50 روز پس از حمله به کنگره، اف‌بی‌آی به شکست اطلاعاتی متهم شد


50 روز پس از حمله به کنگره، اف‌بی‌آی به شکست اطلاعاتی متهم شد

تهران – ایرنا – تقریبا با گذشت دو دهه از شکست انتشار اطلاعاتی که می‌توانست به اف‌بی‌آی در خنثی کردن حملات یازده سپتامبر کمک کند، این نهاد امنیتی آمریکا بار دیگر در جریان تهاجم به کنگره متهم است که از تهدید شبه‌نظامیان و سفیدبرترپنداران در روزهای منتهی به حمله به کنگره اطمینان حاصل نکرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از ان بی سی نیوز، شهادت هایی که در جلسه استماع سنای آمریکا داده شد، حاکی است یک گزارش اطلاعاتی اف بی آی در شرح برنامه حمله به کنگره، شب قبل از یورش ۶ ژانویه (۱۷ دی) به این ساختمان، از طریق ایمیل به مقام های سطح پایین تر فرستاده شد، اما هرگز از سوی پلیس کنگره یا رهبران واشنگتن خوانده نشد.

سناتورهای آمریکایی این مساله را شکست اطلاعاتی پلیس کنگره و اف بی آی دانستند.

به گفته کارشناسان و مقام های سابق و فعلی آمریکایی، شکست اطلاعاتی که نیروهای پلیس واشنگتن و کنگره را برای حمله اوباش به ساختمان کنگره غیرآماده گذاشت، فراتر از یک ایمیل خوانده نشده از یک دفتر میدانی اف بی آی است.

این افراد افزودند که موضوع، درنگ اف بی آی و نهادهای دیگر در جمع آوری و انتشار اطلاعات مبتنی بر پست های رسانه های اجتماعی فعالان سیاسی داخلی است.

«فرانک فیگلیوزی» رئیس سابق بخش ضد اطلاعات اف بی آی و تحلیل گر فعلی ان بی سی نیوز گفت: این باید زنگ خطری برای همه ما باشد که مشکلی بزرگ در دست داریم، نظر به اینکه اطلاعات موجود بوده است.

همان طور که ان بی سی نیوز و دیگر سازمان ها گزارش دادند، چهار هفته قبل از حمله به کنگره، افراطی ها علنا در رسانه های اجتماعی اعلام کردند که قصد متوسل شدن به خشونت برای توقف جریان تائید انتخابات ریاست جمهوری در کنگره را دارند.

اما شاهدان روز سه شنبه در جلسه استماع سنا گفتند که هیچ اطلاعاتی از کانال های اطلاعاتی رسمی شامل اف بی آی و عملیات های اطلاعاتی اش مبنی بر احتمال حمله به کنگره دریافت نکردند.

50 روز پس از حمله به کنگره، اف‌بی‌آی به شکست اطلاعاتی متهم شد

اگرچه گزارشی که شب قبل از حمله درمورد شورش ارسال و در آن تهدید حمله به کنگره در رسانه های اجتماعی شرح داده شد، اما مقام های ارشد اف بی آی هرگز در جلسات برنامه ریزی شده این نهاد به این مورد و تهدیدهای دیگر اشاره ای نکردند.

به گفته مقام های سابق اف بی آی، وکلای این نهاد از دیرباز با دیده شک و تردید به گزارش های اطلاعاتی مبتنی بر گفته های عوامل سیاسی داخلی نگریسته اند.

همانطور که ان بی سی گزارش داد، اف بی آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا قبل از تائید الکترال کالج یک بولتن اطلاعاتی مشترک منتشر نکردند، درحالی که اینگونه بولتن ها به طور معمول قبل از رویدادهای مهم منتشر می شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرد.
گزارش ها حاکی است که سخنان وی، عامل محرک حمله هوادارانش به ساختمان کنگره در ۱۷ دی بود که پنج کشته و شماری زخمی برجا گذاشت.
مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ را به اتهام تحریک به شورش استیضاح کرد اما این جلسه محاکمه استیضاح نیز راه به جایی نبرد و وی از اتهام های وارد تبرئه شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان