نگاهی به رمان «بُرشکن»


نگاهی به رمان «بُرشکن»

شهرکرد- ایرنا- رمان «بُرشکن» از انتشارات سوره مهر در 156 صفحه و در یک هزار و 250 شمارگان به تازگی از سوی حمید علیدوستی شهرکی از نویسندگان استان چهارمحال و بختیاری به مرحله چاپ رسیده است.

«بُرشکن» به یک رسم دیرینه در بین کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری گفته می‌شود به این صورت که کشاورزان هر منطقه روز خاصی را برای دروی محصولات خود تعیین می‌کردند تا همگی به یک اندازه برداشت کرده و حقی از کسی پایمال نشود.

حمید علیدوستی شهرکی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به جزییات بیشتری از کتاب خود اشاره کرد و گفت: این رمان دارای موضوعی اجتماعی است و به نقد شرایط خانسالاری دوره پهلوی و تضییع حقوق کشاورزان از سوی خوانین آن دوران می‌پردازد.

وی ادامه داد: این رمان روایتگر رنج مردمانی است که در یک دوره تاریخی مشخص با وجود زحمات و تلاش‌های بسیاری که در زمین‌های کشاورزی متحمل می‌شدند اما منفعتی از آن نمی‌بردند و حاصل این دسترنج نصیب خوانین آن دوران می‌شد.

نویسنده کتاب بُرشکن ادامه داد: اگرچه شخصیت‌های داستان واقعی نیستند اما رمان حول شخصیت فردی به نام «کاکانکبت» می‌چرخد که در دوران پهلوی مباشر یکی از خوانین آن دوران بوده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تعارض با جامعه قرار می‌گیرد و با مردم درگیر کشمکش‌های متعددی می‌شود.

علیدوستی شهرکی با بیان اینکه تدوین رمان بُرشکن سه سال به طول انجامید، خاطرنشان کرد: یک سال به تحقیق و پژوهش در خصوص سنت دیرینه بُرشکن پرداخته شد و نوشتار رمان نیز ۲ سال به طول انجامید.

وی پیش از این ۲ کتاب دیگر با عنوان «وضعیت‌های نمایشی در شاهنامه فردوسی» و مجموعه داستان مشترک با دیگر نویسندگان کشور با عنوان «داستان‌های چکاوک» به چاپ رسانده است و در حوزه فیلمنامه‌نویسی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی سابقه فعالیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...