ادامه اشغالگری ناتو؛ نظامیان آلمانی 10 ماه دیگر در افغانستان می‌مانند


ادامه اشغالگری ناتو؛ نظامیان آلمانی 10 ماه دیگر در افغانستان می‌مانند

یک هفته پس از آنکه ناتو اعلام کرد که تصمیمی برای خروج از افغانستان ندارد، دولت آلمان با تمدید 10 ماهه حضورنظامیان خود در این...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از آنکه چندی پیش «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد که علیرغم توافقات قبلی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا با طالبان برای خروج کامل نظامیان از افغانستان هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده‌اند، دولت آلمان روز گذشته (چهارشنبه) با تمدید ۱۰ ماهه حضور نظامیان آلمانی در افغانستان موافقت کرد.

بنا بر گزارش وبگاه آلمانی «دویچه وله»، پیش‌نویس جدید کابینه دولت آلمان برای اجرایی شدن منوط به موافقت بوندستاگ (پارلمان آلمان) است و در صورتیکه به تصویب نهایی برسد نظامیان آلمانی تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ در افغانستان خواهند ماند.

طبق این گزارش، مأموریت کنونی نظامیان آلمانی در افغانستان، ۳۱ مارس سال جاری میلادی به پایان می‌رسد.

«اشتفان سیبرت» سخنگوی دولت آلمان در خصوص تمدید مأموریت نظامی آلمان در افغانستان توضیح داد که تاریخ جدید، «به طور مناسبی اوضاع پیچیده افغانستان را در نظر گرفته است و همچنین انعطاف‌پذیری لازم را برای نشان دادن هرگونه واکنش در صورت تغییر وضعیت ناپایدار امنیت تهدید‌آمیز امکان‌پذیر می‌کند».

بر اساس این گزارش، مشارکت نظامی آلمان در قالب مأموریت ناتو در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۸، آنطور که برآوردها نشان می‌دهد، برای آلمان ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو هزینه داشته است.

دویچه وله در ادامه گزارش خود نوشت که آلمان با یکهزار و ۳۰۰ نظامی، پس از ایالات متحده بزرگترین نیروی نظامی را در افغانستان دارد و سیبرت گفته است که تمامی این نظامیان در پیش‌نویس جدید کابینه مرکل در افغانستان خواهند ماند.

تصمیم آلمان برای ادامه اشغالگری در افغانستان یک هفته پس از آن مطرح شده است که ناتو اعلام کرد که هنوز «هیچ تصمیم نهایی» درباره آینده مأموریت خود در افغانستان اتخاذ نگرفته است.

وی اعتراف کرد که ائتلاف ناتو در خصوص تداوم مأموریت نظامی در افغانستان با دو راهی‌ها و سردرگمی‌های زیادی مواجه است.

علیرغم آنکه رئیس‌جمهور سابق آمریکا با طالبان توافق کرده بود که تا ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) تمامی نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج کند اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده در حال بازبینی این توافق است.

از طرف دیگر، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرده است که نباید در تصمیم‌گیری برای خروج نظامیان از افغانستان شتابزده عمل کرد و خروج نظامیان از این کشور باید به پیشرفت مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان منوط شود.

اواخر بهمن ماه سال جاری، استولتنبرگ در توجیه تداوم اشغالگری ناتو در افغانستان مدعی شد که هدف ناتو این است که افغانستان به پناهگاه امنی برای تروریست‌ها تبدیل نشود و «هر وقت زمان آن فرا برسد، تعداد بیشتری از نیروهای ناتو از افغانستان خارج خواهند شد».

دبیرکل ناتو با تأکید بر لزوم قطع ارتباط طالبان با القاعده تأکید کرد: «طالبان دلیل خشونت‌ها بوده و باید ارتباط خود با گروه‌های تروریستی را قطع کرده و با حسن نیت به مذاکره بپردازد.»

مذاکرات صلح افغانستان از ماه سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شده است اما به دلیل اختلافات زیاد به کندی پیش می‌رود و تغییر دولت در واشنگتن نیز چشم انداز این مذاکرات را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر