عدالت محوری از بارزترین مبانی اندیشه‌ای مکتب علوی است


عدالت محوری از بارزترین مبانی اندیشه‌ای مکتب علوی است

قزوین - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: عدالت محوری در کنار امر به معروف و نهی از منکر و جهاد در راه خدا از بارزترین و محوری ترین مبانی اندیشه‌ای مکتب علوی به شمار می‌رود.

آیت الله عبدالکریم عابدینی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تبریک میلاد با سعادت اولین اختر تابناک ولایت و امامت حضرت امیرالمومنین علی (ع)، درباره ویژگی های مکتب علوی اظهار داشت: ویژگی های شخصیتی امیر المومنین علی (ع) بسیار بی شمار است و تا به امروز کتاب ها و نویسندگان زیادی به این معنا پرداخته‌اند با این حال حق مطلب را ادا نکرده اند.

وی افزود: بخشی از مکتب علوی را می توان در نهج البلاغه یافت، چرا که این کتاب بر محوریت رسالت و نبوت و پیش از آن توحید و قرآن کریم قرار گرفته و اهتمام امام علی (ع) به قرآن کریم در نهج البلاغه به وضوح مشاهده می شود.

این مسوول گفت: در نهج البلاغه به عنوان شاخص های مکتب علوی عبودیت و بندگی را مشاهده می کنیم که فرموده اند که "عبادت کنندگان سه دسته اند، گروهی خداوند را از ترس می پرستند، پس این پرستش بندگان است، گروهی خداوند تبارک و تعالی را برای رسیدن به پاداش می پرستند، پس این پرستش مزدوران است و گروهی خداوند را از روی محبت می پرستند و این پرستش آزادگان است و این از همه پرستش ها برتر است".

آیت الله عابدینی اضافه کرد: شاخص دیگر مکتب علوی، آزاده پروری است که در این زمینه امام علی (ع) به فرزند خود امام حسن (ع) می فرماید که بنده دیگری نباش در حالی‌که خداوند تو را آزاد آفریده است.

وی اظهار داشت: موضوع برجسته عدالت مداری از دیگر ویژگی های مکتب علوی است که این محور در بسیاری از رفتارها و سیره ایشان مشاهده می شود و همواره بر موضع عدالت تاکید داشته اند.

آیت الله عابدینی افزود: درباب نفوذ اجانب امام علی (ع) فرموده اند که هیچ قومی نباید اجازه ورود دشمن به کوچه و خیابان های شهر را بدهد مگر اینکه آن قوم به ذلت کشیده شوند، موضوعی که در روزگار فعلی به آن خیلی نیاز داریم و براساس مکتب علوی نباید اجازه دهیم دشمنان به سری ترین پیشرفت های علمی و هسته ای ما ورود کنند.

وی اضافه کرد: دیگر ویژگی مکتب علوی جهاد نام دارد، موضوعی که ایشان اعتقاد دارد خداوند بر روی بندگان ویژه خود باز می کند و به نوعی هر کس نمی تواند راه سلیمانی ها، همدانی ها، حججی ها را بروند و این راه برای کسانی هموار است که لیاقت ورود در آن را دارند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: دیگر ویژگی مکتب علوی ذکر و یاد خداست و ایشان اعتقاد دارند که خداوند ذکر را برای صیقل زدن به دلها قرار داده و کسی اگر اهل ذکر شد قلب او مطیع خداوند می شود.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امام علی(ع) موضوع امر به معروف و نهی از منکر را با اهتمام خاصی مطرح می کند و حتی در آخرین لحظات عمر خود می فرمایند که این فریضه الهی را ترک نکنید که اگر اینطور شود پست ترین ها بر شما مسلط می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی