در ماه رجب، اظهار کرد: در روایات ما نسبت به ماه رجب فضایل و ویژگی های خاصی بیان شده است، چنان که تصریح شده ماه رجب، ماه ارتباط با خدای تبارک و تعالی است و از دریچه ارتباط با خدا انسان می تواند به راز آفرینش و حقیقت عبودیت دست بیابد، از این رو، معصومان(ع) برای این ارتباط مطالبی توصیه کرده اند اعم از نمازها ادعیه، استغفارها و ... .

این کارشناس مهدوی ادامه داد: ما منتظران ضمن ارج نهادن به همه دستورالعمل های معصومان (ع) باید نگاهی هم به دستورات امام زمان(عج) داشته باشیم؛ در «مفاتیح الجنان» سه دعا و یک زیارت از امام عصر(عج) برای ماه رجب آمده که جایگاهی ویژه دارند به ویژه درباره زیارت رجبیه که حضرت حجت(عج) تاکید دارند به هر مشهدی از مشاهد اهل بیت(ع) مشرف شدید به آن اهتمام کنید.

ادعیه و اذکار برای قرب به خدا است

وی تصریح کرد: دعا و زیارت در فرهنگ دینی ما بسیار حائز اهمیت است امام مهدی(عج) هم زیارت رجبیه و هم ادعیه ای را انشاء کرده اند از این رو، ضرورت دارد به آنها برای ارتباط با خدا مراجعه کنیم و با آنها انس داشته باشیم چون همه این ادعیه و اذکار و زیارات برای آن است که ما به خدا نزدیک شویم. جمله معروفی است که انسان چهار رابطه دارد، شامل ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با مخلوقان و ارتباط با طبیعت.

حجت الاسلام فوادیان در ادامه بیان کرد: وقتی این چهار حوزه ارتباطی را ملاحظه می کنیم، درمی یابیم همه اینها برای ارتباط با خدا است یعنی اگر با طبیعت ارتباط برقرار می کنیم برای شناخت دقیق تر از خدا است یا اگر در ارتباط با همسایه، دیگران، همکاران و ... هستیم باید در پی تقویت ارتباط با خدا باشیم. از این رو، امام زمان(عج) نیز از فرصت مغتنم و بهینه ماه رجب که دیباچه ورود به ماه مبارک رمضان است، استفاده می کنند و در ادعیه و زیارت خود بر ارتباط بندگان با خدا تاکید دارند.

منتظران از مناسبت ها برای توکل و توسل بهره می برند

وی با بیان اینکه امام زمان(عج) در زیارت رجبیه به ولادت دو معصوم(ع) در این ماه اشاره دارند، گفت: این یک توصیه است که انسان منتظر به گزاره های تاریخی یعنی ولادات و شهادات ائمه(ع) توجه داشته باشد و از آنها برای توسل و توکل بهره ببرد.

دو کارکرد استغفار برای منتظران امام زمان(عج)

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: در ماه رجب آنچه بسیار مورد تاکید قرار گرفته، استغفار است، طلب غفران و بخشش دو کارکرد مهم برای منتظران دارد، نخست آنکه خدایی علیم، حکیم و قادر بر هر کاری است و من، انسانِ محتاج و مخلوق و نیازمند شدید به او هستم ... وقتی این دو را دریافتیم که ویژگی های ما به عنوان مخلوق سراسر نیاز است، خالصانه به درگاه الهی می رویم چنان که امام سجاد(ع) می فرمایند: خدایا من را به اضطرارها و نیازهای خودم آگاه گردان!

وی در ادامه ابراز کرد: در روانشناسی هرم نیازهای انسان مطرح می شود، شامل خوراک، پوشاک، مسکن و نیازهای روانی و اجتماعی مثل امنیت، آرامش و خودباوری و ... اما در فرهنگ انتظار، مهمترین نیاز بشر اضطرار به حجت یعنی نیاز شدید به امام زمان(عج) است، این نیاز در قالب ادعیه و زیارت های ماه رجب هم نمود می یابد، برای مثال وقتی بر استغفار تاکید می شود یعنی نیاز داریم و ما همه فقیر هستیم و خدا بی نیاز مطلق است و شاهراه رفع این نیاز و وصل شدن به بی نیاز مطلق، امام زمان(ع) است.

فوادیان اضافه کرد: اگر بخواهیم به خدا توجه کنیم، سبیل الله و وجه الله در این عالم، امام هر عصر و زمانی است، ما برای رسیدن به مقصد و هدف که قُرب خدای تبارک و تعالی است، باید از مسیر امام زمان(عج) حرکت کنیم، چون تنها راه رسیدن به خدا در این دوران نیز امام مهدی(عج) به عنوان امام حی و حاضر است.

بدون امام(ع) انسان به خدا نمی رسد

وی تاکید کرد: بدون امام(ع) انسان به خدا نمی رسد، اگر منتظر خود را در مسیر عبودیت قرار بدهد و قصد و منظورش این باشد که به قرب خدا و آستان پروردگار نزدیک شود، راه رسیدن به خدا فقط و فقط امام هر عصر و زمان است، امام معصوم(ع) در تعابیر روایی ما هم راه است و هم راهنما، اگر دستمان را در دست ولی خدا قرار بدهیم چون یدالله است قطعا دست ما را در دست خدا می گذارد.

وی درباره کیفیت ارتباط با امام زمان(عج) در ماه رجب، گفت: باید در ماه رجب ضمن پرداختن به همه معارفی که اهل بیت(ع) در ادعیه بیان کرده اند، دغدغه های منتظرانه مان را نیز جهانی کنیم، در این ماه تاکید فراوان بر روزه و انجام امور عبادی شده و بسیار مناسب است که انسان همه این برنامه ها را در راه تقرب به خدا و ولی او انجام دهد.

حسرت مرحوم «نخودکی اصفهانی»!

حجت الاسلام فوادیان ابراز کرد: در ابتدای کتاب «صحیفه مهدیه» نوشته «مرتضی مجتهدی سیستانی»، از قول مرحوم «نخودکی اصفهانی» (دارای جایگاه رفیع که علما و بزرگان بسیار از محضرش کسب فیض می کردند) نقل شده است: کاش همه اذکار و اوراد را در راه تقرب به امام زمان(عج) انجام می دادم. بنابر این، خوب است بدانیم در آستانه ماه رجب که هیچ مکانتی در این دنیا به اندازه قرب به خدا و ولی او ارزش ندارد.

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: وقتی به حضرات معصومان(ع) در زیارت «جامعه کبیره) سلام می کنیم، عرضه می داریم سلام بر شما که ملائکه در محضرتان آمد و شد می کنند اگر در ماه رجب خواسته ای داریم و مَلِکی از سوی خدا برای این آرزو نزد ما نزول می کند، آن ملک از امام زمان(عج) اذن رفت و آمد می گیرد. وقتی همه حقایق عالم بر محوریت امام زمان(عج) می چرخد بسیار مطلوب است که همه اعمال و اذکار و اوراد را به نیابت از امام زمان(عج) انجام دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: منتظر باید دغدغه ارباب و صاحب عصر خود را داشته باشد، امام زمان(عج) امروز صرفاً به فکر هدایت شیعه نیستند، بلکه به عنوان امام مُلک و مَلَکوت به همه جهان می اندیشند و منتظران هم باید دغدغه و اندیشه فرازمانی و فرامکانی داشته باشند و صرفاً به خود و خانواده و اطرافیان نیندیشند.

فوادیان ابراز کرد: کسی می تواند در ماه مبارک رمضان از خدا برای همه هستی طلب حاجت کند مثل سیر شدن همه گرسنگان، غنی شدن همه فقرا، و ... «اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ...» که در ماه رجب گام های استوار بردارد و دغدغه جهانی داشته باشد.

وی افزود: از فرزند مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره) پرسیدند: پدر شما در شب های قدر چه دعایی می کردند؟ ایشان در پاسخ گفت: آیت الله العظمی بهجت(ره) در شب قدر عرضه می داشتند: خدایا! در چین یک میلیارد انسان زندگی می کند، به آنها اسلام ببخش! ... یعنی این عالمی بزرگ برای عالم و دنیا آشنایی با خدا را در شب قدر طلب می کردند و دغدغه جهانی داشتند؛ این نگاه برگرفته از انتظار واقعی است چون تابع نظر و خواست امام مهدی(عج) است.

فوادیان در پایان خاطرنشان کرد: خوب است منتظران امام زمان(عج) در مسیر عبودیت، اندیشه های جهانی شان را تقویت کنند برای مثال امروز که جهان با کرونا دست و پنجه نرم می کند، منتظر واقعی رفع این بلیه را برای دنیا از خدا مسئلت می دارد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | بمباران شدید محله شجاعیه توسط جنگنده‌های اسرائیلی