قاچاق سوخت سازمان یافته نیست/درباره قاچاق سیگار دغدغه زیادی نداریم!


قاچاق سوخت سازمان یافته نیست/درباره قاچاق سیگار دغدغه زیادی نداریم!

مؤیدی خرم آبادی گفت: سال گذشته 50 میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شده که با افزایش میزان تولید نیاز به قاچاق از بین می‌رود.


مؤیدی خرم آبادی گفت: سال گذشته ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شده که با افزایش میزان تولید نیاز به قاچاق از بین می‌رود.

علی مؤیدی خرم آبادی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد:در رویکرد جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پایه اطلاعات و رویکرد ما را اصناف و اتحادیه‌ها تعیین می‌کنند. طی سال‌های گذشته خوشبختانه این رویکرد عملیاتی شده یعنی با تعاملی که داریم و اتاق فکر‌های خوبی که برگزار شده به سمت این می‌رویم که چگونگی مبارزه با قاچاق را از زبان و کلام اصناف و دست اندرکاران مرتبط دریافت کنیم.

او افزود: تا به امروز برنامه‌های خوبی را عملیاتی کرده ایم. به منظور تسهیل در تجارت، توزیع و عرضه کالا‌ها و افزایش امنیت و تفکیک کردن آن‌ها از کالا‌های قاچاق، باید با اتحادیه‌ها نشست‌هایی داشته باشیم که در حال عملیاتی شدن است.

تامین ۹۰ درصد نیاز بازار سیگار از داخل کشور انجام می‌شود

این مقام مسئول گفت: در بحث قاچاق سیگار دغدغه زیادی نداریم زیرا تولید سیگار در داخل نزدیک به ۹۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند و حدود ۱۰ درصد دیگر آن نیز از راه‌های مختلف تامین می‌شود.

او ضمن تاکید بر این که سیگار در بحث قاچاق در رده‌های بعدی قرار دارد، گفت: دولت طی ۵ تا ۶ سال گذشته تلاش کرده تا کارخانه های مختلفی را در داخل کشور به منظور نیاز جامعه فعال کند. سال گذشته نزدیک به ۵۰ میلیارد نخ تولید داشتیم و قول داده اند که امسال به ۶۰ میلیارد نخ برسد.

مؤیدی خرم آبادی درباره یزان کشفیات قاچاق سیگار از ابتدای سال، تصریح کرد: عدد آن خیلی زیاد نیست و اختلاف تولید و نیاز کشور در این زمینه، حدود ۴ تا ۵ میلیارد نخ است که امیدواریم در سال‌های آینده جبران شود.

بیشتر بخوانید

رقم قاچاق در سال ۹۸/ کشف واردات قطعات دست دوم لوازم خانگی!

او اظهار کرد: اعتقاد داریم ترانزیت سیگاری که در کشور انجام می‌شود، بخشی از آن به کشور بر می‌گردد و اگر بتوانیم بحث ترانزیت را به نحوی کم و مسدود کنیم، بخش اعظم قاچاق سیگار برطرف می‌شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: به طور کلی عمده سیگاری که در کشور مصرف می شود، از داخل کشور تامین و بخش کوچکی از آن، از طریق قاچاق وارد می‌شود که یک بخش از طریق ترانزیت و بخشی هم از طریق کولبری و راه‌های دیگر است.

۱۸ میلیارد لیتر صرفه جویی در سوخت با جلوگیری از قاچاق

او درباره میزان قاچاق سوخت در کشور نیز توضیح داد: خوشبختانه با ابزار و امکانات جدیدی که به کار گرفتیم و سامانه‌هایی که تعریف کردیم، در کمتر از ۲ سال، ۱۸ میلیارد لیتر صرفه جویی کردیم که اگر این صرفه جویی صورت نمی‌گرفت، بخش اعظم آن تبدیل به قاچاق می‌شد. بنا بر این با تمهیدات موثر توانستیم از انحراف این سوخت و تبدیل آن به قاچاق جلوگیری کنیم.

مؤیدی خرم آبادی در ادامه درباره نقش کارکنان دولتی در قاچاق سوخت نیز، گفت:، چون دو کشور پاکستان و افغانستان نیاز مبرمی به سوخت دارند تلاش می‌کنند که بخشی از سوخت خود را از مسیر کشور ما تامین کنند و متوصل به راهکار‌های غیرقانونی می‌شوند.

او گفت: به همین دلیل معمولا قاچاق سوخت در شرق کشور بیشتر از مناطق دیگر دیده می‌شود. به هرحال در هر نقطه ای ممکن است که یک کارمند یا خدمتگذاری مرتکب خطایی شود، اما به صورت شبکه‌ای و باندی نبوده بلکه چند موردی وجود داشته که با آن‌ها برخورد شده اما بیشترین سوخت قاچاق در مسیر پاکستان و افغانستان و از مسیر سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر