تفاوت امیرالمومنین و پیامبر از نگاه حضرت محمد(ص)


تفاوت امیرالمومنین و پیامبر از نگاه حضرت محمد(ص)

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: از زمانی که وحی بر پیامبر اسلام نازل شد، حضرت علی علیه السلام در کنار ایشان در غار حرا بود و ناله شیطان را از نزول وحی شنید و از پیامبر سوال کرد که حضرت پاسخ دادند ناله شیطان است و فرمودند یا علی هرچه من می بینیم و می شنوم تو می بینی و می شنوی الّا اینکه تو پیامبر نیستی .

حجت الاسلام و المسلمین"احمد شیخ بهایی" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با تبریک سالروز ولادت حضرت علی علیه السلام اظهار کرد: صحبت کردن درباره فضائل امیرالمومنین کار ساده ای نیست و سخن گفتن در این باره مصداق این بیت شعر است؛

"کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست

که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم".

وی با اشاره به گوشه ای از فضائل حضرت علی علیه السلام افزود: علم فضیلت است و هر که علمش بیشتر باشد، دارای جایگاه برتر است؛ از زمانی که وحی بر پیامبر اسلام نازل شد، حضرت علی علیه السلام در کنار ایشان در غار حرا بود و ناله شیطان را از نزول وحی شنید و از پیامبر سوال کرد که حضرت پاسخ دادند ناله شیطان است و فرمودند" یا علی هرچه من می بینیم و می شنوم تو می بینی و می شنوی الّا اینکه تو پیامبر نیستی".

شیخ بهایی تصریح کرد: امیرمومنان در هر شبانه روز دو ساعت اختصاصی با پیامبر صلی الله علیه و آله داشت و تمام آیات قرآن، تفاسیر، شان نزول و همه آنچه برای سعادت بشر لازم بود را پیامبر به علی علیه السلام فرمود و حضرت همه را نوشت و این به عنوان "کتاب علی" دست معصومان و امام زمان است و در برخی روایات نقل شده که امام صادق علیه السلام مطالب را از کتاب علی نقل می کردند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند" من شهر علم هستم و علی در این شهر است" گفت: علی علیه السلام فرمود" من راه های آسمان را از راه های زمین بهتر می شناسم و راه سعادت بشر را از راه های کسب درآمد بهتر می شناسم" و در زمان خلفاء که حضرت 25 سال خانه نشین بودند، در همه امور ایشان را کنار زده بودند الّا جنبه علمی و هر جار گیر می کردند سراغ حضرت می فرستادند و ایشان مشکل را حل می کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به زهد امیرالمومنین بیان کرد: غذای ایشان غالبا دو قرص نان جو و لباسشان دو پارچه کرباس بی ارزش بود در حالی که ثروت فراوان و نخلستان داشت که با بازوی خود آنها را ایجاد کره و تولیدکننده واقعی بود؛ امام علی علیه السلام یکسری 100 هزار نخل خرما کاشت و به ثمر نشست و سالیانه هزاران سکه طلا درآمد آن بود که به فقرا و مستمدان می رسید.

وی با بیان اینکه در عبادت کسی نمی تواند مانند حضرت علی علیه السلام باشد، تصریح کرد: برای پیامبر اسلام 12 هزار صحابه نام برده اند که از آنها 12 جمله حکمت آمیز نقل نشده و تنها از امام علی علیه السلام قریب به 12 هزار جمله حکمت آمیز در نهج البلاغه و کتاب "غرر و دُرر" در دست ماست که این ویژگی حکمت حضرت را نشان می دهد.

شیخ بهایی با اشاره به شجاعت امیرالمومنین بیان کرد: هیچ کس در جهاد به پای آن حضرت نرسید و در جنگ ها همیشه پیشتاز بود و کسی در مقابل وی دوام نمی آورد و در جنگ اُحد وقتی همه به سمت کوه فرار کردند، امیرمومنان ایستاد و دور پیامبر می چرخید و قریب به 90 زخم به بدنش وارد شد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: امام علی علیه السلام بعد از پیامبر سخت ترین شرایط را گذراند اما دست به شمشیر نبرد و این صبر علی است.

وی با اشاره به اینکه آن حضرت در کمک به دیگران، هر شب برای فقرا غذا می برد و حتی به خانواده خوارج که علیه ایشان شوریدند و در جنگ کشته شدند، شبانه کمک می کرد، افزود: آیاتی از قرآن کریم در شان امام علی علیه السلام نازل شده که می توان به سوره "هل اتی(انسان)، آیه مباهله و ... اشاره کرد.

شیخ بهایی تصریح کرد: پایه گذار همه رشته های علوم اسلامی از جمله ادبیات عرب، فقه، عرفان و ... امیرالمومنین است و بزرگترین خطبه های فلسفی متعلق به ایشان است؛ قضاوت های حضرت علی علیه السلام باب وسیعی است و پیامبر فرمودند" از همه شما به قضاوت آشناتر، علی است".

وی بیان کرد: همه سخنرانی های امام علی علیه السلام بعد از پیامبر است و در زمان حضور پیامبر، امیرالمومنین سکوت محض و فقط شنونده است و اینقدر مرید و مطیع پیامبر است و احترام می گذارد.

این استاد حوزه اظهار کرد: امام علی علیه السلام در نماز به قدری محو خدا می شود که معروف است تیر را از پای ایشان در آوردند و ملتفت نشد و محو جمال خدا بود و از سوی دیگر جایی که خدا راضی است، توجه می کند و در نماز انگشتر خود را به فقیر می دهد.

وی در پایان با اشاره به اینکه فضائل امام علی علیه السلام بیشمار است، گفت: زیارت امیرالمومنین در روز عید غدیر که هر روز می شود آن را خواند بخشی از فضائل ایشان را در خود جای داده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس